Matkaoppaiden sitoutuminen sesonkityöhön matkanjärjestäjäyrityksessä
Tuominen, Nora (2020)
Tuominen, Nora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118264
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on pohjoismaissa toimiva matkanjärjestäjä Yritys X. Työn tarkoituksena oli tuottaa Yritys X:lle selvitys työntekijöiden sitoutumisesta ja sen taustatekijöistä ennen kauden 2020 alkua. Työn tavoitteena oli selvittää Yritys X:n työntekijöiden sitoutumisaste, sekä sitoutumisen tyyppi. Tavoitteena oli myös kartoittaa henkilöstön työhyvinvointia ja työmotivaatiota, sillä nämä ovat sitoutumisen mahdollistavia tekijöitä. Matkaoppaan työ on sesonkityötä, ja kolmantena tavoitteena olikin selvittää, vaikuttaako sesonkityön tekeminen Yritys X:n työntekijöiden sitoutumiseen. Tehdyn selvityksen avulla yritys voi paremmin tunnistaa sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä kehittää ja ylläpitää toimintaansa.
Työn teoriaosa pohjautui pääosin henkilöstöjohtamisen kirjallisuuteen, lisäksi käytettiin matkailualan lähteitä. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin ensin toimintaympäristöä sekä matkaoppaan työtä. Sitoutumiseen liittyvässä kappaleessa esiteltiin sitoutumisen mahdollistavat tekijät, sekä itse sitoutumisen teoria. Opinnäytetyön empiirinen osa pohjautui kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen teoriaan. Työntekijöiden sitoutumisen tutkimiseen käytettiin kyselytutkimusta, jossa tutkittiin työntekijöiden mielipiteitä yllä esitettyihin aiheisiin.
Selvityksessä ilmeni, että henkilöstö on sitoutunut työhönsä yrityksessä relationaalisesti sekä affektiivisesti. Tämä tarkoittaa, että pääosin työntekijät nauttivat työstään, työyhteisöstään, ja ovat tyytyväisiä työnantajan toimintaan. Sesonkityön määräaikaisuudella ei ollut vaikutusta sitoutumiseen. Suurin sesonkityön haaste työntekijöiden keskuudessa oli työn löytäminen talvikaudella. Sitoutumista heikentävänä tekijänä esiin nousi tyytymättömyys palkkaukseen, eikä palkkaus myöskään kaikkien vastanneiden mielestä kohdannut tehtyä työmäärää. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut yleisiin tuloksiin, joissa työyhteisö ja työ koettiin positiivisena.
Kehitysehdotuksena esitetiin, että palkkaa tai työmäärää tulisi tarkistaa, jotta työntekijät kokisivat saavansa korvauksen tehdystä työstä. Lisäksi työnantaja voisi luoda talvisesongille työntekijöitä kehittävää toimintaa helpottamaan mahdollista työttömyyttä. Tämä voisi sitouttaa henkilöstöä entisestään, sekä tarjoa työntekijöille mahdollisuuden kehittyä työssään myös kauden ulkopuolella.
Työn teoriaosa pohjautui pääosin henkilöstöjohtamisen kirjallisuuteen, lisäksi käytettiin matkailualan lähteitä. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin ensin toimintaympäristöä sekä matkaoppaan työtä. Sitoutumiseen liittyvässä kappaleessa esiteltiin sitoutumisen mahdollistavat tekijät, sekä itse sitoutumisen teoria. Opinnäytetyön empiirinen osa pohjautui kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen teoriaan. Työntekijöiden sitoutumisen tutkimiseen käytettiin kyselytutkimusta, jossa tutkittiin työntekijöiden mielipiteitä yllä esitettyihin aiheisiin.
Selvityksessä ilmeni, että henkilöstö on sitoutunut työhönsä yrityksessä relationaalisesti sekä affektiivisesti. Tämä tarkoittaa, että pääosin työntekijät nauttivat työstään, työyhteisöstään, ja ovat tyytyväisiä työnantajan toimintaan. Sesonkityön määräaikaisuudella ei ollut vaikutusta sitoutumiseen. Suurin sesonkityön haaste työntekijöiden keskuudessa oli työn löytäminen talvikaudella. Sitoutumista heikentävänä tekijänä esiin nousi tyytymättömyys palkkaukseen, eikä palkkaus myöskään kaikkien vastanneiden mielestä kohdannut tehtyä työmäärää. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut yleisiin tuloksiin, joissa työyhteisö ja työ koettiin positiivisena.
Kehitysehdotuksena esitetiin, että palkkaa tai työmäärää tulisi tarkistaa, jotta työntekijät kokisivat saavansa korvauksen tehdystä työstä. Lisäksi työnantaja voisi luoda talvisesongille työntekijöitä kehittävää toimintaa helpottamaan mahdollista työttömyyttä. Tämä voisi sitouttaa henkilöstöä entisestään, sekä tarjoa työntekijöille mahdollisuuden kehittyä työssään myös kauden ulkopuolella.