Palautteen vaikutus ammattitaitoon : Kartoittava kysely ensihoitajille
Viio, Jenny; Vahtere, Veera; Wickström, Iira (2020)
Viio, Jenny
Vahtere, Veera
Wickström, Iira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128487
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka paljon ensihoitajat saavat palautetta jälkikäteen potilastehtävistään tai työdiagnoosinsa paikkansapitävyydestä. Opinnäytetyössä myös kysyttiin miten, miltä taholta ja miksi palautetta saadaan tai pyydetään. Työssä tarkasteltiin, antaako nykyinen käytäntö mahdollisuuden ammattitaidon kehittymiseen ja onko nykyinen palautteenantotapa oikeanlainen ja riittävä vai tulisiko sitä kehittää. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä asiat edistävät tai estävät palautteen saamista.
Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely sisälsi saatekirjeen, taustaky-symykset sekä suljettuja ja avoimia kysymyksiä palautteeseen ja ammattitaitoon liittyen. Kysely lähetettiin Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen ensihoidon työntekijöille (N=126). Kyselylomakkeen vastauksista (n=36) koostuva aineiston analysointi toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena.
Kaikki kyselyyn vastanneet kokivat palautteen kehittävän heidän ammattitaitoaan. Syitä palautteen vähäiseen pyytämiseen olivat sen tekninen hankaluus, ajan puute, pyytämisen epämukavuus ja virallisen järjestelmän puute. Yhtä vastaajaa lukuun ottamatta kaikki kyse-lyyn vastanneet olivat sitä mieltä, että nykyinen järjestelmä ei ole riittävä ja sitä tulisi kehit-tää. Tutkimuksen vastausten mukaan suurimmat syyt järjestelmän kehittämistarpeelle ovat ammattitaidon kehittyminen, palautteen helpompi ja systemaattisempi saaminen sekä ny-kyisen järjestelmän puutteellisuus. Vastaajat haluaisivat jatkossa palautetta erityisesti käy-mällä läpi yksittäisiä omia potilastapauksiaan sekä osallistumalla organisaationsa simulaatioihin.
Vastauksissa tuli ilmi, että ensihoitajat saavat ja pyytävät palautetta mielellään, mutta pa-lautetta haluttaisiin myös enemmän. Opinnäytetyöstä saatujen tulosten pohjalta voidaan sanoa, että ensihoidon palautejärjestelmien nykytilannetta tulisi selvittää laajemmin. Palautejärjestelmän kehittäminen voisi parantaa ensihoitajien ammattitaidon kehittymistä merkittävästi koko heidän työuransa ajan. Kyselystä ilmenneiden vastausten perusteella tarvittaisiin lisäselvityksiä muun muassa lainsäädännön muokkaamisesta niin, että ensihoitajilla olisi laillinen oikeus verrata tekemiään työdiagnooseja hoitamiensa potilaiden kohdalla lääkärin asettamiin diagnooseihin.
Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely sisälsi saatekirjeen, taustaky-symykset sekä suljettuja ja avoimia kysymyksiä palautteeseen ja ammattitaitoon liittyen. Kysely lähetettiin Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen ensihoidon työntekijöille (N=126). Kyselylomakkeen vastauksista (n=36) koostuva aineiston analysointi toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena.
Kaikki kyselyyn vastanneet kokivat palautteen kehittävän heidän ammattitaitoaan. Syitä palautteen vähäiseen pyytämiseen olivat sen tekninen hankaluus, ajan puute, pyytämisen epämukavuus ja virallisen järjestelmän puute. Yhtä vastaajaa lukuun ottamatta kaikki kyse-lyyn vastanneet olivat sitä mieltä, että nykyinen järjestelmä ei ole riittävä ja sitä tulisi kehit-tää. Tutkimuksen vastausten mukaan suurimmat syyt järjestelmän kehittämistarpeelle ovat ammattitaidon kehittyminen, palautteen helpompi ja systemaattisempi saaminen sekä ny-kyisen järjestelmän puutteellisuus. Vastaajat haluaisivat jatkossa palautetta erityisesti käy-mällä läpi yksittäisiä omia potilastapauksiaan sekä osallistumalla organisaationsa simulaatioihin.
Vastauksissa tuli ilmi, että ensihoitajat saavat ja pyytävät palautetta mielellään, mutta pa-lautetta haluttaisiin myös enemmän. Opinnäytetyöstä saatujen tulosten pohjalta voidaan sanoa, että ensihoidon palautejärjestelmien nykytilannetta tulisi selvittää laajemmin. Palautejärjestelmän kehittäminen voisi parantaa ensihoitajien ammattitaidon kehittymistä merkittävästi koko heidän työuransa ajan. Kyselystä ilmenneiden vastausten perusteella tarvittaisiin lisäselvityksiä muun muassa lainsäädännön muokkaamisesta niin, että ensihoitajilla olisi laillinen oikeus verrata tekemiään työdiagnooseja hoitamiensa potilaiden kohdalla lääkärin asettamiin diagnooseihin.