Yhtä tyhjän kanssa: buddhalainen tyhjyyden filosofia apuna trauman käsittelyssä
Koponen, Miiu (2020)
Koponen, Miiu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511555
Tiivistelmä
Opinnäytteen fokuksena on avata prosesseja, jotka lähes huomaamatta johtivat ”One With Emptiness” -teossarjan lopulliseen muotoon. Opinnäyte jäsentyy narratiivisesti metodin hapuilevan etsimisen, hitaan liikkeen löytämisen ja kotitalomme tulipalon kautta teoksen lopullisen muodon hahmottamiseen. Teosmateriaali on kuvattu palaneen talon raunioissa. Viitekehyksinä teokselle toimivat japanilaislähtöiset butoh-liikeilmaisu sekä kintsugin filosofia.
Johdannossa avataan opinnäytteen taiteellisen osuuden ydin ja johdatetaan lukija kuvaussessioihin, teoksen maailmaan ja käsitteistöön. Toisessa luvussa kerrotaan kintsugi-keramiikan filosofiasta ja butoh’n historiasta ja nykypäivästä. Kolmannessa luvussa kerrotaan polusta erinäisten vaikeuksien kautta tähän päivään sekä päiväkirjamaisesti itse tulipalon tapahtumasta. Neljännessä luvussa kerrotaan eri luonnostelutekniikoista, joissa huomasin jälkeenpäin olevan paljon samankaltaisuutta ja kuinka ne kiteytyivät opinnäytteen taiteellisen osuuden lopulliseen muotoon. Lopuksi käsitellään lyhyesti kuvataiteilijaksi valmistumista globaalin pandemian keskellä. The focus of the thesis is to open the processes, that almost imperceptibly led to the final form of the series “One With Emptiness”. The thesis is narratively structured through the fumbling search for a method, the discovery of slow movement, and the destructive fire of our home to outline the final form of the work. The material is filmed in the ruins of the burned house. The reference framework for the series is Japanese-based butoh movement expression and the philosophy of kintsugi.
The introduction opens the core of the artistic part of the thesis and introduces the reader to the filming sessions, to the world and concepts of the artwork. The second chapter tells about the philosophy of kintsugi ceramics and the history and present of butoh. The third chapter tells about the path through various difficulties to this day and in the form of a diary about the event of the fire itself. The fourth chapter describes the different sketching techniques, where I found a lot of similarities afterwards and how they crystallized into the final form of the artistic part of the thesis. The summary briefly discusses graduating as a visual artist in the midst of a global pandemic.
Johdannossa avataan opinnäytteen taiteellisen osuuden ydin ja johdatetaan lukija kuvaussessioihin, teoksen maailmaan ja käsitteistöön. Toisessa luvussa kerrotaan kintsugi-keramiikan filosofiasta ja butoh’n historiasta ja nykypäivästä. Kolmannessa luvussa kerrotaan polusta erinäisten vaikeuksien kautta tähän päivään sekä päiväkirjamaisesti itse tulipalon tapahtumasta. Neljännessä luvussa kerrotaan eri luonnostelutekniikoista, joissa huomasin jälkeenpäin olevan paljon samankaltaisuutta ja kuinka ne kiteytyivät opinnäytteen taiteellisen osuuden lopulliseen muotoon. Lopuksi käsitellään lyhyesti kuvataiteilijaksi valmistumista globaalin pandemian keskellä.
The introduction opens the core of the artistic part of the thesis and introduces the reader to the filming sessions, to the world and concepts of the artwork. The second chapter tells about the philosophy of kintsugi ceramics and the history and present of butoh. The third chapter tells about the path through various difficulties to this day and in the form of a diary about the event of the fire itself. The fourth chapter describes the different sketching techniques, where I found a lot of similarities afterwards and how they crystallized into the final form of the artistic part of the thesis. The summary briefly discusses graduating as a visual artist in the midst of a global pandemic.