Kasvustokäynneillä käytettävien ravinnemittareiden tuoma lisähyöty ProAgria Oulun asiakkaille
Rantala, Matti (2020)
Rantala, Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118352
Tiivistelmä
Palveluiden kehittäminen on tärkeää yrityksen toiminnan jatkuvuudelle. Palveluiden kehittämisellä palveluita pyritään muuttamaan asiakaslähtöisesti, jolloin asiakkaiden tyytyväisyys palvelua ja palvelun tuottajaa kohtaan kasvaa. Tässä opinnäytetyössä on tehty ProAgria Oulun uuden palvelun asiakas- ja asiantuntijatutkimukset liittyen ravinnemittauspalvelun kehittämiseen.
Ravinnemittaukset ovat yksi ProAgria Oulun uusimmista kasvintuotannon palveluista. Ravinnepuutoksien korjaaminen ennen kuin silmät havaitsevat puutokset on tärkeää, koska silloin, kun puutos on silmin havaittavissa, se on jo niin suuri, että puutosta ei saada enää korjattua kasvukauden aikana.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty asiakas- ja asiantuntijakyselyitä, joissa kysymykset olivat monivalintaisia ja avoimia. Kyselyissä pyrittiin hankkimaan paljon tietoa varsinkin avoimilla kysymyksillä. Opinnäytetyöhön hankin tietoa asiantuntija- ja asiakashaastatteluilla läpi opinnäy-tetyöprosessin ja lisäksi tietoa on hankittu ravinnemittareista niiden maahantuojilta.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena koottiin käyttäjäkokemukset, kehitysideat ja myöskin koulutustarpeet asiantuntijoille. Käyttäjäkokemuksien perusteella asiakkaiden ja asiantuntijoiden palaute palvelusta on ollut positiivinen. Molempien kyselyiden perusteella ravinnemittauskiertuetta kannattaisi laajentaa tulevalle kasvukaudelle. Lisäksi asiantuntijoiden mielestä ravinnemittarien määrää olisi hyvä lisätä eteläiselle alueelle. Asiakaskyselyn perusteella jopa 91% vastanneista käyttäisi palvelua jatkossakin, mikä on todella hyvä palvelun kehittämisen ja laajentamisen kannalta. Asiantuntijakyselyn vastausten perusteella ravinnemittausdatan tallentamista olisi tärkeää yhtenäistää. Lisäksi asiantuntijakyselystä selvisi koulutustarpeita liittyen ravinnemittareiden käyttöön ja mittausdatan analysointiin. Pohjois-Pohjanmaan alueelle olisi tärkeää saada kalium pikaravinnemittari käyttöön.
Toimeksiantajani, ProAgria Oulu pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia ravinnemittauspalvelun kokonaisvaltaisessa kehittämisessä tulevaisuudessa. Maailmalla kehitetään jatkuvasti uusia mittareita ravinteiden mittaukseen. Asiakas- ja asiantuntijakyselyt palveluun liittyen olisi tärkeää tehdä uudestaan muutaman vuoden kuluttua. Developing the business is very important for corporations. It is very important to try to develop the business from the customers’ perspective so their satisfaction on business increases. In this thesis customer and expert researches about how to develop the ProAgria Oulu new nutrient measurement service were made.
Instant nutrient measurement is one the newest services of the ProAgria Oulu. Instant nutrient measurement is important for farmers’ fields from nutrient perspective. It is important to correct the lack of nutrient before the human eye can observe it because often when human eye can observe it the lack is so big that you can’t anymore fix it during the growing season. Another important thing about instant nutrient measurement is that you don’t have to fertilize the field for the sake of certainty anymore but only if nutrients are really needed.
In thesis the knowledge from customer and expert researches were used. The question types were multiple choice and open. Open questions were very important in order to collect information. Information was also collected from customer and expert interviews and also from the importers of the equipment. Foreign sources used were about the nutrient indicators from re-searchers who have developed the indicators. Most of nutrient information were found from Finnish sources.
The main results of the thesis are user experiences, developing ideas and also the training needs for the experts. All the user and expert experiences about the service have been positive. The results from both the questionnaires were the same, the nutrient measurement tour should be expanded in future. Also the experts think that in southern area there should be more indicators. In customer research it was discovered that over 90% of users would be willing to use the service in future which is good thing from service provider perspective to enhance the service. Nutrient measurement data collecting should be integrated by the experts. Then the measurement data would be easy to find in future. ProAgria Oulu should offer trainings for the experts about the use of indicators and data analysis. A potassium indicator should be bought to northern Ostrobothnia because the potassium levels in the fields are very variable.
