A-klinikkasäätiön matalan kynnyksen sähköisiin palveluihin ohjautumisen kehittäminen
Angervo, Katja (2020)
Angervo, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005108172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005108172
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollossa on otettu käyttöön enenevässä määrin sähköisiä palveluita. Yksi sähköisten palveluiden tuottajista on A-klinikkasäätiö, jonka kanssa yhteistyössä tämä opinnäytetyö tehtiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakkaiden ohjautumista A-klinikkasäätiön matalan kynnyksen sähköisiin palveluihin. Asiakkaiden palveluihin ohjautumista tarkasteltiin päihde- ja muihin riippuvuuksiin sekä mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä työssään kohtaavien sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa A-klinikkasäätiön matalan kynnyksen sähköisten palveluiden kehittämistä varten ja luoda A-klinikkasäätiölle sähköisten palveluiden levittämiseen ja juurruttamiseen kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimuksen periaatteita. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus, kysely, kohdennettiin Lapin ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiireissä työskenteleville sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille. Kyselyn tulokset analysoitiin ja niiden pohjalta pidettiin aivoriihityöpaja, johon osallistui A-klinikkasäätiön työntekijöitä ja A-klinikkasäätiön kutsumia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Työpajassa keskityttiin löytämään uusia ideoida, miten ammattilaiset voisivat hyödyntää entistä enemmän A-klinikkasäätiön sähköisiä palveluita.
Kyselyn tulosten mukaan kannustaakseen ja neuvoakseen asiakkaitaan sähköisten palveluiden käytössä ammattilaiset kaipasivat tietoa, milloin sähköisiä palveluita voi hyödyntää asiakastyössä ja mitä asiakkaiden ohjaamisessa tulee ottaa huomioon. Lisäksi ammattilaiset näkivät tärkeäksi, että työyhteisössä olisi selkeä visio sähköisten palveluiden käyttöön, sähköiset palvelut olisivat helppokäyttöisiä ja helposti löydettävissä sekä asiakkaiden ohjaamisen tueksi olisi apuvälineitä kuten esittelyvideot ja esitteet.
Kyselyn tulosten ja aivoriihityöpajan ideoiden pohjalta luotiin kehittämisehdotukset A-klinikkasäätiön sähköisten palveluiden käytön lisäämiseksi. Kehittämisehdotukset olivat sähköisten palveluiden hyödynnettävyydestä ja hyödyistä viestiminen, tietoisuuden lisääminen sähköisistä palveluista sekä sähköisten palveluiden helppokäyttöisyyden varmistaminen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ammattilaiset tarvitsevat tukea kannustaakseen ja neuvoakseen asiakkaitaan sähköisten palveluiden käytössä. Sähköisten palveluiden tulee olla helppokäyttöisiä ja antaa lisäarvoa työhön, jotta niiden käytöstä tulee luonteva osa asiakastyötä.
Opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimuksen periaatteita. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus, kysely, kohdennettiin Lapin ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiireissä työskenteleville sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille. Kyselyn tulokset analysoitiin ja niiden pohjalta pidettiin aivoriihityöpaja, johon osallistui A-klinikkasäätiön työntekijöitä ja A-klinikkasäätiön kutsumia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Työpajassa keskityttiin löytämään uusia ideoida, miten ammattilaiset voisivat hyödyntää entistä enemmän A-klinikkasäätiön sähköisiä palveluita.
Kyselyn tulosten mukaan kannustaakseen ja neuvoakseen asiakkaitaan sähköisten palveluiden käytössä ammattilaiset kaipasivat tietoa, milloin sähköisiä palveluita voi hyödyntää asiakastyössä ja mitä asiakkaiden ohjaamisessa tulee ottaa huomioon. Lisäksi ammattilaiset näkivät tärkeäksi, että työyhteisössä olisi selkeä visio sähköisten palveluiden käyttöön, sähköiset palvelut olisivat helppokäyttöisiä ja helposti löydettävissä sekä asiakkaiden ohjaamisen tueksi olisi apuvälineitä kuten esittelyvideot ja esitteet.
Kyselyn tulosten ja aivoriihityöpajan ideoiden pohjalta luotiin kehittämisehdotukset A-klinikkasäätiön sähköisten palveluiden käytön lisäämiseksi. Kehittämisehdotukset olivat sähköisten palveluiden hyödynnettävyydestä ja hyödyistä viestiminen, tietoisuuden lisääminen sähköisistä palveluista sekä sähköisten palveluiden helppokäyttöisyyden varmistaminen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ammattilaiset tarvitsevat tukea kannustaakseen ja neuvoakseen asiakkaitaan sähköisten palveluiden käytössä. Sähköisten palveluiden tulee olla helppokäyttöisiä ja antaa lisäarvoa työhön, jotta niiden käytöstä tulee luonteva osa asiakastyötä.