Liikekammo akrobatiassa
Lehtiö, Siiri (2020)
Lehtiö, Siiri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410159
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa liikekammoa ilmiönä. Tavoitteena oli löytää apukeinoja liikekammon ylitsepääsemiseen ja sen käsittelyä tukevia psyykkisiä harjoitusmenetelmiä. Aihetta on tarkasteltu akrobatian näkökulmasta urheilupsykologiaa apuna käyttäen.
Teoriaosuus koostuu urheilupsykologian kirjallisuudesta, ajankohtaisista artikkeleista ja aiheeseen liittyvistä tutkimuksista. Teoreettinen viitekehys käsittelee lyhyesti, mitä akrobatialla tarkoitetaan, mitä eri pelon muotoja on, mistä kammo syntyy ja mitä psyykkisiä apukeinoja liikekammon työskentelyssä voisi käyttää. Lisäksi työssä esitellään, mitkä eri taustatekijät voivat vaikuttaa liikekammon syntyyn.
Aihetta käsittelevistä tutkimuksista tulee ilmi, että liikekammo on hyvin tiedetty mutta vähän tutkittu ilmiö. Sitä kuvaillaan tilanteena, jossa tekijä menettää kyvyn suorittaa liikettä, joka on aikaisemmin ollut automaattista ja helppoa. Liikekammoa esiintyy eri taiteen ja kilpaurheilun lajeissa ja ilmiöstä puhutaan monin eri termein. Kammon syntyminen on vahvasti kytköksissä yksilöön ja hänen omiin taustoihinsa sekä kokemuksiinsa. Mitään yhtä selkeää syytä kammon syntyyn tai sen ylitsepääsemiseen ei ole. Ilmiön olemassaolon tiedostaminen voi jo helpottaa haastavan tilanteen purkamista ja auttaa nimeämään tekijöitä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Työhön on kerätty urheilupsykologiassa käytettyjä psyykkisen valmennuksen harjoitusmenetelmiä, jotka voisivat sopia liikekammon työskentelyn tukemisessa. Tiedosta voivat hyötyä sirkuksen tekijät, opettajat tai kuka tahansa lajista kiinnostunut. Opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena on tuoda lisää tietoa ilmiöstä ja millaisia vaikutuksia sillä voi olla yksilöön. Ymmärryksen lisääminen auttaa suhtautumaan pelkoon kunnioittavammin ja kiinnittämään huomiota ympäröiviin toimintamalleihin. Näin pystytään luomaan turvallisempi harjoittelutilanne ja myös ennaltaehkäisemään kammojen syntymistä. The purpose of this thesis was to research movement phobia as a phenomenon. The aim was to find ways to get over movement phobia and find psychological methods to support its treatment. The thesis is done from the perspective of acrobatics, with the help of sports psychology.
The theoretical part consists of a literature review of sports psychology, the latest articles, and topic-related research. The theoretical framework briefly discusses what is meant by acrobatics, what are the different forms of fear, where the fear arises, and what psychological tools could be used in the work of the movement phobia. In addition, it reveals what different background factors can influence the emergence of a movement phobia.
Studies from the subject reveal that movement phobia is well-known as a phenomenon, but there are only a few studies made of it. It is described as a situation in which the author loses the ability to perform a movement that has previously been automatic and easy. This occurs in various performing arts and competitive sports and the phenomenon is referred to many different names. The birth of movement phobia is strongly connected to the individuals and their own backgrounds and experiences. There is no one clear reason for a phobia to occur or to overcome it. Awareness of the existence of a phenomenon can already ease the facilitation of a challenging situation and help to identify factors to which should be paid attention to.
For this work has been gathered mental training practice methods used in sports psychology, which I think could be suitable for supporting the work of the movement phobia. The information can be useful to circus artists and teachers or anyone who is interested in acrobatics. The main goal of the thesis is to bring more information about the phenomenon and what effects it can have on the individual. Increasing understanding helps to treat fear with more respect and to pay attention to the surrounding patterns of action. In this way, it is possible to create a safer training situation and also to prevent the possible phobias
Teoriaosuus koostuu urheilupsykologian kirjallisuudesta, ajankohtaisista artikkeleista ja aiheeseen liittyvistä tutkimuksista. Teoreettinen viitekehys käsittelee lyhyesti, mitä akrobatialla tarkoitetaan, mitä eri pelon muotoja on, mistä kammo syntyy ja mitä psyykkisiä apukeinoja liikekammon työskentelyssä voisi käyttää. Lisäksi työssä esitellään, mitkä eri taustatekijät voivat vaikuttaa liikekammon syntyyn.
Aihetta käsittelevistä tutkimuksista tulee ilmi, että liikekammo on hyvin tiedetty mutta vähän tutkittu ilmiö. Sitä kuvaillaan tilanteena, jossa tekijä menettää kyvyn suorittaa liikettä, joka on aikaisemmin ollut automaattista ja helppoa. Liikekammoa esiintyy eri taiteen ja kilpaurheilun lajeissa ja ilmiöstä puhutaan monin eri termein. Kammon syntyminen on vahvasti kytköksissä yksilöön ja hänen omiin taustoihinsa sekä kokemuksiinsa. Mitään yhtä selkeää syytä kammon syntyyn tai sen ylitsepääsemiseen ei ole. Ilmiön olemassaolon tiedostaminen voi jo helpottaa haastavan tilanteen purkamista ja auttaa nimeämään tekijöitä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Työhön on kerätty urheilupsykologiassa käytettyjä psyykkisen valmennuksen harjoitusmenetelmiä, jotka voisivat sopia liikekammon työskentelyn tukemisessa. Tiedosta voivat hyötyä sirkuksen tekijät, opettajat tai kuka tahansa lajista kiinnostunut. Opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena on tuoda lisää tietoa ilmiöstä ja millaisia vaikutuksia sillä voi olla yksilöön. Ymmärryksen lisääminen auttaa suhtautumaan pelkoon kunnioittavammin ja kiinnittämään huomiota ympäröiviin toimintamalleihin. Näin pystytään luomaan turvallisempi harjoittelutilanne ja myös ennaltaehkäisemään kammojen syntymistä.
The theoretical part consists of a literature review of sports psychology, the latest articles, and topic-related research. The theoretical framework briefly discusses what is meant by acrobatics, what are the different forms of fear, where the fear arises, and what psychological tools could be used in the work of the movement phobia. In addition, it reveals what different background factors can influence the emergence of a movement phobia.
Studies from the subject reveal that movement phobia is well-known as a phenomenon, but there are only a few studies made of it. It is described as a situation in which the author loses the ability to perform a movement that has previously been automatic and easy. This occurs in various performing arts and competitive sports and the phenomenon is referred to many different names. The birth of movement phobia is strongly connected to the individuals and their own backgrounds and experiences. There is no one clear reason for a phobia to occur or to overcome it. Awareness of the existence of a phenomenon can already ease the facilitation of a challenging situation and help to identify factors to which should be paid attention to.
For this work has been gathered mental training practice methods used in sports psychology, which I think could be suitable for supporting the work of the movement phobia. The information can be useful to circus artists and teachers or anyone who is interested in acrobatics. The main goal of the thesis is to bring more information about the phenomenon and what effects it can have on the individual. Increasing understanding helps to treat fear with more respect and to pay attention to the surrounding patterns of action. In this way, it is possible to create a safer training situation and also to prevent the possible phobias