Design Thinking and Virtual Reality in the Cruise Industry
Hollanti, Juha (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128481
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan miten VR (Virtual Reality) teknologiat voivat tukea palvelumuotoiluprosessia risteilylaivakontekstissa. Palvelumuotoilussa on tavanomaista havainnollistaa ehdotettuja ratkaisuja käyttäen prototyyppejä. Tässä työssä prototyypit olivat VR-malleja. Tutkitaan myös sitä, onko VR teknologioiden asettamat rajoitteet hyväksyttävissä raameissa ja ovatko niiden tuomat hyödyt suurempia kuin rajoitteet.
Koska VR mallit ovat helppoja kuljettaa, kuten mikä tahansa digitaalinen tuote, tämä mahdollistaa palvelumuotoilun käyttäjähaastattelujen tapahtuvan paikasta riippumatta. On luontevampaa toteuttaa haastattelut haastateltavan varsinaisella työpaikalla kuin esim. siihen erikseen varatulla toimistolla.
Tähän projektiin prototypointimenetelmäksi valittiin VR, koska se nähtiin sekä nopeana että uudelleen käytettävänä (kehityksen kannalta), kuitenkaan unohtamatta uutuuden viehätyksen tuomaa vaikutusta.
Koska VR mallit ovat helppoja kuljettaa, kuten mikä tahansa digitaalinen tuote, tämä mahdollistaa palvelumuotoilun käyttäjähaastattelujen tapahtuvan paikasta riippumatta. On luontevampaa toteuttaa haastattelut haastateltavan varsinaisella työpaikalla kuin esim. siihen erikseen varatulla toimistolla.
Tähän projektiin prototypointimenetelmäksi valittiin VR, koska se nähtiin sekä nopeana että uudelleen käytettävänä (kehityksen kannalta), kuitenkaan unohtamatta uutuuden viehätyksen tuomaa vaikutusta.