TUNTEIDEN VIRRASSA! : Toimintatuokio 3.-luokkalaisten tunnetaitojen tukemiseksi
Honkanen, Janette; Kainulainen, Ruut (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Honkanen, Janette
Kainulainen, Ruut
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118439
Tiivistelmä
Tunnetaitojen opettamista kouluissa on alettu pitää entistä tärkeämpänä. Sen vuoksi tunnetaitojen opettaminen on osana nykyistä opetussuunnitelmaa. Tunne- ja käyttäytymisongelmat ovat lisääntyneet lasten keskuudessa, jonka myötä tunnekasvatusta tarvitaan. Lapsuus on otollisinta aikaa tunnetaitojen oppimiselle. Lapsuudessa opitut tunnetaidot ennustavat lapselle hyvää menestystä koulussa sekä elämässä. Lisäksi ne tukevat hyvää mielenterveyttä.
Tämän toiminnallisen kehittämistyön tarkoituksena oli tukea 3.-luokkalaisten tunnetaitoja. Tavoitteena oli vahvistaa 3.-luokkalaisten tunnetaitoja. Kehittämistyön tehtävänä oli pitää toimintatuokio tunnetaidoista 3.-luokkalaisille Outokummun alakoululla. Kehittämistyön toimeksiantajana oli Siun sote ja toiminnallinen osuus on tehty Outokummun alakoulun terveydenhoitajalle. Saadun palautteen perusteella toimintatuokio tuki hyvin 3.-luokkalaisten tunnetaitoja. Toiminnallisten menetelmien käyttö tuki kohderyhmän oppimista ja toimintatuokion sisältö soveltui hyvin kohderyhmälle. Terveydenhoitajan näkökulmasta toimintatuokio toimii tunnetaitojen tukemisen menetelmänä. Jatkokehittämisideana on luoda toimintatuokio, joka tukisi jokaisen osallistujan tunnetaitoja yksilöllisemmin. Lisäksi jatkokehittämisideana on luoda toimintatuokio tunnetaidoista omien tai lapsen tunnetaitojen tukemiseen.
Tämän toiminnallisen kehittämistyön tarkoituksena oli tukea 3.-luokkalaisten tunnetaitoja. Tavoitteena oli vahvistaa 3.-luokkalaisten tunnetaitoja. Kehittämistyön tehtävänä oli pitää toimintatuokio tunnetaidoista 3.-luokkalaisille Outokummun alakoululla. Kehittämistyön toimeksiantajana oli Siun sote ja toiminnallinen osuus on tehty Outokummun alakoulun terveydenhoitajalle. Saadun palautteen perusteella toimintatuokio tuki hyvin 3.-luokkalaisten tunnetaitoja. Toiminnallisten menetelmien käyttö tuki kohderyhmän oppimista ja toimintatuokion sisältö soveltui hyvin kohderyhmälle. Terveydenhoitajan näkökulmasta toimintatuokio toimii tunnetaitojen tukemisen menetelmänä. Jatkokehittämisideana on luoda toimintatuokio, joka tukisi jokaisen osallistujan tunnetaitoja yksilöllisemmin. Lisäksi jatkokehittämisideana on luoda toimintatuokio tunnetaidoista omien tai lapsen tunnetaitojen tukemiseen.