Varhaislapsuudessa koetun perheväkivallan ja kaltoinkohtelun tunnistaminen sekä niiden vaikutukset lapsen psyykkiseen kehitykseen : Opetusmateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Kamppuri, Ellamari; Sutinen, Tiia (2020)
Kamppuri, Ellamari
Sutinen, Tiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005098115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005098115
Tiivistelmä
Lapsen kaltoinkohtelu käsittää kaikki psyykkisen ja fyysisen pahoinpitelyn muodot, joista seuraa mahdollista tai todellista vaaraa lapsen terveydelle, kasvulle ja kehitykselle sekä elämälle tai ihmisarvolle. Lapsen kaltoinkohtelua ovat sellaiset vanhemman tai muun aikuisen teot tai tekemättä jättämiset, jotka vahingoittavat lasta fyysisesti tai psyykkisesti. Lasten kaltoinkohtelu on valitettavan yleistä, ja tulee muistaa, että tilastoihin päätyy vain osa tapauksista.
Projektimuotoisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa selkeä ja mielenkiintoinen opetusmateriaali hoitotyön opiskelijoille yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa siitä, miten varhaislapsuudessa koetun perheväkivallan tai kaltoinkohtelun voi tunnistaa ja miten siihen voi puuttua, ja millaisia seurauksia kaltoinkohtelulla on lapsen psyykkisen kehityksen kannalta. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisia ovat perheväki-valtaan ja kaltoinkohteluun liittyvät perheensisäiset riskitekijät, ja mitä on lapsen normaali psyykkinen kehitys verrattuna psyykkisesti oireilevaan lapseen. Lisäksi henkilökohtaisena tavoitteenamme oli syventää omaa tietouttamme aiheesta ja näin lisätä ammatillista kasvuamme.
Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty runsaasti alan kirjallisuutta sekä luotettavaksi todettuja verkkolähteitä. Tietoperustasta kokosimme opetusmateriaalin teoriapohjan, jonka tehtävineen latasimme koulun Moodle-alustalle sekä PowerPoint, että Word-tiedostoina. Opiskelijoista koottu testiryhmä pilotoi materiaalin ennen tämän luovutusta Oulun ammattikorkeakoululle.
Tekemämme Webropol-palautekyselyn perusteella arvioimme tavoitteisiimme pääsyä, johon jokainen testiryhmäläinen vastasi. Opetusmateriaalin sisältö oli testaajien mukaan hyvä, ja he kokivat oppineensa paljon uutta ja hyötyneensä materiaalista tulevaa ammattiaan ajatellen. Eniten kiitosta saimme opetusmateriaalin selkeydestä ja visuaalisuudesta. Opetusmateriaali olisi hyvä sisällyttää hoitotyön opetukseen, sillä lasten kaltoinkohteluun voi törmätä eri työympäristöissä. Pitkän aikavälin tavoitteena on lisätä varhaista puuttumista ja näin vähentää myös kaltoinkohtelusta johtuvia mielenterveysongelmia.
Projektimuotoisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa selkeä ja mielenkiintoinen opetusmateriaali hoitotyön opiskelijoille yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa siitä, miten varhaislapsuudessa koetun perheväkivallan tai kaltoinkohtelun voi tunnistaa ja miten siihen voi puuttua, ja millaisia seurauksia kaltoinkohtelulla on lapsen psyykkisen kehityksen kannalta. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisia ovat perheväki-valtaan ja kaltoinkohteluun liittyvät perheensisäiset riskitekijät, ja mitä on lapsen normaali psyykkinen kehitys verrattuna psyykkisesti oireilevaan lapseen. Lisäksi henkilökohtaisena tavoitteenamme oli syventää omaa tietouttamme aiheesta ja näin lisätä ammatillista kasvuamme.
Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty runsaasti alan kirjallisuutta sekä luotettavaksi todettuja verkkolähteitä. Tietoperustasta kokosimme opetusmateriaalin teoriapohjan, jonka tehtävineen latasimme koulun Moodle-alustalle sekä PowerPoint, että Word-tiedostoina. Opiskelijoista koottu testiryhmä pilotoi materiaalin ennen tämän luovutusta Oulun ammattikorkeakoululle.
Tekemämme Webropol-palautekyselyn perusteella arvioimme tavoitteisiimme pääsyä, johon jokainen testiryhmäläinen vastasi. Opetusmateriaalin sisältö oli testaajien mukaan hyvä, ja he kokivat oppineensa paljon uutta ja hyötyneensä materiaalista tulevaa ammattiaan ajatellen. Eniten kiitosta saimme opetusmateriaalin selkeydestä ja visuaalisuudesta. Opetusmateriaali olisi hyvä sisällyttää hoitotyön opetukseen, sillä lasten kaltoinkohteluun voi törmätä eri työympäristöissä. Pitkän aikavälin tavoitteena on lisätä varhaista puuttumista ja näin vähentää myös kaltoinkohtelusta johtuvia mielenterveysongelmia.