Perehdytysoppaan kehittäminen Parkinmäen palvelutalon tukipalvelutyöntekijöille
Kankaanpää, Jasmine (2020)
Kankaanpää, Jasmine
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138722
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistehtävä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Parkinmäen palvelutalon tukipalvelutiimille perehdytysopas. Nykyiset perehdytysmateriaalit kaipasivat päivittämistä ja koontia yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi. Perehdytysoppaan tarkoituksena on lisätä työn sujuvuutta ja ongelmatonta työn suorittamista, lisätä työntekijöiden sitoutuneisuutta ja parantaa osaltaan työhyvinvointia.
Tietoperustassa keskityttiin perehdytyksen käsitteisiin, kuten perehdytys, työnopastus, perehdytystä koskeva lainsäädäntö, perehdytyksen eri roolit, perehdytysprosessi, perehdytysoppaan laatiminen ja perehdytyksen tarkistuslista.
Perehdytysoppaan laatimiseksi tutkittiin haastatteluiden avulla perehdytyksen nykytilaa ja haastateltavien kehittämisideoita oppaaseen. Haastattelut toteutettiin ryhmämuotoisina teemahaastatteluina. Haastateltavina olivat vuoden aikana toimeksiantajayritykseen tulleet uudet työntekijät ja toisessa ryhmässä heitä perehdyttäneet työntekijät. Haastateltavia oli kolme henkilöä kummassakin ryhmässä. Haastattelut etenivät teeman mukaisesti keskustellen perehdytyksestä ja perehdytysoppaan kehittämisestä. Haastateltavat ottivat teemahaastatteluissa esille asioita, joita toivoisivat perehdytysoppaasta löytyvän. Haastatteluista saadun aineiston sekä teoriaperustan avulla tehtiin yritykselle perehdytysopas.
Opas sisältää yleisperehdytykseen liittyviä asioita, kuten sairauspoissaoloista ilmoittamiseen liittyvät toimintatavat, työterveyshuoltoon liittyvät käytännöt ja sopimukset, palkanmaksuun liittyvät asiat, yrityksen ja tiimin esittely, turvallisuustiedotteet, yhteystiedot sekä työnopastukseen liittyviä asioita, kuten työvuorokuvaukset. Opinnäytetyön tuotos täytti sille asetetut tavoitteet. Toimeksiantaja on todennut oppaan tarpeelliseksi ja toimintaympäristöön sopivaksi. Perehdytysopas tullaan ottamaan käyttöön toimeksiantajayrityksen tukipalvelutyöntekijöiden perehdytyksen tueksi.
Tietoperustassa keskityttiin perehdytyksen käsitteisiin, kuten perehdytys, työnopastus, perehdytystä koskeva lainsäädäntö, perehdytyksen eri roolit, perehdytysprosessi, perehdytysoppaan laatiminen ja perehdytyksen tarkistuslista.
Perehdytysoppaan laatimiseksi tutkittiin haastatteluiden avulla perehdytyksen nykytilaa ja haastateltavien kehittämisideoita oppaaseen. Haastattelut toteutettiin ryhmämuotoisina teemahaastatteluina. Haastateltavina olivat vuoden aikana toimeksiantajayritykseen tulleet uudet työntekijät ja toisessa ryhmässä heitä perehdyttäneet työntekijät. Haastateltavia oli kolme henkilöä kummassakin ryhmässä. Haastattelut etenivät teeman mukaisesti keskustellen perehdytyksestä ja perehdytysoppaan kehittämisestä. Haastateltavat ottivat teemahaastatteluissa esille asioita, joita toivoisivat perehdytysoppaasta löytyvän. Haastatteluista saadun aineiston sekä teoriaperustan avulla tehtiin yritykselle perehdytysopas.
Opas sisältää yleisperehdytykseen liittyviä asioita, kuten sairauspoissaoloista ilmoittamiseen liittyvät toimintatavat, työterveyshuoltoon liittyvät käytännöt ja sopimukset, palkanmaksuun liittyvät asiat, yrityksen ja tiimin esittely, turvallisuustiedotteet, yhteystiedot sekä työnopastukseen liittyviä asioita, kuten työvuorokuvaukset. Opinnäytetyön tuotos täytti sille asetetut tavoitteet. Toimeksiantaja on todennut oppaan tarpeelliseksi ja toimintaympäristöön sopivaksi. Perehdytysopas tullaan ottamaan käyttöön toimeksiantajayrityksen tukipalvelutyöntekijöiden perehdytyksen tueksi.