Tärkein menetelmä on kohtaaminen. ESKOT opintovalmennuksesta Humakin opintovalmennukseen
Tolonen, Anniina (2020)
Tolonen, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138709
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Nyyti ry, joka toimii ESKOT Klubitalojen kanssa Takaisin opintoihin -yhteishankkeessa. Takaisin opintoihin -hanke kehittää tukimuotoja ja keinoja joilla edistetään korkeakouluopiskelijoiden paluuta takaisin opintoiden pariin tilanteessa, jossa opinnot ovat keskeytyneet tai jumiutuneet mielenterveyden haasteiden takia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) ja ESKOT Klubitalon opintovalmennuksiin tutustuminen ja niiden keskenään vertaileminen, sekä Humakin ja ESKOT Klubitalojen yhteistyön onnistumisen edellytyksien selvittäminen ja ESKOT opintovalmennuksen näkyväksi tekeminen. Toteutin tutkimuksen haastattelemalla ESKOT-opintovalmentajia, osallistumalla ESKOT Opintojen tuen -päiville sekä järjestämällä keskustelutilaisuuden Humakin opintovalmentajille. Tietopohjana työssä olivat opiskelukyky- sekä toipumisorientaatiomallit.
Tutkimuksessa selvisi, että Humakin ja ESKOT-opintovalmentajien rinnakkain toimiminen hyödyttää tukea tarvitsevaa opiskelijaa, ja että Humakin ja ESKOT Klubitalojen yhteistyötä voidaan lisätä monin eri konkreettisin tavoin. Kummankin tahon opintovalmentajien tulisi käydä yhteinen keskustelu, jonka kautta yhteistyön kehittämistä voidaan jatkaa. Tutkimuksen tuotoksena ovat suositukset siitä, kuinka opintovalmennuksia voisi kehittää, yhteistyötä lisätä sekä yhteydenpitoa parantaa.
Opinnäytetyöni on ajankohtainen, koska korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyden ongelmat ovat lisääntyneet 2000-luvulla ja yhä suurempi osa on vaarassa keskeyttää opintonsa. Tutkimuksen kautta voidaan opiskelijoille taata paremmin riittävän opintovalmennuksen saaminen ja tätä kautta ehkäistä heidän opintojensa jumiutumista ja keskeytymistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) ja ESKOT Klubitalon opintovalmennuksiin tutustuminen ja niiden keskenään vertaileminen, sekä Humakin ja ESKOT Klubitalojen yhteistyön onnistumisen edellytyksien selvittäminen ja ESKOT opintovalmennuksen näkyväksi tekeminen. Toteutin tutkimuksen haastattelemalla ESKOT-opintovalmentajia, osallistumalla ESKOT Opintojen tuen -päiville sekä järjestämällä keskustelutilaisuuden Humakin opintovalmentajille. Tietopohjana työssä olivat opiskelukyky- sekä toipumisorientaatiomallit.
Tutkimuksessa selvisi, että Humakin ja ESKOT-opintovalmentajien rinnakkain toimiminen hyödyttää tukea tarvitsevaa opiskelijaa, ja että Humakin ja ESKOT Klubitalojen yhteistyötä voidaan lisätä monin eri konkreettisin tavoin. Kummankin tahon opintovalmentajien tulisi käydä yhteinen keskustelu, jonka kautta yhteistyön kehittämistä voidaan jatkaa. Tutkimuksen tuotoksena ovat suositukset siitä, kuinka opintovalmennuksia voisi kehittää, yhteistyötä lisätä sekä yhteydenpitoa parantaa.
Opinnäytetyöni on ajankohtainen, koska korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyden ongelmat ovat lisääntyneet 2000-luvulla ja yhä suurempi osa on vaarassa keskeyttää opintonsa. Tutkimuksen kautta voidaan opiskelijoille taata paremmin riittävän opintovalmennuksen saaminen ja tätä kautta ehkäistä heidän opintojensa jumiutumista ja keskeytymistä.