Opas sähköpostimarkkinoinnin tehostamiseen
Lätti, Samuli (2020)
Lätti, Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118288
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitkä ovat sähköpostimarkkinoinnin parhaimpia keinoja, mitkä ovat myynnin psykologian parhaimpia keinoja ja miten niitä voidaan käyttää uutiskirjeissä sekä miten maailman huippuyritykset tekevät sähköpostimarkkinointiaan. Tämän tiedon pohjalta luotiin käytännöllinen opas, joka tiivisti saatuja tuloksia lyhyiksi ja ytimekkäiksi käytännön toimintaohjeiksi. Opinnäytetyö toteutettiin Acon Finland Oy Ltd:lle. Yhtiö toi vuonna 1996 trampoliinit ensimmäisenä yrityksenä Suomeen ja on tällä hetkellä johtavassa asemassa omassa markkinassa Suomessa ja maailmalla. Työn tavoitteena oli oppaan luonti, jonka avulla saadaan tehostettua sähköpostimarkkinointia sekä Aconin sisäisiä toimintatapoja uutiskir-jeprosessissa.
Teoriataustassa paneuduttiin sähköpostimarkkinoinnin tärkeimpiin osa-alueisiin. Osa-alueet jaettiin taas edelleen kolmeen osa-alueeseen, jotka olivat sähköpostimarkkinoinnin valmisteluvaihe, toteutusvaihe sekä jälkitoimenpiteet. Valmisteluvaiheessa käsiteltiin muun GDPR:ää, segmentointia, lähetysaikoja ja -määriä, roskapostileiman välttämistä sekä sähköpostimarkkinoinnin automaatiota. Toteutusvaiheessa käsiteltiin markkinointipsykologisia keinoja, tekstisuunnittelua sekä uutiskirjeen visuaalisuutta. Jälkitoimenpiteissä käsiteltiin uudelleenmarkkinointia ja testausta sekä analytiikkaa.
Teoriataustassa paneuduttiin sähköpostimarkkinoinnin tärkeimpiin osa-alueisiin. Osa-alueet jaettiin taas edelleen kolmeen osa-alueeseen, jotka olivat sähköpostimarkkinoinnin valmisteluvaihe, toteutusvaihe sekä jälkitoimenpiteet. Valmisteluvaiheessa käsiteltiin muun GDPR:ää, segmentointia, lähetysaikoja ja -määriä, roskapostileiman välttämistä sekä sähköpostimarkkinoinnin automaatiota. Toteutusvaiheessa käsiteltiin markkinointipsykologisia keinoja, tekstisuunnittelua sekä uutiskirjeen visuaalisuutta. Jälkitoimenpiteissä käsiteltiin uudelleenmarkkinointia ja testausta sekä analytiikkaa.