Mikkelin kaupungin sisältömarkkinointi nuorille aikuisille
Kauppi, Aleksi; Sänkiniemi, Niilo (2020)
Kauppi, Aleksi
Sänkiniemi, Niilo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138737
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Mikkelin kaupungin sisältömarkkinointi nuorille aikuisille. Tutkimusongelmina tässä opinnäytetyössä olivat, miten kaupunki voisi sisältömarkkinoinnin avulla tuottaa arvoa nuorille aikuisille ja mitkä kanavat sopisivat siihen parhaiten. Työn tavoitteena oli saada kehittämisehdotuksia sekä toimenpidesuosituksia toimeksiantajalle. Yhtenä tavoitteena oli myös saada ideoita toimeksiantajalle, kuinka saada enemmän seuraajia kanaville. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, sisältömarkkinoinnista sekä julkisen tahon sisällöntuotannosta.
Opinnäytetyössä toteutettiin sekä laadullinen että määrällinen tutkimus. Aineistonhankinnan menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla 18-28-vuotiaille nuorille aikuisille. Teemahaastattelu toteutettiin valikoitujen kaupunkien viestintäpäälliköille puhelinhaastatteluna. Puhelinhaastattelut nauhoitettiin litterointia varten helpottamaan aineiston analyysiä. Opinnäytetyön tutkimusten tuloksena syntyi toimenpidesuosituksia Mikkelin kaupungille sosiaalisen median kanavien kehittämiseksi.
Kyselyn tutkimustuloksista selvisi, että nuorten aikuisten eniten käyttämiä sosiaalisen median kanavia ovat Facebook, Instagram ja Snapchat. Kohderyhmän mukaan viihdyttävä sisältö koettiin eniten kiinnostavaksi ja eniten huomiota kiinnittävät kuva- ja videojulkaisut. Yli puolet vastaajista ei seuraa Mikkelin kaupungin sosiaalisen median kanavia.
Haastatteluiden tuloksista selvisi, että someagenttien käyttö on kohdekaupunkien mukaan todettu toimivaksi. Haastatteluiden mukaan olisi viisasta harkitan pikaviestintäkanavan käyttöönottamista, koska suurin osa nuorista käyttää niitä ja niistä on helppo tavoittaa nuoria aikuisia.
Opinnäytetyössä toteutettiin sekä laadullinen että määrällinen tutkimus. Aineistonhankinnan menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla 18-28-vuotiaille nuorille aikuisille. Teemahaastattelu toteutettiin valikoitujen kaupunkien viestintäpäälliköille puhelinhaastatteluna. Puhelinhaastattelut nauhoitettiin litterointia varten helpottamaan aineiston analyysiä. Opinnäytetyön tutkimusten tuloksena syntyi toimenpidesuosituksia Mikkelin kaupungille sosiaalisen median kanavien kehittämiseksi.
Kyselyn tutkimustuloksista selvisi, että nuorten aikuisten eniten käyttämiä sosiaalisen median kanavia ovat Facebook, Instagram ja Snapchat. Kohderyhmän mukaan viihdyttävä sisältö koettiin eniten kiinnostavaksi ja eniten huomiota kiinnittävät kuva- ja videojulkaisut. Yli puolet vastaajista ei seuraa Mikkelin kaupungin sosiaalisen median kanavia.
Haastatteluiden tuloksista selvisi, että someagenttien käyttö on kohdekaupunkien mukaan todettu toimivaksi. Haastatteluiden mukaan olisi viisasta harkitan pikaviestintäkanavan käyttöönottamista, koska suurin osa nuorista käyttää niitä ja niistä on helppo tavoittaa nuoria aikuisia.