Konsultoinnin hyödyt yrityksille: Konsultoinnin riskienhallinta
Haapala, Waltteri (2020)
Haapala, Waltteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138723
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli konsultoinnin hyödyntämistä yrityksissä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää konsultoinnin hyödyt yrityksille ja ehkäistä uusia konsultointiin liittyviä riskejä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin, koska konsultoinnin laatua on vaikea mitata numeraalisilla arvoilla.
Selvityksen tuloksena oli, että konsultointialasta riippumatta konsulteilla on samanlaiset työskentelytavat yrityksissä. Konsultit valitaan tuomaan omaa erikoisosaamista yrityksiin, jossa sitä ei ole saatavilla. Konsultin työstä nähtiin vain jäävuorenhuippu, vaikka konsultointityö sisältää paljon eri prosesseja.
Johtopäätöksissä esitetiin, että konsultoinnin riskejä voidaan ehkäistä hyvällä riskienhallinnalla ja konsultin huolellisella valinnalla. Konsultoinnin hyödyt riippuvat asiakasorganisaatiosta, jossa konsultointityö tehtiin.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin, koska konsultoinnin laatua on vaikea mitata numeraalisilla arvoilla.
Selvityksen tuloksena oli, että konsultointialasta riippumatta konsulteilla on samanlaiset työskentelytavat yrityksissä. Konsultit valitaan tuomaan omaa erikoisosaamista yrityksiin, jossa sitä ei ole saatavilla. Konsultin työstä nähtiin vain jäävuorenhuippu, vaikka konsultointityö sisältää paljon eri prosesseja.
Johtopäätöksissä esitetiin, että konsultoinnin riskejä voidaan ehkäistä hyvällä riskienhallinnalla ja konsultin huolellisella valinnalla. Konsultoinnin hyödyt riippuvat asiakasorganisaatiosta, jossa konsultointityö tehtiin.