Teollisuusliiton luottamusmiesten verkko-opiskeluvalmiudet
Lehto, Timo (2020)
Lehto, Timo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128552
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Teollisuusliiton luottamusmiesten verkko-opiskeluvalmiuksia. Oppimisen ja osaamisen ympäristöt muuttuvat yhteiskunnassamme koko ajan. Pyrkimyksenä on tällä tutkimuksella saada sellaista tietoa, jota voimme jatkossa hyödyntää Teollisuusliiton kurssien suunnittelussa. Työn tilaajana toimii Teollisuusliiton Murikkaopisto. Murikkaopiston kurssivalikoimaa on tarkoituksena tulevaisuudessa täydentää verkkokoulutuksella.
Yhteiskunnassa toiminta on siirtynyt yhä enemmän verkkoon. Tämä vaatii hyvää informaatiolukutaitoa. Tiedon luotettavuutta täytyy osata arvioida. Teoriaosuudessa olen käsitellyt digiosaamiseen liittyviä kysymyksiä kuten lukeminen ja luetun ymmärtäminen digitaalisessa ympäristössä. Lisäksi olen käsitellyt teoriaosassa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta sekä sen vaikutusta oppimiseen sekä itse opiskelua verkossa.
Ongelman lähestymistapana olen käyttänyt laadullista ja määrällistä tutkimusta. Laadullinen tutkimus tehtiin haastattelemalla neljän ammattiliiton koulutuksesta vastaavia henkilöitä. Määrällinen tukimus tehtiin kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin sähköpostilla kaikille vuonna 2019 Murikkaopistolla luottamusmiesten peruskurssin suorittaneelle opiskelijalle.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Teollisuusliiton luottamusmiehillä on melko hyvät tietotekniset valmiudet verkko-opiskeluun. Lähes kaikilla vastajista oli mahdolisuus käyttää tietokonetta. Tietotekniikan perusteet sekä ohjelmistojen ja viestintävälineiden käyttö oli tuttua lähes kaikille. Muille ammattiliitoille tehdyt haastattelut vahvistivat tätä käsitystä. Verkossa opiskelu ei ollut tutkimuksen mukaan vielä kovin hyvin tunnettua. Osittain huono tunnettavuus johtuu siitä, että Murikkaopistolla ei vielä ole verkkokoulutusta kurssitarjonnassa. Tutkimuksen tuloksista kävi myös ilmi, että joillakin henkilöillä on lukemisessa ja kirjoittamisesssa puutteita. Tämä saattaa vaikeuttaa verkko-opiskelua.
Keskeinen johtopäätös on, että kurssitarjontaa voidaan laajentaa verkossa tapahtuvalla opetuksella. Esimerkiksi monimuoto-opetus, jossa osa kurssista suoritetaan verkossa, on kokeilemisen arvoinen. Monimuoto-opiskelulla varmistetaan riittävä tuki ja ohjaus opikelijalle. Lisäksi verkkokurssit voisivat toimia täydentävänä ennakko- tai välitehtävänä, joko ennen kurssia tai kurssiviikkojen välissä.
Yhteiskunnassa toiminta on siirtynyt yhä enemmän verkkoon. Tämä vaatii hyvää informaatiolukutaitoa. Tiedon luotettavuutta täytyy osata arvioida. Teoriaosuudessa olen käsitellyt digiosaamiseen liittyviä kysymyksiä kuten lukeminen ja luetun ymmärtäminen digitaalisessa ympäristössä. Lisäksi olen käsitellyt teoriaosassa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta sekä sen vaikutusta oppimiseen sekä itse opiskelua verkossa.
Ongelman lähestymistapana olen käyttänyt laadullista ja määrällistä tutkimusta. Laadullinen tutkimus tehtiin haastattelemalla neljän ammattiliiton koulutuksesta vastaavia henkilöitä. Määrällinen tukimus tehtiin kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin sähköpostilla kaikille vuonna 2019 Murikkaopistolla luottamusmiesten peruskurssin suorittaneelle opiskelijalle.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Teollisuusliiton luottamusmiehillä on melko hyvät tietotekniset valmiudet verkko-opiskeluun. Lähes kaikilla vastajista oli mahdolisuus käyttää tietokonetta. Tietotekniikan perusteet sekä ohjelmistojen ja viestintävälineiden käyttö oli tuttua lähes kaikille. Muille ammattiliitoille tehdyt haastattelut vahvistivat tätä käsitystä. Verkossa opiskelu ei ollut tutkimuksen mukaan vielä kovin hyvin tunnettua. Osittain huono tunnettavuus johtuu siitä, että Murikkaopistolla ei vielä ole verkkokoulutusta kurssitarjonnassa. Tutkimuksen tuloksista kävi myös ilmi, että joillakin henkilöillä on lukemisessa ja kirjoittamisesssa puutteita. Tämä saattaa vaikeuttaa verkko-opiskelua.
Keskeinen johtopäätös on, että kurssitarjontaa voidaan laajentaa verkossa tapahtuvalla opetuksella. Esimerkiksi monimuoto-opetus, jossa osa kurssista suoritetaan verkossa, on kokeilemisen arvoinen. Monimuoto-opiskelulla varmistetaan riittävä tuki ja ohjaus opikelijalle. Lisäksi verkkokurssit voisivat toimia täydentävänä ennakko- tai välitehtävänä, joko ennen kurssia tai kurssiviikkojen välissä.