Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Suomen ruokamatkailun kärkituotteet markkinoinnin näkökulmasta: -suklaajäkälää, luontokokemuksia ja hyvää mieltä
Peltokangas, Emmi (2020)
Peltokangas, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaisia ruokamatkailutuotteita tulisi markkinoida, jotta ne houkuttelisivat kansainvälisiä ja kotimaisia matkailijoita. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, millaisia hyviä käytänteitä suomalaisilla ruokamatkailuyrityksillä on digitaalisen markkinoinnin osalta ja miten ruokamatkailutuotteiden markkinointiviestit tulisi muotoilla digitaalisiin kanaviin.
Opinnäytetyössä tutkittiin ruokamatkailun kärkituotteita digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimuksessa keskityttiin kotimaisien ruokamatkailutuotteiden markkinointiin nettisivuilla ja Instagram-sivuilla rajaten pois markkinoinnin muilla alustoilla. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ruokamatkailuhankkeelle.
Matkailuelinkeino on ollut viime vuosina yksi nopeimmin kasvavista aloista samalla ollen kuitenkin herkkä vallitsevan taloudellisen tilanteen muutoksille. Yhä useampi matkailija hakee ruokaan ja juomaan liittyviä elämyksiä matkaltaan. Ruokamatkailu on yksi matkailun suuntauksista, joka tarkoittaa matkan kohteen valitsemista ainakin osittain paikan ruoka- tai juomatarjonnan mukaan. Digitaalinen sisältö on nykyään yksi eniten vaikuttavista tekijöistä matkan suunnittelussa. Perinteiseen markkinointiviestintään verrattuna markkinointiviestintä digitaalisessa ympäristössä on tehokkaampaa ja helpommin kohdennettavissa oikealle asiakaskunnalle. Digitaalisuuden avulla matkailualan palvelut ja yritykset ovat helpommin löydettävissä ja ostettavissa erilaisilta alustoilta.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Havainnointi tehtiin 19.3.-15.4.2020 välillä. Havainnoinnissa oli mukana Suomen valtakunnallisissa ruokamatkailukilpailuissa vuosina 2015, 2017 ja 2019 sijoittuneita yrityksiä. Tutkimuksesta rajattiin sellaiset yritykset tai tuotteet, jotka eivät tutkimusta tehdessä olleet enää toiminnassa. Havainnointia tehtiin nettisivuilla ja Instagram-sivuilla.
Tuloksista ilmeni, että suomalaisten ruokamatkailutuotteiden markkinoinnissa korostetaan paikallisuutta ja Suomen luontoa. Usean yrityksen nettisivuilla varaus- ja ostomahdollisuus oli tuotu selkeästi esille sen lisäksi, että tuotteen sisällöstä ja hinnasta oli kerrottu. Moni yritys oli hyödyntänyt markkinoinnissaan hyvälaatuisia kuvia ja videoita, joiden avulla tuotteesta tai yrityksestä on mahdollista saada parempi kokonaiskuva.
Useiden yritysten kohdalla oli helppo löytää syitä sille, miksi tuote on menestynyt. Tuloksien perusteella on mahdollista päätellä, että hyvä tuotekuvaus sisältää tarinallisuutta, tunteita, läpinäkyvyyttä ja omaperäisiä tapoja tuoda tuotteiden parhaita ominaisuuksia esiin. Monen yrityksen Instagram-sivusta oli mahdollista huomata, että sisältöä luotiin aktiivisesti, kun taas osan kohdalla Instagram-markkinoinnissa oli vielä kehittämisen varaa.
Opinnäytetyössä tutkittiin ruokamatkailun kärkituotteita digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimuksessa keskityttiin kotimaisien ruokamatkailutuotteiden markkinointiin nettisivuilla ja Instagram-sivuilla rajaten pois markkinoinnin muilla alustoilla. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ruokamatkailuhankkeelle.
Matkailuelinkeino on ollut viime vuosina yksi nopeimmin kasvavista aloista samalla ollen kuitenkin herkkä vallitsevan taloudellisen tilanteen muutoksille. Yhä useampi matkailija hakee ruokaan ja juomaan liittyviä elämyksiä matkaltaan. Ruokamatkailu on yksi matkailun suuntauksista, joka tarkoittaa matkan kohteen valitsemista ainakin osittain paikan ruoka- tai juomatarjonnan mukaan. Digitaalinen sisältö on nykyään yksi eniten vaikuttavista tekijöistä matkan suunnittelussa. Perinteiseen markkinointiviestintään verrattuna markkinointiviestintä digitaalisessa ympäristössä on tehokkaampaa ja helpommin kohdennettavissa oikealle asiakaskunnalle. Digitaalisuuden avulla matkailualan palvelut ja yritykset ovat helpommin löydettävissä ja ostettavissa erilaisilta alustoilta.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Havainnointi tehtiin 19.3.-15.4.2020 välillä. Havainnoinnissa oli mukana Suomen valtakunnallisissa ruokamatkailukilpailuissa vuosina 2015, 2017 ja 2019 sijoittuneita yrityksiä. Tutkimuksesta rajattiin sellaiset yritykset tai tuotteet, jotka eivät tutkimusta tehdessä olleet enää toiminnassa. Havainnointia tehtiin nettisivuilla ja Instagram-sivuilla.
Tuloksista ilmeni, että suomalaisten ruokamatkailutuotteiden markkinoinnissa korostetaan paikallisuutta ja Suomen luontoa. Usean yrityksen nettisivuilla varaus- ja ostomahdollisuus oli tuotu selkeästi esille sen lisäksi, että tuotteen sisällöstä ja hinnasta oli kerrottu. Moni yritys oli hyödyntänyt markkinoinnissaan hyvälaatuisia kuvia ja videoita, joiden avulla tuotteesta tai yrityksestä on mahdollista saada parempi kokonaiskuva.
Useiden yritysten kohdalla oli helppo löytää syitä sille, miksi tuote on menestynyt. Tuloksien perusteella on mahdollista päätellä, että hyvä tuotekuvaus sisältää tarinallisuutta, tunteita, läpinäkyvyyttä ja omaperäisiä tapoja tuoda tuotteiden parhaita ominaisuuksia esiin. Monen yrityksen Instagram-sivusta oli mahdollista huomata, että sisältöä luotiin aktiivisesti, kun taas osan kohdalla Instagram-markkinoinnissa oli vielä kehittämisen varaa.