Kulttuurituottajaopiskelijan ammatillinen odotushorisontti tulevaisuuden työkentästä ja opintojen vaikutus odotuksiin
Risku, Anni (2020)
Risku, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118337
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen on kulttuurituotannon opiskelijan ammatillinen odotushorisontti tähänastisten opintojen perusteella ja ovatko opinnot siihen, kuinka vaikuttaneet. Opinnäytetyön kyselyn vertailukohteeksi tehdään oma kysely jo valmistuneille kulttuurituotannon opiskelijoille, jossa selvitetään millaisena he kokevat työkenttänsä juuri nyt. Teoreettisena viitekehyksenä toimii urasuunnittelu, uraohjaus sekä muuttuva työelämä. Alalukuina työssä ovat digitalisaatio ja robotiikka, työn osa-aikaisuus sekä määräaikaisuus ja verkostoituminen.
Opiskelijoille ja valmistuneille tehdään kyselytutkimus, josta kerään vastaukset aiheen tavoitteen saavuttamiseksi. Kyselyn toteutan verkossa Google Forms -lomakkeen kautta molemmille ryhmille keväällä 2020. Kyselytutkimus lähetettiin 134 opiskelijalle ja 38 valmistuneelle. Vastauksia tuli 37 opiskelijoilta ja 11 valmistuneilta. Vastaukset kerättiin anonyymisti.
Tutkimusten tulosten perusteella opiskelijat kokevat, että muutoksia tulee ole-maan tulevaisuuden työelämässä ja he ovat varautuneita siihen, toisaalta sitä varten opiskelijat kokevat tarvitsevansa uraohjauksen ja monipuolisen oppimisen lisäämistä opintoihin tulosten perusteella. Opiskelijat ovat valmiita oman osaamisen hyödyntämiseen muilla aloilla ja ymmärtävät monipuolisen osaamisen hyödyt. Tulevaisuuden työkenttä nähdään siis entistäkin monipuolisempana ja oman osaamisen spesifioiminen tulee olemaan entistä tärkeämpää.
Opiskelijoille ja valmistuneille tehdään kyselytutkimus, josta kerään vastaukset aiheen tavoitteen saavuttamiseksi. Kyselyn toteutan verkossa Google Forms -lomakkeen kautta molemmille ryhmille keväällä 2020. Kyselytutkimus lähetettiin 134 opiskelijalle ja 38 valmistuneelle. Vastauksia tuli 37 opiskelijoilta ja 11 valmistuneilta. Vastaukset kerättiin anonyymisti.
Tutkimusten tulosten perusteella opiskelijat kokevat, että muutoksia tulee ole-maan tulevaisuuden työelämässä ja he ovat varautuneita siihen, toisaalta sitä varten opiskelijat kokevat tarvitsevansa uraohjauksen ja monipuolisen oppimisen lisäämistä opintoihin tulosten perusteella. Opiskelijat ovat valmiita oman osaamisen hyödyntämiseen muilla aloilla ja ymmärtävät monipuolisen osaamisen hyödyt. Tulevaisuuden työkenttä nähdään siis entistäkin monipuolisempana ja oman osaamisen spesifioiminen tulee olemaan entistä tärkeämpää.