Asumisviihtyvyyden parantaminen : palvelutuotteen rakentaminen
Savelainen, Marina (2020)
Savelainen, Marina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja rakentaa LVI-alan yritykselle uusi ja toimiva palvelutuote. Palvelutuotteen lisäksi oli tarkoitus luoda yritykselle sisäiset toiminta- ja työohjeet. Palvelutuote kohdistettiin taloyhtiöille ja kiinteistöille, joilla on haasteita lämmitysverkoston toiminnan ja asumisviihtyvyyteen vaikuttavien tekijöiden kanssa.
Palvelutuote on ollut yrityksellä käytössä vuosia, mutta toimintamalleja, palvelun sisältöä ja työohjeita ei ollut. Projektin aikana rakennettiin runko palvelulle. Kehitystyö aloitettiin selvittämällä työnjohdon ja asentajien tieto palvelutuotteen sisällöstä ja siitä, miten he nykypäivänä toimivat sekä mitkä ovat asiakkaiden toiveet palvelun sisällöstä. Selvitys tehtiin kirjallisena kyselynä LV-huolto-osastolle. Näitä tietoja hyväksikäyttäen laadittiin muun muassa työ-ohjeita ja mittauspöytäkirjoja.
Olosuhdemittauspalvelulle ja lämmönjakohuoneen kausihuollolle tehtiin uudet mittaus- ja tarkastuspöytäkirjat ja ne otettiin käyttöön niihin liittyvien työohjeiden kanssa. Kaikille LV-huollon työntekijöille tullaan alkukesän 2020 aikana järjestämään koulutustilaisuuksia sopimuskumppaneiden tiloissa, jotta tulevana lämmityskautena työsuorittajilla on selvemmät toimintamallit.
Opinnäytetyöhön on kerätty laaja lisäksi lämmitystekniikan ja ilmanvaihdon perusteisiin sekä lainsäädäntöön liittyvä teoriaosuus tämänhetkisten asiakaskohteiden näkökulmasta. Tätä osuutta on tarkoitus hyödyntää, kun tulevaisuudessa yritys rakentaa lisää työohjeita ja palvelun sisältöä asumisviihtyvyyden parantamiseksi.
Projektin kokemukset osoittivat, että laadukkaan palvelutuotteen perustana on yhdenmukainen työjälki, ja siksi on tärkeää, että työohjeet ja toimintamallit ovat selkeät ja helposti noudatettavat. On huomioitava myös, että työnjohdon ja asentajien jatkuva kouluttaminen ja keskinäinen yhteistyö on tärkeää.
Palvelutuote on ollut yrityksellä käytössä vuosia, mutta toimintamalleja, palvelun sisältöä ja työohjeita ei ollut. Projektin aikana rakennettiin runko palvelulle. Kehitystyö aloitettiin selvittämällä työnjohdon ja asentajien tieto palvelutuotteen sisällöstä ja siitä, miten he nykypäivänä toimivat sekä mitkä ovat asiakkaiden toiveet palvelun sisällöstä. Selvitys tehtiin kirjallisena kyselynä LV-huolto-osastolle. Näitä tietoja hyväksikäyttäen laadittiin muun muassa työ-ohjeita ja mittauspöytäkirjoja.
Olosuhdemittauspalvelulle ja lämmönjakohuoneen kausihuollolle tehtiin uudet mittaus- ja tarkastuspöytäkirjat ja ne otettiin käyttöön niihin liittyvien työohjeiden kanssa. Kaikille LV-huollon työntekijöille tullaan alkukesän 2020 aikana järjestämään koulutustilaisuuksia sopimuskumppaneiden tiloissa, jotta tulevana lämmityskautena työsuorittajilla on selvemmät toimintamallit.
Opinnäytetyöhön on kerätty laaja lisäksi lämmitystekniikan ja ilmanvaihdon perusteisiin sekä lainsäädäntöön liittyvä teoriaosuus tämänhetkisten asiakaskohteiden näkökulmasta. Tätä osuutta on tarkoitus hyödyntää, kun tulevaisuudessa yritys rakentaa lisää työohjeita ja palvelun sisältöä asumisviihtyvyyden parantamiseksi.
Projektin kokemukset osoittivat, että laadukkaan palvelutuotteen perustana on yhdenmukainen työjälki, ja siksi on tärkeää, että työohjeet ja toimintamallit ovat selkeät ja helposti noudatettavat. On huomioitava myös, että työnjohdon ja asentajien jatkuva kouluttaminen ja keskinäinen yhteistyö on tärkeää.