Kuinka markkinoida alkoholia Suomessa? : case: The Cow
Rissanen, Rosamari (2020)
Rissanen, Rosamari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118436
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy Suomessa tyypilliseksi koettuun haasteeseen: alkoholilakiin (1102/2017). Tarkemmin ottaen alkoholimarkkinointiin. Tutkimuksen tavoite on tuoda esille alkoholilain mahdollisuudet ja kiellot sekä rajoitteet markkinoille sekä luoda toimeksiantajan luonteen huomioiden yritykselle istuva markkinointisuunnitelma, jonka avulla yrityksen on mahdollisuus parantaa asemaansa tiukentuvassa kilpailussa ravintola-alalla. Lisäksi lopputuotoksena markkinointisuunnitelmaa tukemaan on luotu vuosikello. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi turkulainen cocktailbaari, The Cow.
Aineistona on käytetty alkoholilain kannalta tärkeimpiä ja luotettavimpia lähteitä, Finlexiä sekä Valviraa. Alkoholimarkkinointiin sekä markkinointisuunnitelman aineistona toimivat tuoreet ja relevanteiksi koetut, monipuoliset, lähteet, jotta alkoholilain tulkitseminen toteutuisi markkinointisuunnitelmassa oikein. Toimeksiantajan haastatteluilla oli iso osa koko työn toteutumisen kannalta. Eduksi tutkimuksessa oli tutkijan aiempi tuntemus toimeksiantajasta, sillä se mahdollisti realistisemman markkinointisuunnitelman tekemisen, jossa on otettu huomioon paitsi alkoholilaki sekä toimeksiantajan omat haasteet.
Opinnäytetyöhön oli tarkoitus sisällyttää myös testausosuus toimeksiantajan sosiaalisessa mediassa, mutta COVID-19-viruksen aiheuttaman poikkeuskevään vuoksi viimeiseksi silaukseksi jätetty testausosuus piti unohtaa, sillä tarkoituksena oli testata erilaisia tapoja sekä juhlapäivien että tapahtumien läheisyydessä, jotka olisivat toivottavasti lisänneet sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä ja pidemmällä tähtäimellä asiakkaita. Toiminta olisi siinä tilanteessa ollut epäeettistä ja mahdotonta, sillä Suomen hallitus on kieltänyt toukokuun 2020 loppuun saakka muun kuin take away ravintolatoiminnan. Viruksen tuomat haasteet anniskelupaikoille ovat kuitenkin minusta suhteettoman epäreiluja, sillä alkoholilainsäädännön joustamattomuuden takia edes poikkeustilanteissa anniskelupaikoilla ei ole mahdollisuutta pärjätä. Tätä käsitellään tarkemmin Johtopäätökset-luvussa. Virusta ei kuitenkaan ole sen suuremmin otettu opinnäytetyössä huomioon, sillä opinnäytetyö on suurimmalta osalta ollut valmis ennen sitä. Se ainoastaan vaikuttaa johtopäätöksiin entistä vahvemmin.
Opinnäytetyö osoittaa, että Suomen alkoholilaki luo suuria haasteita alkoholialan yrittäjille, mutta suuren osan tekee myös asenne ja halu sijoittaa markkinointiin. Alkoholia markkinoitaessa on oltava huomattavasti luovempi ja kiinnostavampi, mitä monilla muilla aloilla. Ideoita ja keinoja alkoholin markkinointiin kuitenkin on, vaikka laki haastaa sitä. Täytyy vain löytää yritykselle sopiva kulma ja muistaa, että markkinointi on muutakin kuin sosiaalinen media. This thesis is focusing on a typical Finnish problem: alcohol law. And more specifically this thesis is about alcohol marketing. The goal of this research is to bring up the possibilities of Finnish alcohol law, its negative affects and restrictions to advertising. Concrete result of this thesis is a spesific marketing plan to client of this thesis. The marketing plan is aiming to help the company for better visibility and competitivity in field that is coming more and more contented. To help to understand the marketing plan, I have also made a year clock to help to visualise everything. Client of this thesis is The Cow, a cocktail bar from Turku.
As material I have used the most valid resources for alcohol marketing: Finlex and Valvira. To support theory of alcohol marketing and marketing plan, I have used multiple materials that are new and felt most relevant for my thesis and would support my research in best possible way. I interviewed the client for this job and it had huge impact for how this thesis turned up to. I knew my client beforehand and it clearly helped while this process. It made possible to make a really realistic marketing plan and suggestions for the client. So it will be easier for the client to start using that plan and I had the possibility to think things wider than I would, if I wouldn’t have known the client beforehand.
