Noljakan koulun viidesluokkalaisten kokemuksia Move!- testeistä
Haapalainen, Henni; Kakkonen, Anni (2020)
Haapalainen, Henni
Kakkonen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005148976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005148976
Tiivistelmä
Move! -seurantajärjestelmä on valtakunnallinen tiedonkeruu- ja palautejärjestelmä, jota käytetään 5. ja 8.luokkalaisten oppilaiden fyysisen toimintakyvyn mittaukseen sekä tueksi laajoihin terveystarkastuksiin. Seurantajärjestelmän mittausosio pitää sisällään kuusi erilaista testiä, jotka mittaavat fyysistä toimintakykyä useasta eri näkökulmasta. Opinnäytetyömme tietoperustaan on koottu tietoa terveyden edistämisestä, Move! - seurantajärjestelmän kehityskaaresta, viidesluokkalaisen kehityksestä ja kasvusta sekä fyysisen aktiivisuuden suosituksista ja niiden saavuttamisesta viimeisten vuosien aikana. Toimeksiantajana toimii Noljakan koulu.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli hankkia tietoa Noljakan koulun viidesluokkalaisten kokemuksista Move! -testeistä ja tavoitteena oli saada tuloksia, joita voitaisiin hyödyntää niin Noljakan koulun kuin muidenkin Suomen koulujen testitilanteiden kehittämisessä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmää ja aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esille oppilaiden myönteiset kokemukset Move! -testeistä ja moni lähestyi testien mukavuutta liikkumisen näkökulmasta. Kokemusten ja parannusehdotusten kautta voidaan kehittää testitilanteita oppilaslähtöisimmiksi. Opinnäytetyön jatkokehitysideoiksi nousi oppilaiden haastatteluiden tueksi myös vanhempien ja opettajien kokemusten kerääminen.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli hankkia tietoa Noljakan koulun viidesluokkalaisten kokemuksista Move! -testeistä ja tavoitteena oli saada tuloksia, joita voitaisiin hyödyntää niin Noljakan koulun kuin muidenkin Suomen koulujen testitilanteiden kehittämisessä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmää ja aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esille oppilaiden myönteiset kokemukset Move! -testeistä ja moni lähestyi testien mukavuutta liikkumisen näkökulmasta. Kokemusten ja parannusehdotusten kautta voidaan kehittää testitilanteita oppilaslähtöisimmiksi. Opinnäytetyön jatkokehitysideoiksi nousi oppilaiden haastatteluiden tueksi myös vanhempien ja opettajien kokemusten kerääminen.