Nordean vapaaehtoistyön vaikuttavuus eri sidosryhmissä
Kauppila, Marika (2020)
Kauppila, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118193
Tiivistelmä
Vastuullinen yritystoiminta ja yhteiskunnasta huolehtiminen ovat ajankohtainen ilmiö, jossa jokainen yritys etsii paikkaansa. Yritykset voivat olla mukana ratkaisemassa monia yhteiskunnallisia ongelmia ja samalla vastata sidosryhmiensä odotuksiin ja toiveisiin. Yritysvapaaehtoisuus eli vapaaehtoistyö on yksi yhteiskuntavastuutoiminnan muoto. Nordea kohdistaa yhteiskuntavastuutoimintansa nuorten taloustaitojen vahvistamiseen, yrittäjyyden edistämiseen sekä digitaitojen kehittämiseen.
Jokaisella Nordean työntekijällä on kaksi palkallista vapaaehtoistyöpäivää vuodessa yhteiskuntavastuuhankkeissa. Nordean työntekijät vierailevat kouluilla, yrityskylissä, kirjastoissa ja erilaisissa tapahtumissa jakamassa osaamistaan taloustaitojen, yrittäjyyden sekä digineuvonnan parissa. Asia ei ole organisaatiossa uusi, mutta Nordea Daily Banking 24/7 Oulun yksikössä vapaaehtoistyö on vasta viimeisen vuoden aikana ottanut jalansijaa, ja toiminta on vakiintumassa.
Tutkimuksen tavoitteena oli toteuttaa yhteiskuntavastuutoimintaan liittyvä kouluvierailu, tutkia sen toimivuutta ja sisältöä sekä selvittää Nordean harjoittaman vapaaehtoistyön vaikuttavuutta tutkimuksen kohteena oleviin sidosryhmiin. Tutkimuksen kohteena olivat Nordean henkilöstö eli Nordea Daily Banking 24/7 Oulun osaston työntekijät sekä paikallisyhteisön jäsenet eli yhdeksäsluokkalaiset ja lukiolaiset oululaiset nuoret. Tutkimuksessa selvitettiin kokevatko nuoret kouluvierailut hyödyllisenä heidän tulevaisuuden taloudenhallinnan kannalta. Henkilöstöltä selvitettiin kokemuksia kouluvierailuista sekä vapaaehtoistyön vaikuttavuutta henkilöstön sisäisen motivaation syntyyn.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena järjestämällä kouluvierailu sekä osallistumalla usealle kouluvierailulle. Oppilailta ja heidän opettajiltaan aineistoa kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Oppilaat vastasivat kyselylomakkeisiin kouluvierailuiden aikana ja opettajille kyselylomakkeet lähetettiin jälkikäteen sähköisesti. Nordean henkilöstön kokemuksia selvitettiin haastatteluiden avulla. Lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla. Tutkimuksen tietoperustana käytettiin alan kirjallisuutta ja -artikkeleita, jotka koostuivat sidosryhmien, yritysvastuun ja sisäisen motivaation tarkastelusta. Tutkimus oli monimenetelmäinen sisältäen laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Vapaaehtoistyön vaikuttavuus kumpaankin sidosryhmään näyttää ilmeiseltä. Nuoret uskovat kouluvierailuiden vaikuttavan positiivisesti heidän taloudenhallintaansa tulevaisuudessa. Vapaaehtoistyö vaikuttaa sisäisen motivaation syntyyn, lisäksi se tuo konkreettisia eväitä työn tekemiseen lisäten tietoisuutta sidosryhmien tilanteeseen. Corporate responsibility is a topical phenomenon which makes organizations seek ways to make a positive impact on society. An example of this is community engagement which in Nordea involves creating positive change through employee volunteering. Each Nordea employee may spend two workdays per year in community engagement projects. Nordea volunteers concentrate especially on building young people’s financial skills, fostering entrepreneurship, and providing digital guidance for today’s needs.
Through various programmes and in cooperation with schools, libraries, and partners as well as in various events, Nordea has an excellent opportunity to share its core expertise and make an impact on the society and its stakeholders. Nordea volunteers visit schools with the goal to inspire and teach young people to manage their finances.
The goal of this thesis was to plan and implement a school visit event related to community engagement and to study the influence of Nordea's volunteering with its stakeholders. The research focused on personnel of Nordea Daily Banking 24/7 Oulu, and young members of the local community, the ninth graders and high school students from Oulu. The aim was to study if school visit events help build young people's financial skills in the future. The second aim was to study if volunteering can create intrinsic motivation and bring other positive impacts.
