Suomalaisten ruokamatkailuyritysten vastuulliset toimintatavat
Baaroub, Mirjami (2020)
Baaroub, Mirjami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138848
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Hungry for Finland -ruokamatkailun tuotteistamishankkeelle. Opinnäytetyön pääongelmana oli kartoittaa suomalaisten edelläkävijä ruokamatkailuyritysten vastuullisia toimintamalleja, joita myös muut ruokamatkailuyritykset voisivat hyödyntää omassa toiminnassaan. Alaongelmia oli selvittää, mitkä ruokamatkailuyritykset täyttävät jo Visit Finlandin asettamat kriteerit vastuullisesta matkailusta, minkälaista on vastuullinen ruokamatkailu Suomessa sekä miten vastuullisuuden eri näkökulmat ilmenevät ruokamatkailuyrityksissä. Kaikkiin tavoitteisiin päästiin.
Tietoperustassa käsitellään ruokamatkailua ja vastuullisuutta. Tietoperustassa on avattu ruokamatkailun keskeiset käsitteet, ruoka matkustusmotivaationa, Suomen ruokamatkailustrategiaa, ruokamatkailun pääkohderyhmät ja tulevaisuuden trendit Suomessa. Vastuullisuutta on käsitelty kolmesta näkökulmasta: taloudellisesta, ympäristöllisestä ja sosio-kulttuurillsesta.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset on saatu käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastateltavat yritykset on valittu perustuen Visit Finlandin laatimaan kriteeristöön vastuullisesta toiminnasta. Haastattelututkimuksesta saatiin tulokseksi hyviä vastuullisia käytänteitä, joita yritykset voivat käyttää toiminnassaan. Näitä ovat oman toimintaympäristön huomioiminen pitämällä huolta ympäröivästä luonnosta, paikallisten työntekijöiden työllistäminen, työntekijöihin sitoutuminen ja heidän hyvinvoinnista huolehtiminen, paikallisten alihankkijoiden käyttäminen, paikallisuuden esille tuominen ruoka-tuotteissa sekä muussa yritystoiminnassa ja siitä asiakkaille kertominen, pitkäjänteinen yritys-toiminta, hiljaisen ajan toiminta ja ympärivuotisuus, vuorovaikutus ja yhteistyö paikallisten oppi-laitosten, kunnan ja matkailuorganisaatioiden kanssa, työntekijöille ja asiakkaille tiedottaminen vastuullisista toimintatavoista, ympäristövastuulliset valinnat tuotteissa, vihreä sähkö, kierrätys, veden ja energian kulutuksen seuranta, lähi- ja villiruoan käyttäminen, oma tuotanto sekä hävikkiruoan minimointi ja sen jatkojalostus.
Tietoperustassa käsitellään ruokamatkailua ja vastuullisuutta. Tietoperustassa on avattu ruokamatkailun keskeiset käsitteet, ruoka matkustusmotivaationa, Suomen ruokamatkailustrategiaa, ruokamatkailun pääkohderyhmät ja tulevaisuuden trendit Suomessa. Vastuullisuutta on käsitelty kolmesta näkökulmasta: taloudellisesta, ympäristöllisestä ja sosio-kulttuurillsesta.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset on saatu käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastateltavat yritykset on valittu perustuen Visit Finlandin laatimaan kriteeristöön vastuullisesta toiminnasta. Haastattelututkimuksesta saatiin tulokseksi hyviä vastuullisia käytänteitä, joita yritykset voivat käyttää toiminnassaan. Näitä ovat oman toimintaympäristön huomioiminen pitämällä huolta ympäröivästä luonnosta, paikallisten työntekijöiden työllistäminen, työntekijöihin sitoutuminen ja heidän hyvinvoinnista huolehtiminen, paikallisten alihankkijoiden käyttäminen, paikallisuuden esille tuominen ruoka-tuotteissa sekä muussa yritystoiminnassa ja siitä asiakkaille kertominen, pitkäjänteinen yritys-toiminta, hiljaisen ajan toiminta ja ympärivuotisuus, vuorovaikutus ja yhteistyö paikallisten oppi-laitosten, kunnan ja matkailuorganisaatioiden kanssa, työntekijöille ja asiakkaille tiedottaminen vastuullisista toimintatavoista, ympäristövastuulliset valinnat tuotteissa, vihreä sähkö, kierrätys, veden ja energian kulutuksen seuranta, lähi- ja villiruoan käyttäminen, oma tuotanto sekä hävikkiruoan minimointi ja sen jatkojalostus.