The thesis was also supposed to have a concrete part about testing marketing plan in social media but COVID-19 virus changed the whole spring 2020. Testing part was supposed to be the final touch for this thesis, but it was impossible to do since the government of Finland made only take away possibilities possible from April to end of May. Since the alcohol law is not making take away alcohol possible, all the bars without food had to close their businesses. Testing was supposed to do close to holidays and different events. Due the virus, I feel like the alcohol law shows its’ most unfair side. Restaurants have some possibility to continue their businesses but bars don’t since alcohol law is not familiar with these kind of special situations. And what is the most surprising: no one even talks about it in the media. The virus does not affect to this thesis otherwise, since this was mostly ready before it started to affect to everything. It only made the results clearer.
Aineistona on käytetty alkoholilain kannalta tärkeimpiä ja luotettavimpia lähteitä, Finlexiä sekä Valviraa. Alkoholimarkkinointiin sekä markkinointisuunnitelman aineistona toimivat tuoreet ja relevanteiksi koetut, monipuoliset, lähteet, jotta alkoholilain tulkitseminen toteutuisi markkinointisuunnitelmassa oikein. Toimeksiantajan haastatteluilla oli iso osa koko työn toteutumisen kannalta. Eduksi tutkimuksessa oli tutkijan aiempi tuntemus toimeksiantajasta, sillä se mahdollisti realistisemman markkinointisuunnitelman tekemisen, jossa on otettu huomioon paitsi alkoholilaki sekä toimeksiantajan omat haasteet.
Opinnäytetyöhön oli tarkoitus sisällyttää myös testausosuus toimeksiantajan sosiaalisessa mediassa, mutta COVID-19-viruksen aiheuttaman poikkeuskevään vuoksi viimeiseksi silaukseksi jätetty testausosuus piti unohtaa, sillä tarkoituksena oli testata erilaisia tapoja sekä juhlapäivien että tapahtumien läheisyydessä, jotka olisivat toivottavasti lisänneet sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä ja pidemmällä tähtäimellä asiakkaita. Toiminta olisi siinä tilanteessa ollut epäeettistä ja mahdotonta, sillä Suomen hallitus on kieltänyt toukokuun 2020 loppuun saakka muun kuin take away ravintolatoiminnan. Viruksen tuomat haasteet anniskelupaikoille ovat kuitenkin minusta suhteettoman epäreiluja, sillä alkoholilainsäädännön joustamattomuuden takia edes poikkeustilanteissa anniskelupaikoilla ei ole mahdollisuutta pärjätä. Tätä käsitellään tarkemmin Johtopäätökset-luvussa. Virusta ei kuitenkaan ole sen suuremmin otettu opinnäytetyössä huomioon, sillä opinnäytetyö on suurimmalta osalta ollut valmis ennen sitä. Se ainoastaan vaikuttaa johtopäätöksiin entistä vahvemmin.
Opinnäytetyö osoittaa, että Suomen alkoholilaki luo suuria haasteita alkoholialan yrittäjille, mutta suuren osan tekee myös asenne ja halu sijoittaa markkinointiin. Alkoholia markkinoitaessa on oltava huomattavasti luovempi ja kiinnostavampi, mitä monilla muilla aloilla. Ideoita ja keinoja alkoholin markkinointiin kuitenkin on, vaikka laki haastaa sitä. Täytyy vain löytää yritykselle sopiva kulma ja muistaa, että markkinointi on muutakin kuin sosiaalinen media.
As material I have used the most valid resources for alcohol marketing: Finlex and Valvira. To support theory of alcohol marketing and marketing plan, I have used multiple materials that are new and felt most relevant for my thesis and would support my research in best possible way. I interviewed the client for this job and it had huge impact for how this thesis turned up to. I knew my client beforehand and it clearly helped while this process. It made possible to make a really realistic marketing plan and suggestions for the client. So it will be easier for the client to start using that plan and I had the possibility to think things wider than I would, if I wouldn’t have known the client beforehand.
The thesis was also supposed to have a concrete part about testing marketing plan in social media but COVID-19 virus changed the whole spring 2020. Testing part was supposed to be the final touch for this thesis, but it was impossible to do since the government of Finland made only take away possibilities possible from April to end of May. Since the alcohol law is not making take away alcohol possible, all the bars without food had to close their businesses. Testing was supposed to do close to holidays and different events. Due the virus, I feel like the alcohol law shows its’ most unfair side. Restaurants have some possibility to continue their businesses but bars don’t since alcohol law is not familiar with these kind of special situations. And what is the most surprising: no one even talks about it in the media. The virus does not affect to this thesis otherwise, since this was mostly ready before it started to affect to everything. It only made the results clearer.