APUA JA TUKEA VILKKAASEEN ARKEEN : Vanhempien kokemuksia ADHD-sopeutumisvalmennuskurssista
Keinänen, Jenna (2020)
Keinänen, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149021
Tiivistelmä
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on suhteellisen yleinen kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö. Sitä ilmenee yleensä lapsilla ja nuorilla. Suomessa 6‒18-vuotiaista lapsista ja nuorista jopa 7,2 prosentilla on ADHD-diagnoosi. Kahdella kolmesta oireet jatkuvat aikuisikään saakka. Kansaneläkelaitoksen eli Kelan kautta voi hakea mukaan ADHD-sopeutumisvalmennuskursseille. Niitä järjestetään eri puolilla Suomea eri palveluntuottajien puolesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ADHD-lasten vanhemmat saivat ADHD-sopeutumisvalmennuskurssilta. Tavoitteena oli saada tietoa ADHD-sopeutumisvalmennuskurssin vaikutuksesta perheiden elämään sekä pyrkiä ymmärtämään vanhempien kokemuksia. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja sen aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Haastateltujen vanhempien anonymiteetin säilymiseksi opinnäytetyössä ei tuoda ilmi toimeksiantajaa eikä haastattelujen toteutusajankohtaa.
Tulosten perusteella vanhemmat kokivat ADHD-sopeutumisvalmennuskurssin erittäin hyväksi kuntoutuskeinoksi ADHD-lapselleen. Vanhemmat kokivat ADHD-sopeutumisvalmennuskurssin voimaannuttavana sekä tukea tuovana asiana koko perheelleen. Vertaistuen kautta vanhemmat saivat kokea, etteivät ole yksin lapsensa ADHD:n kanssa. ADHD-lapset saivat huomata sopeutumisvalmennuskurssilla, että monella muullakin lapsella on sama häiriö. Lisäksi kurssilta sekä lapset että aikuiset saivat uusia tuttavuuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ADHD-lasten vanhemmat saivat ADHD-sopeutumisvalmennuskurssilta. Tavoitteena oli saada tietoa ADHD-sopeutumisvalmennuskurssin vaikutuksesta perheiden elämään sekä pyrkiä ymmärtämään vanhempien kokemuksia. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja sen aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Haastateltujen vanhempien anonymiteetin säilymiseksi opinnäytetyössä ei tuoda ilmi toimeksiantajaa eikä haastattelujen toteutusajankohtaa.
Tulosten perusteella vanhemmat kokivat ADHD-sopeutumisvalmennuskurssin erittäin hyväksi kuntoutuskeinoksi ADHD-lapselleen. Vanhemmat kokivat ADHD-sopeutumisvalmennuskurssin voimaannuttavana sekä tukea tuovana asiana koko perheelleen. Vertaistuen kautta vanhemmat saivat kokea, etteivät ole yksin lapsensa ADHD:n kanssa. ADHD-lapset saivat huomata sopeutumisvalmennuskurssilla, että monella muullakin lapsella on sama häiriö. Lisäksi kurssilta sekä lapset että aikuiset saivat uusia tuttavuuksia.