The action-based thesis deals with planning and implementing a school visit event and participating in several school visit events. The study was carried out by interviewing the Nordea Daily Banking 24/7 Oulu personnel and by submitting a questionnaire for the students and teachers. The questionnaires for the students were conducted during the school visit events and the questionnaire for the teachers was conducted online. Observation was also used as a method for collecting data about the stakeholders and processes related to the study. Literature and articles in the field as well as Internet sources were used. The theorical framework of this thesis includes the themes of corporate responsibility, stakeholder theory and intrinsic motivation.
On the basis on the main results it can be concluded that young people feel that the school visit events are useful for developing their future financial skills. The Nordea personnel experiences enthusiastic about volunteering. Volunteering creates intrinsic motivation and brings other positive impacts such as experience of performing in front of people and knowledge about the stakeholders.
Jokaisella Nordean työntekijällä on kaksi palkallista vapaaehtoistyöpäivää vuodessa yhteiskuntavastuuhankkeissa. Nordean työntekijät vierailevat kouluilla, yrityskylissä, kirjastoissa ja erilaisissa tapahtumissa jakamassa osaamistaan taloustaitojen, yrittäjyyden sekä digineuvonnan parissa. Asia ei ole organisaatiossa uusi, mutta Nordea Daily Banking 24/7 Oulun yksikössä vapaaehtoistyö on vasta viimeisen vuoden aikana ottanut jalansijaa, ja toiminta on vakiintumassa.
Tutkimuksen tavoitteena oli toteuttaa yhteiskuntavastuutoimintaan liittyvä kouluvierailu, tutkia sen toimivuutta ja sisältöä sekä selvittää Nordean harjoittaman vapaaehtoistyön vaikuttavuutta tutkimuksen kohteena oleviin sidosryhmiin. Tutkimuksen kohteena olivat Nordean henkilöstö eli Nordea Daily Banking 24/7 Oulun osaston työntekijät sekä paikallisyhteisön jäsenet eli yhdeksäsluokkalaiset ja lukiolaiset oululaiset nuoret. Tutkimuksessa selvitettiin kokevatko nuoret kouluvierailut hyödyllisenä heidän tulevaisuuden taloudenhallinnan kannalta. Henkilöstöltä selvitettiin kokemuksia kouluvierailuista sekä vapaaehtoistyön vaikuttavuutta henkilöstön sisäisen motivaation syntyyn.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena järjestämällä kouluvierailu sekä osallistumalla usealle kouluvierailulle. Oppilailta ja heidän opettajiltaan aineistoa kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Oppilaat vastasivat kyselylomakkeisiin kouluvierailuiden aikana ja opettajille kyselylomakkeet lähetettiin jälkikäteen sähköisesti. Nordean henkilöstön kokemuksia selvitettiin haastatteluiden avulla. Lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla. Tutkimuksen tietoperustana käytettiin alan kirjallisuutta ja -artikkeleita, jotka koostuivat sidosryhmien, yritysvastuun ja sisäisen motivaation tarkastelusta. Tutkimus oli monimenetelmäinen sisältäen laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Vapaaehtoistyön vaikuttavuus kumpaankin sidosryhmään näyttää ilmeiseltä. Nuoret uskovat kouluvierailuiden vaikuttavan positiivisesti heidän taloudenhallintaansa tulevaisuudessa. Vapaaehtoistyö vaikuttaa sisäisen motivaation syntyyn, lisäksi se tuo konkreettisia eväitä työn tekemiseen lisäten tietoisuutta sidosryhmien tilanteeseen.
Through various programmes and in cooperation with schools, libraries, and partners as well as in various events, Nordea has an excellent opportunity to share its core expertise and make an impact on the society and its stakeholders. Nordea volunteers visit schools with the goal to inspire and teach young people to manage their finances.
The goal of this thesis was to plan and implement a school visit event related to community engagement and to study the influence of Nordea's volunteering with its stakeholders. The research focused on personnel of Nordea Daily Banking 24/7 Oulu, and young members of the local community, the ninth graders and high school students from Oulu. The aim was to study if school visit events help build young people's financial skills in the future. The second aim was to study if volunteering can create intrinsic motivation and bring other positive impacts.
The action-based thesis deals with planning and implementing a school visit event and participating in several school visit events. The study was carried out by interviewing the Nordea Daily Banking 24/7 Oulu personnel and by submitting a questionnaire for the students and teachers. The questionnaires for the students were conducted during the school visit events and the questionnaire for the teachers was conducted online. Observation was also used as a method for collecting data about the stakeholders and processes related to the study. Literature and articles in the field as well as Internet sources were used. The theorical framework of this thesis includes the themes of corporate responsibility, stakeholder theory and intrinsic motivation.
On the basis on the main results it can be concluded that young people feel that the school visit events are useful for developing their future financial skills. The Nordea personnel experiences enthusiastic about volunteering. Volunteering creates intrinsic motivation and brings other positive impacts such as experience of performing in front of people and knowledge about the stakeholders.