Working Wall
Zulkifli, Martta (2020)
Zulkifli, Martta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138948
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Sosionomi (AMK)
Martta Zulkifli
Working Wall
Vuosi 2020
Työyhteisössämme ICEC:ssä syksyllä 2019 käyttöön otettu Working Wall-työkalu toi mukanaan paitsi uuden menetelmän, myös uuden teoriapohjan ja tavan osallistaa ja havainnoida lapsia varhaiskasvatusympäristössä. Huomasimme pian työyhteisössä, että menetelmä kaipasi arvioimista ja se toimisi ajankohtaisena kehittämistehtävänä opinnäytetyötäni ajatellen. Tavoitteena oli työkalun arvioinnin, kehittämisen ja sen toimivuuden lisäämisen kautta parantaa lasten osallisuutta ja tuoda paremmin näkyville lapsilähtöistä pedagogiikkaa käytännössä.
Working Wall kehitettiin työyhteisössämme päiväkotien johtajien aloitteesta. Working Wall perustuu pitkälti Planning in the moment-teoriaan eli hetkessä suunnitteluun. Hetkessä suunnittelua ohjaa lapsen itse valitsema leikki tai toiminta, jota kasvattaja ensin havainnoi, sitten lapsen ja kasvattajan välisen vuorovaikutuksen kautta suunnittelee ja reagoi havainnoimaansa – yhdessä hetkessä. Kasvattajan tarkoituksena on lisätä pedagogisesta näkökulmasta jotain siihen hetkeen, jossa lapsi leikkii ja toimii ja näin toimimalla opettaa lapselle jotain uutta, antaa toisenlaista näkökulmaa tai pohtia yhdessä. Vaikka teoria ei varhaiskasvatuksen arjessa toimi koko ajan näin puhtaasti, se on tuonut uutta näkökulmaa ja joustavuutta kasvatustoiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja pedagogiseen dokumentointiin. Working Wall toimii lasten havainnoinnin, pedagogisen dokumentoinnin, tavoitteellisen suunnittelun, lasten osallisuuden ja lapsilähtöisen pedagogiikan tukena.
Syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana arvioin ja kehitin Working Wall-työkalua erityisesti 2–3-vuotiaiden lasten ryhmässä. Tein siihen muutoksia lisäämällä kohtia, jotka nousivat ryhmän tarpeista ja poistin muutamia kohtia, jotta sen käyttötapa selkiytyisi. Koronaviruksen aiheuttaman yhteiskunnallisesti haastavan tilanteen ja myös varhaiskasvatukseen kohdistuneen vaikutuksen johdosta osa kehittämistyöstäni päiväkodin muissa ryhmissä jäi kesken. Jatkamme sitä heti sopivan tilaisuuden tullen. Tein opinnäytetyöni portfoliomuotoisena BULB-alustalle. Portfoliossa on erikseen prosessi-, teoria- ja materiaalikansiot, tavoitteet ja kehittämistehtävä sekä lähdeluettelo. Julkinen portfolio löytyy osoitteesta https://www.bulbapp.com/u/opinn%C3%A4ytety%C3%B6-working-wall.
Asiasanat: varhaiskasvatus, osallisuus, havainnointi, pedagoginen dokumentointi, Planning in the moment, Working Wall
Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Sosionomi (AMK)
Martta Zulkifli
Working Wall
Vuosi 2020
Työyhteisössämme ICEC:ssä syksyllä 2019 käyttöön otettu Working Wall-työkalu toi mukanaan paitsi uuden menetelmän, myös uuden teoriapohjan ja tavan osallistaa ja havainnoida lapsia varhaiskasvatusympäristössä. Huomasimme pian työyhteisössä, että menetelmä kaipasi arvioimista ja se toimisi ajankohtaisena kehittämistehtävänä opinnäytetyötäni ajatellen. Tavoitteena oli työkalun arvioinnin, kehittämisen ja sen toimivuuden lisäämisen kautta parantaa lasten osallisuutta ja tuoda paremmin näkyville lapsilähtöistä pedagogiikkaa käytännössä.
Working Wall kehitettiin työyhteisössämme päiväkotien johtajien aloitteesta. Working Wall perustuu pitkälti Planning in the moment-teoriaan eli hetkessä suunnitteluun. Hetkessä suunnittelua ohjaa lapsen itse valitsema leikki tai toiminta, jota kasvattaja ensin havainnoi, sitten lapsen ja kasvattajan välisen vuorovaikutuksen kautta suunnittelee ja reagoi havainnoimaansa – yhdessä hetkessä. Kasvattajan tarkoituksena on lisätä pedagogisesta näkökulmasta jotain siihen hetkeen, jossa lapsi leikkii ja toimii ja näin toimimalla opettaa lapselle jotain uutta, antaa toisenlaista näkökulmaa tai pohtia yhdessä. Vaikka teoria ei varhaiskasvatuksen arjessa toimi koko ajan näin puhtaasti, se on tuonut uutta näkökulmaa ja joustavuutta kasvatustoiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja pedagogiseen dokumentointiin. Working Wall toimii lasten havainnoinnin, pedagogisen dokumentoinnin, tavoitteellisen suunnittelun, lasten osallisuuden ja lapsilähtöisen pedagogiikan tukena.
Syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana arvioin ja kehitin Working Wall-työkalua erityisesti 2–3-vuotiaiden lasten ryhmässä. Tein siihen muutoksia lisäämällä kohtia, jotka nousivat ryhmän tarpeista ja poistin muutamia kohtia, jotta sen käyttötapa selkiytyisi. Koronaviruksen aiheuttaman yhteiskunnallisesti haastavan tilanteen ja myös varhaiskasvatukseen kohdistuneen vaikutuksen johdosta osa kehittämistyöstäni päiväkodin muissa ryhmissä jäi kesken. Jatkamme sitä heti sopivan tilaisuuden tullen. Tein opinnäytetyöni portfoliomuotoisena BULB-alustalle. Portfoliossa on erikseen prosessi-, teoria- ja materiaalikansiot, tavoitteet ja kehittämistehtävä sekä lähdeluettelo. Julkinen portfolio löytyy osoitteesta https://www.bulbapp.com/u/opinn%C3%A4ytety%C3%B6-working-wall.
Asiasanat: varhaiskasvatus, osallisuus, havainnointi, pedagoginen dokumentointi, Planning in the moment, Working Wall