Tutoriaali osana kasuaalin mobiilipelin ensivaikutelmaa : Kuinka visuaalisella suunnittelulla voidaan parantaa mobiilipelitutoriaalin käyttäjäkokemusta?
Koskelo, Taru (2020)
Koskelo, Taru
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118251
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee mobiilipelitutoriaalien visuaalista suunnittelua kasuaalipeleissä ja sen vaikutusta pelaajan saamaan ensivaikutelmaan. Lähtökohtana oli kerätä tietoa, kuinka pelaajan ensivaikutelmaan voidaan vaikuttaa positiivisesti käyttäjälähtöisellä visuaalisella suunnittelulla. Työn toimeksiantajana toimi oululainen mobiilipelejä kehittävä yritys Lost Hoodie Oy. Tavoitteena oli löytää käytännön visuaaliseen suunnitteluun sovellettavia ohjeita ja tapoja, jotka hyödyttävät tulevia peliprojekteja.
Tietoperusta johdattaa aiheeseen valitun kohderyhmän sekä positiivisten pelikokemusten määrittelyjen kautta. Keräsin yhteen myös olemassa olevaa tietoa käyttäjäkokemussuunnittelusta ja visuaalisen suunnittelun käytäntöjä pelitutoriaalien näkökulmasta. Lisäksi tutkimusaineistona käytettiin Lost Hoodie Oy:n omaa tutkimusmateriaalia, jota kerättiin pelitestausten yhteydessä. Testattu peli oli skeittausaiheinen mobiilipeli Shred ’n’ Slam. Aineisto koostuu kolmesta eri tutoriaaliversiosta ja määrällisestä kyselytutkimuksesta, joka keräsi yhteensä 80 vastaajaa. Aineiston analyysi vertasi eri versioita ja niistä saatuja vastauksia keskenään.
Tutkimusaineisto tukee pääosin jo tietoperustassa kerättyä tietoa. Tärkeimmät johtopäätökset ja niistä johdetut kehityskohteet liittyvät pelaajan kontrolliin, kuvien käyttöön ja positiivisen palautteen antamiseen. Lisäksi pohdin tutkimusprosessin aikana heränneitä kehitysehdotuksia ja ajatuksia suunnitteluprosessista, kyselylomakkeista ja pelitestauksesta. This thesis studies visual design in casual mobile game tutorials and how it affects the player’s first impression of the game. The basis was to collect data on how to improve the player’s onboarding experience with user driven visual design. The thesis was made for Lost Hoodie Oy, a mobile game developer company from Oulu, with an aim to find guidelines for visual design which can be utilized in upcoming game projects.
The thesis starts by defining the selected target audiences and describing the core composition of positive game experiences. On top of that, I gathered material about user experience design and visual design principles from the game tutorial viewpoint. Lost Hoodie’s own play testing data was also used as research material. The tested game was the mobile skateboarding game titled Shred ‘n’ Slam. Research material includes three different tutorial versions and a quantitative survey, which gathered 80 answers. Data was analyzed by comparing versions and play testers opinions together.
The research material mostly seconds the previously gathered information. The most important conclusions, and development targets drawn from them, concern the player’s control, image usage and giving positive feedback to the player. Additionally, I reflected on some development targets that arose during this thesis process regarding survey forms, play testing and the process of tutorial designing.
Tietoperusta johdattaa aiheeseen valitun kohderyhmän sekä positiivisten pelikokemusten määrittelyjen kautta. Keräsin yhteen myös olemassa olevaa tietoa käyttäjäkokemussuunnittelusta ja visuaalisen suunnittelun käytäntöjä pelitutoriaalien näkökulmasta. Lisäksi tutkimusaineistona käytettiin Lost Hoodie Oy:n omaa tutkimusmateriaalia, jota kerättiin pelitestausten yhteydessä. Testattu peli oli skeittausaiheinen mobiilipeli Shred ’n’ Slam. Aineisto koostuu kolmesta eri tutoriaaliversiosta ja määrällisestä kyselytutkimuksesta, joka keräsi yhteensä 80 vastaajaa. Aineiston analyysi vertasi eri versioita ja niistä saatuja vastauksia keskenään.
Tutkimusaineisto tukee pääosin jo tietoperustassa kerättyä tietoa. Tärkeimmät johtopäätökset ja niistä johdetut kehityskohteet liittyvät pelaajan kontrolliin, kuvien käyttöön ja positiivisen palautteen antamiseen. Lisäksi pohdin tutkimusprosessin aikana heränneitä kehitysehdotuksia ja ajatuksia suunnitteluprosessista, kyselylomakkeista ja pelitestauksesta.
The thesis starts by defining the selected target audiences and describing the core composition of positive game experiences. On top of that, I gathered material about user experience design and visual design principles from the game tutorial viewpoint. Lost Hoodie’s own play testing data was also used as research material. The tested game was the mobile skateboarding game titled Shred ‘n’ Slam. Research material includes three different tutorial versions and a quantitative survey, which gathered 80 answers. Data was analyzed by comparing versions and play testers opinions together.
The research material mostly seconds the previously gathered information. The most important conclusions, and development targets drawn from them, concern the player’s control, image usage and giving positive feedback to the player. Additionally, I reflected on some development targets that arose during this thesis process regarding survey forms, play testing and the process of tutorial designing.