Legislation and customs policies in inland waterway transport between Finland and Russia
Koskela, Pinja; Pohjonen, Oskari (2020)
Koskela, Pinja
Pohjonen, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088079
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa sisävesikuljetusten lainsäädäntöä ja tullausmenetelmiä Suomen ja Venäjän välillä sekä selvittää sisävesikuljetusten tulevaisuuden näkymiä varteenotettavana kuljetusmuotona. Työ toimii osana INFUTURE-projektia. Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä tietoa sisävesikuljetuksiin vaikuttavasta lainsäädännöstä ja selvittää, onko lainsäädäntö sisävesikuljetusten kehittymisen esteenä. Teoriaosuudessa käsitellään Suomen ja Venäjän välisiä sisävesikuljetuksia Saimaan kanavassa sekä avataan Keski-Euroopan suurten vesireittien tilastoja, joista haetaan vertailukohtia Saimaan kanavan tilastoille. Tämän lisäksi teoriassa käsitellään Suomen ja Venäjän tullausmenetelmiä sekä Suomen sisävesiliikenteeseen vaikuttavaa lainsäädäntöä niin Suomen kansallisen lainsäädännön kuin Euroopan Unionin lainsäädännön tasolla.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelu ja puolistrukturoitu kyselylomake. Haastattelut toteutettiin pääasiassa kasvotusten tai etäyhteyden avulla. Vertailuanalyysiä hyödynnetään Saimaan kanavan kehitysideoiden saamiseksi tutkimalla Keski-Euroopan suurten sisävesireittien kehitystä.
Opinnäytetyölle annettuihin tutkimuskysymyksiin onnistutaan vastaamaan tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Suomen sisävesikuljetuksiin vaikuttavaa lainsäädäntöä ja tullausmenetelmiä saadaan kartoitettua sekä onnistutaan saamaan hyvä käsitys sisävesiliikenteen tämänhetkisestä tilasta ja mahdollisista tulevaisuuden näkymistä. Haastatteluiden ja muun tiedonkeruun perusteella päädytään tulokseen, ettei lainsäädännön koeta olevan sisävesikuljetusten esteenä, vaan pikemminkin lainsäädäntö on suhteellisen löysä sisävesikuljetusten osalta. Vertailuanalyysiä hyödyntämällä onnistutaan löytämään ideoita Saimaan kanavan tulevaisuuden kehitykselle. Keski-Euroopan vesireittien maantieteellinen ja taloudellinen asema on kuitenkin hyvin erilainen verrattuna Saimaan alueeseen, jolloin ideoiden toteuttaminen ei välttämättä ole mahdollista. As a part of INFUTURE project, the objective of the thesis was to investigate the legislation and the customs policies in the inland waterway transport between Finland and Russia, and to examine the future prospects of inland transport as a competitive mode of transportation. The aim of the thesis was to gather information on legislation affecting inland waterway transportation and to determine whether legislation is an obstacle to the development of inland waterway transportation. The theoretical part examined inland waterway transport between Finland and Russia in the Saimaa Canal and statistics on major waterways in Central Europe which were compared to the statistics of the Saimaa Canal. In addition, the customs policies of Finland and Russia as well as the legislation affecting Finnish inland waterway transport were examined, within the frameworks of Finnish national law and European Union regulations.
Qualitative research method was used in the thesis. A structured interview and a semi-structured questionnaire were utilized as data collection instruments. Interviews were mainly conducted face-to-face or by means of video connection. Benchmarking was utilized obtaining in development ideas for the Saimaa Canal, based on the development of major inland waterways in Central Europe.
The legislation and customs policies regarding the inland waterway transport in Finland were investigated, and was obtained a clear understanding of the current state and future prospects of inland waterway transport. Based on the interviews, it was concluded that the legislation is not perceived to be an obstacle to inland transportation, but rather it is considered relatively loose. With the help of benchmarking, ideas for the future development of the Saimaa Canal were proposed. However, the geographical and economic position of Central European waterways is very different in comparison with the Saimaa region, consequently the implementation of the presented ideas may not be possible.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelu ja puolistrukturoitu kyselylomake. Haastattelut toteutettiin pääasiassa kasvotusten tai etäyhteyden avulla. Vertailuanalyysiä hyödynnetään Saimaan kanavan kehitysideoiden saamiseksi tutkimalla Keski-Euroopan suurten sisävesireittien kehitystä.
Opinnäytetyölle annettuihin tutkimuskysymyksiin onnistutaan vastaamaan tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Suomen sisävesikuljetuksiin vaikuttavaa lainsäädäntöä ja tullausmenetelmiä saadaan kartoitettua sekä onnistutaan saamaan hyvä käsitys sisävesiliikenteen tämänhetkisestä tilasta ja mahdollisista tulevaisuuden näkymistä. Haastatteluiden ja muun tiedonkeruun perusteella päädytään tulokseen, ettei lainsäädännön koeta olevan sisävesikuljetusten esteenä, vaan pikemminkin lainsäädäntö on suhteellisen löysä sisävesikuljetusten osalta. Vertailuanalyysiä hyödyntämällä onnistutaan löytämään ideoita Saimaan kanavan tulevaisuuden kehitykselle. Keski-Euroopan vesireittien maantieteellinen ja taloudellinen asema on kuitenkin hyvin erilainen verrattuna Saimaan alueeseen, jolloin ideoiden toteuttaminen ei välttämättä ole mahdollista.
Qualitative research method was used in the thesis. A structured interview and a semi-structured questionnaire were utilized as data collection instruments. Interviews were mainly conducted face-to-face or by means of video connection. Benchmarking was utilized obtaining in development ideas for the Saimaa Canal, based on the development of major inland waterways in Central Europe.
The legislation and customs policies regarding the inland waterway transport in Finland were investigated, and was obtained a clear understanding of the current state and future prospects of inland waterway transport. Based on the interviews, it was concluded that the legislation is not perceived to be an obstacle to inland transportation, but rather it is considered relatively loose. With the help of benchmarking, ideas for the future development of the Saimaa Canal were proposed. However, the geographical and economic position of Central European waterways is very different in comparison with the Saimaa region, consequently the implementation of the presented ideas may not be possible.