Festivaalipalveluita kehittämässä - Case Ruisrock Artukainen Camping
Liukkonen, Juuso (2020)
Liukkonen, Juuso
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005148970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005148970
Tiivistelmä
Asiakkaiden odotukset festivaalien palveluilta ovat kasvaneet huomattavasti viimeisen 15 vuoden aikana. Peruspalveluiden odotetaan olevan joustavat, helpot käyttää ja niiden tulee ottaa huomioon eri asiakkaiden tarpeet mahdollisimman monipuolisesti. Samalla kasvavat kulupaineet, muun muassa artistikustannusten muodossa, pakottavat kotimaisen festivaalikentän tarkastelemaan kustannustehokkaita tapoja parantaa asiakkaan festivaalikokemusta vastaamaan ajan trendeihin ja vaatimuksiin. Ruisrockin ollessa merkittävä toimija, kulttuuriala yleisesti hyötyy tämänkaltaisen kehitystyön hedelmistä hyvien käytänteiden löytämisen muodossa sekä esimerkkinä kustannustehokkaiden ja tarkoituksenmukaisten palveluiden kehittämisessä.
Tämä kehittämistyö vastaa alalla olevaan tarpeeseen kehittää tarkoituksenmukaisia ja laadukkaita palveluja kustannustehokkaasti. Tapauskohteena on Ruisrock Artukainen Camping -leirintä, joka loppuunmyydystä festivaalista huolimatta on kärsinyt asiakaskadosta viimeisten parin vuoden aikana. Kehittämistyön aikana selvitettiin Artukainen Campingin erityisominaisuuksia, kartoitettiin muiden festivaalien leirintöjen toteutustapoja sekä kotimaassa, että ulkomailla, kerättiin ideoita kustannustehokkaiksi parannusehdotuksiksi, pohdittiin asiakaskadon syitä ja esitettiin tapoja nostaa asiakasmäärää kehittämällä olemassa olevaa palvelua houkuttelevammaksi.
Työn tavoitteena oli kehittää Ruisrock Artukainen Camping, joka vastaa 2020-luvun festivaalikentän trendeihin ja vaatimuksiin palveluiden ja majoitusvaihtoehtojen osalta kuvastaen samalla festivaalin identiteettiä ja arvoja. Kehittämistyön aikana tavoitteena oli myös tallentaa leirinnän työryhmällä olevaa hiljaista tietoa.
Aineistot on kerätty tutkimalla Ruisrockin kävijäkyselytutkimuksia ja toimijoiden raportteja, tuotantoryhmän teemahaastatteluin, kotimaisten ja ulkomaisten vertais-festivaalien netscoutingilla ja benchmarkingilla, sekä uusien majoitusratkaisujen pilotoinnilla ja sen asiakaspalauttteella vuonna 2019.
Työn tuloksina luotiin kokonaiskuva Artukainen Campingin nykytilasta ja alueen mahdollisuuksista, samalla keräten runsaat määrät käytännön kehitysideoita. Leirinnästä muodostettiin projektikonsepti selkeyttämään tulevalle tuotantoryhmälle sen oleellisia elementtejä, vahvistaen siten leirinnän roolia koko festivaalin kehyksessä. Kehittämistyön aikana myös tallennettiin tuotantotiimillä olevaa hiljaista tietoa yhteen paikkaan.
Kehittämistyö onnistui löytämään useita kehitysideoita, joista kaikki ovat kustannustehokkaasti toteutettavissa ja vievät Ruisrockin leirintää 2020-luvulle. Festivaalialalle kehittämistyö toimii esimerkkinä palveluiden kehittämisestä kustannustehokkaasti, hyödyntäen jo olemassa olevaa tietoa ja osaamista tuotantoryhmässä. Menetelmät ja tutkimustapa ovat helposti sovellettavissa mille tahansa festivaalin palveluiden osa-alueelle.
Tämä kehittämistyö vastaa alalla olevaan tarpeeseen kehittää tarkoituksenmukaisia ja laadukkaita palveluja kustannustehokkaasti. Tapauskohteena on Ruisrock Artukainen Camping -leirintä, joka loppuunmyydystä festivaalista huolimatta on kärsinyt asiakaskadosta viimeisten parin vuoden aikana. Kehittämistyön aikana selvitettiin Artukainen Campingin erityisominaisuuksia, kartoitettiin muiden festivaalien leirintöjen toteutustapoja sekä kotimaassa, että ulkomailla, kerättiin ideoita kustannustehokkaiksi parannusehdotuksiksi, pohdittiin asiakaskadon syitä ja esitettiin tapoja nostaa asiakasmäärää kehittämällä olemassa olevaa palvelua houkuttelevammaksi.
Työn tavoitteena oli kehittää Ruisrock Artukainen Camping, joka vastaa 2020-luvun festivaalikentän trendeihin ja vaatimuksiin palveluiden ja majoitusvaihtoehtojen osalta kuvastaen samalla festivaalin identiteettiä ja arvoja. Kehittämistyön aikana tavoitteena oli myös tallentaa leirinnän työryhmällä olevaa hiljaista tietoa.
Aineistot on kerätty tutkimalla Ruisrockin kävijäkyselytutkimuksia ja toimijoiden raportteja, tuotantoryhmän teemahaastatteluin, kotimaisten ja ulkomaisten vertais-festivaalien netscoutingilla ja benchmarkingilla, sekä uusien majoitusratkaisujen pilotoinnilla ja sen asiakaspalauttteella vuonna 2019.
Työn tuloksina luotiin kokonaiskuva Artukainen Campingin nykytilasta ja alueen mahdollisuuksista, samalla keräten runsaat määrät käytännön kehitysideoita. Leirinnästä muodostettiin projektikonsepti selkeyttämään tulevalle tuotantoryhmälle sen oleellisia elementtejä, vahvistaen siten leirinnän roolia koko festivaalin kehyksessä. Kehittämistyön aikana myös tallennettiin tuotantotiimillä olevaa hiljaista tietoa yhteen paikkaan.
Kehittämistyö onnistui löytämään useita kehitysideoita, joista kaikki ovat kustannustehokkaasti toteutettavissa ja vievät Ruisrockin leirintää 2020-luvulle. Festivaalialalle kehittämistyö toimii esimerkkinä palveluiden kehittämisestä kustannustehokkaasti, hyödyntäen jo olemassa olevaa tietoa ja osaamista tuotantoryhmässä. Menetelmät ja tutkimustapa ovat helposti sovellettavissa mille tahansa festivaalin palveluiden osa-alueelle.