Urheilumaskotti nykyaikaan : kansainvälisen maskotin suunnittelu SELL Games 2020 -kisoille
Varala, Saara (2020)
Varala, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138711
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin kisamaskotti SELL Games 2020 -urheilutapahtumalle. Taustatyönä tutkittiin olemassaolevia urheilumaskotteja, hahmosuunnittelun konventioita ja etsittiin tietoa siitä, mikä tekee urheilumaskotista vetoavan. Tietoa haettiin kirjoista, aihetta käsittelevistä sähköisistä julkaisuista sekä nettisivuilta.
Itse maskotti toteutettiin vektorina Adobe Illustrator -ohjelmalla sekä gif-animaatioina Adobe Photoshop-ohjelmalla. Maskotin kuvista tehtiin myös esimerkkejä siitä, miten se toimii kisojen oheistuotteissa. Lisäksi maskotista tehtiin yhteistyössä toisen opiskelijan kanssa 3D-malli AR-sovellusta varten.
Työssä ilmeni, että sen kohdeyleisöön vetoavan maskotin tulee olla moniulotteinen, tunnistettavan näköinen ja sympatiaa herättävä hahmo, jota voi soveltaa interaktiivisesti ja joka sopii edustamiensa kisojen muuhun graafiseen ilmeeseen.
Itse maskotti toteutettiin vektorina Adobe Illustrator -ohjelmalla sekä gif-animaatioina Adobe Photoshop-ohjelmalla. Maskotin kuvista tehtiin myös esimerkkejä siitä, miten se toimii kisojen oheistuotteissa. Lisäksi maskotista tehtiin yhteistyössä toisen opiskelijan kanssa 3D-malli AR-sovellusta varten.
Työssä ilmeni, että sen kohdeyleisöön vetoavan maskotin tulee olla moniulotteinen, tunnistettavan näköinen ja sympatiaa herättävä hahmo, jota voi soveltaa interaktiivisesti ja joka sopii edustamiensa kisojen muuhun graafiseen ilmeeseen.