"SAK-ajan toteutuminen on tärkeää, jotta toiminnasta tulee suunnitelmallista." : Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia SAK-ajasta
Aalto, Jenni (2020)
Aalto, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128509
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin millaisista toiminnoista varhaiskasvatuksen opettajien SAK-aika eli suunnittelu-, arviointi- ja kehittämisajan sisältö koostuu. Sisältöä tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksien ja kokemuksien kautta. Lisäksi haluttiin selvittää, miten SAK-aika yksikössä toteutuu, minkälainen merkitys SAK-ajalla on sekä miten sen käytänteitä voisi kehittää, jotta se palvelisi tarkoitustaan paremmin. Tavoitteena oli tehdä SAK-ajan sisältö näkyväksi. Tutkimuksen työelämäyhteytenä toimi Pilke päiväkoti Etelä-Suomessa.
Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien osalta sekä avattiin opettajille kuuluvaa suunnittelu, - arviointi ja -kehittämisaikaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä, johon osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan SAK-ajan sisältöön vaikutti merkittävästi se, miten sitä käytännössä toteutetaan. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat SAK-ajan tärkeäksi työvälineeksi tavoitteellisen ja suunnitelmallisen varhaiskasvatuksen varmistamisessa. SAK-aika sisälsi erilaisia työskentelytapoja, jotka perustuvat lasten tarpeisiin ja mielenkiinnonkohteisiin sekä osin opettajien omiin mieltymyksiin. SAK-ajan käytänteitä toivottiin kehitettävän varsinkin pedagogisten raamien ja toimintojen näkyvyyden osalta. The purpose of this thesis was to examine early childhood education teachers´ PED-time (Planning, Evaluation and Development). In addition, the aim was to explore the early childhood education teachers´ thoughts and views on how the PED-time works in practice, what it includes and how it could be improved. The thesis was carried out in cooperation with Pilke daycare centre in Southern Finland.
The theoretical background deals with theory of early childhood education, early childhood pedagogy and specially planning, evaluation and development time. The PED-time was explored by the views of content, policy and development. The thesis was a qualitative study and the research material was collected by thematic inquiry, which involved seven early childhood education teachers. The data were analyzed by thematizing.
According the results, the early childhood education teachers saw that PED-time is an important means of ensuring goal-directed and pre-planned early childhood education. The PED-time consists of various working practices, which stem for the children´s needs and interests and the teachers´ personal preferences. The development ideas were related to pedagogy and the visibility of PED-time.
Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien osalta sekä avattiin opettajille kuuluvaa suunnittelu, - arviointi ja -kehittämisaikaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä, johon osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan SAK-ajan sisältöön vaikutti merkittävästi se, miten sitä käytännössä toteutetaan. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat SAK-ajan tärkeäksi työvälineeksi tavoitteellisen ja suunnitelmallisen varhaiskasvatuksen varmistamisessa. SAK-aika sisälsi erilaisia työskentelytapoja, jotka perustuvat lasten tarpeisiin ja mielenkiinnonkohteisiin sekä osin opettajien omiin mieltymyksiin. SAK-ajan käytänteitä toivottiin kehitettävän varsinkin pedagogisten raamien ja toimintojen näkyvyyden osalta.
The theoretical background deals with theory of early childhood education, early childhood pedagogy and specially planning, evaluation and development time. The PED-time was explored by the views of content, policy and development. The thesis was a qualitative study and the research material was collected by thematic inquiry, which involved seven early childhood education teachers. The data were analyzed by thematizing.
According the results, the early childhood education teachers saw that PED-time is an important means of ensuring goal-directed and pre-planned early childhood education. The PED-time consists of various working practices, which stem for the children´s needs and interests and the teachers´ personal preferences. The development ideas were related to pedagogy and the visibility of PED-time.