ProAgria Oulu can use the material of the thesis to enhance the instant nutrient measurement service on these conclusions which are found in this thesis. New indicators to measuring the nutrients from plants are constantly coming into market. Customer and expert researches should be made again in a few years.
Ravinnemittaukset ovat yksi ProAgria Oulun uusimmista kasvintuotannon palveluista. Ravinnepuutoksien korjaaminen ennen kuin silmät havaitsevat puutokset on tärkeää, koska silloin, kun puutos on silmin havaittavissa, se on jo niin suuri, että puutosta ei saada enää korjattua kasvukauden aikana.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty asiakas- ja asiantuntijakyselyitä, joissa kysymykset olivat monivalintaisia ja avoimia. Kyselyissä pyrittiin hankkimaan paljon tietoa varsinkin avoimilla kysymyksillä. Opinnäytetyöhön hankin tietoa asiantuntija- ja asiakashaastatteluilla läpi opinnäy-tetyöprosessin ja lisäksi tietoa on hankittu ravinnemittareista niiden maahantuojilta.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena koottiin käyttäjäkokemukset, kehitysideat ja myöskin koulutustarpeet asiantuntijoille. Käyttäjäkokemuksien perusteella asiakkaiden ja asiantuntijoiden palaute palvelusta on ollut positiivinen. Molempien kyselyiden perusteella ravinnemittauskiertuetta kannattaisi laajentaa tulevalle kasvukaudelle. Lisäksi asiantuntijoiden mielestä ravinnemittarien määrää olisi hyvä lisätä eteläiselle alueelle. Asiakaskyselyn perusteella jopa 91% vastanneista käyttäisi palvelua jatkossakin, mikä on todella hyvä palvelun kehittämisen ja laajentamisen kannalta. Asiantuntijakyselyn vastausten perusteella ravinnemittausdatan tallentamista olisi tärkeää yhtenäistää. Lisäksi asiantuntijakyselystä selvisi koulutustarpeita liittyen ravinnemittareiden käyttöön ja mittausdatan analysointiin. Pohjois-Pohjanmaan alueelle olisi tärkeää saada kalium pikaravinnemittari käyttöön.
Toimeksiantajani, ProAgria Oulu pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia ravinnemittauspalvelun kokonaisvaltaisessa kehittämisessä tulevaisuudessa. Maailmalla kehitetään jatkuvasti uusia mittareita ravinteiden mittaukseen. Asiakas- ja asiantuntijakyselyt palveluun liittyen olisi tärkeää tehdä uudestaan muutaman vuoden kuluttua.
Instant nutrient measurement is one the newest services of the ProAgria Oulu. Instant nutrient measurement is important for farmers’ fields from nutrient perspective. It is important to correct the lack of nutrient before the human eye can observe it because often when human eye can observe it the lack is so big that you can’t anymore fix it during the growing season. Another important thing about instant nutrient measurement is that you don’t have to fertilize the field for the sake of certainty anymore but only if nutrients are really needed.
In thesis the knowledge from customer and expert researches were used. The question types were multiple choice and open. Open questions were very important in order to collect information. Information was also collected from customer and expert interviews and also from the importers of the equipment. Foreign sources used were about the nutrient indicators from re-searchers who have developed the indicators. Most of nutrient information were found from Finnish sources.
The main results of the thesis are user experiences, developing ideas and also the training needs for the experts. All the user and expert experiences about the service have been positive. The results from both the questionnaires were the same, the nutrient measurement tour should be expanded in future. Also the experts think that in southern area there should be more indicators. In customer research it was discovered that over 90% of users would be willing to use the service in future which is good thing from service provider perspective to enhance the service. Nutrient measurement data collecting should be integrated by the experts. Then the measurement data would be easy to find in future. ProAgria Oulu should offer trainings for the experts about the use of indicators and data analysis. A potassium indicator should be bought to northern Ostrobothnia because the potassium levels in the fields are very variable.
ProAgria Oulu can use the material of the thesis to enhance the instant nutrient measurement service on these conclusions which are found in this thesis. New indicators to measuring the nutrients from plants are constantly coming into market. Customer and expert researches should be made again in a few years.