Yhteisöpedagogin rooli lastensuojelussa - Kilpailevatko yhteisöpedagogit ja sosionomit samoista työtehtävistä lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa?
Pirinen, Jenna; Kinnunen, Laura (2020)
Pirinen, Jenna
Kinnunen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088070
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa tarpeesta tutkia, kilpailevatko yhteisöpedagogit ja sosionomit samoista työtehtävistä lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa. Aiheen taustalla on 03/2016 voimaan tullut laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä. Laissa säädetään sosiaalihuollon laillistettavista ja nimikesuojattavista ammateista. Yhteisöpedagogi AMK- ja ylempi AMK-tutkinnot eivät kuulu niiden koulutusten joukkoon, joille voidaan myöntää sosiaalihuollon ammattihenkilölain mukainen ammattioikeus tai oikeus käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä. Pohdimme tämän hankaloittavan yhteisöpedagogien sijoittumista lastensuojelun työtehtäviin, vaikka Valvira on antanut lausuntonsa 03/2017 yhteisöpedagogin kelpoisuudesta sosiaalialan tehtäviin. Lausunnon mukaan yhteisöpedagogit voivat työskennellä sosiaalihuollon monenlaisissa palveluissa, mukaan luettuna lastensuojelun avo- ja sijaishuolto. Päätutkimuskysymyksen lisäksi kartoitimme, mitä yhteisöpedagogi tarjoaa lastensuojelun avo- ja sijaishuollon tehtäviin sekä kuinka yhteisöpedagogitutkinto tunnetaan seitsemällä eri paikkakunnalla Suomessa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Suomen Humanistinen ammattikorkeakoulu Oy. Olennaiset tavoitteet tilaajamme näkökulmasta tutkimuksellemme olivat selvittää niitä tapauksia, joissa yhteisöpedagogin työllistymisen esteeksi on noussut sosiaalialan ammattipätevyyden puuttuminen sekä niitä tapauksia, joissa yhteisöpedagogi on työllistynyt sosiaalialalle, vaikka hänellä ei ole sosiaalialan ammattipätevyyttä. Lisäksi meidän tuli kartoittaa työnantajien erilaisia tulkintoja edellä mainittuihin tapauksiin liittyen. Tilaajamme käyttää tutkimuksemme tuloksia yhteisöpedagogitutkinnon kehittämistyössä ja koulutuksen tulevien painopisteiden asettamisessa.
Tutkimusmenetelmäksi valitsimme haastattelun, koska se sopi parhaiten tutkimustarkoituk-siimme. Keräsimme tutkimusaineiston tekemällä haastatteluita seitsemällä eri kokoisella paik-kakunnalla ympäri Suomea. Aineistoa keräsimme sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta. Valit-simme paikkakunnat maantieteellisen sijainnin mukaan, jotta mahdolliset paikkakuntakohtaiset erot tulisivat esille.
Tulosten mukaan yhteisöpedagogit kilpailevat sosionomien kanssa niistä lastensuojelun avo- ja sijaishuollon tehtävistä, mitkä eivät edellytä sosiaalihuollon ammatinharjoittamisoikeutta. Vaik-ka sosiaalihuollon ammattihenkilölailla ei ole tarkoitus rajoittaa sosiaalihuollossa työskentelevää henkilöstöä vain laillistettuihin ammattihenkilöihin, niin käytännössä se rajoittaa siitä huolimat-ta yhteisöpedagogien mahdollisuuksia työllistyä lastensuojelun avo- ja sijaishuollon tehtäviin. Tämä on valitettavaa, koska tutkimustuloksien mukaan yhteisöpedagogitutkinto sisältää sellaista osaamista, mitä lastensuojelussa tarvitaan. Osaltaan asiaa ei edistä myöskään se, ettei yhteisö-pedagogien koulutuksen tuomaa ammattitaitoa tunneta kunnolla. This thesis got started from a need to research the rivalry over jobs between community educators and bachelor of social services in child welfare, especially in open welfare and foster care. The thesis traces the ancestry of the Act on social welfare professionals, which came into effect in March 2016. The Act provides for social welfare licentiate and title protected professions. Community educators and master’s degrees are not among those professions. We consider that it complicates community educators prospects to find employment in child welfare. Although Valvira (National Supervisory Authority for Welfare and Health) has given statement which says, that community educators are qualified to work in several assignments in social work, including in open welfare and foster care. In addition to the main research question, we mapped what community educators offers to child welfare and how community educator education is known on seven localities.
Subscriber of the thesis was Humak University of Applied sciences. The main objectives of the thesis were to find out those cases where community educator could not be employed because of lacking professional practicing rights for social welfare professionals. Furthermore, subscriber requested us to find out about the cases where community educator had been employed without professional practicing rights for social welfare professionals. Additionally, we were asked to look into how employers explicate above-mentioned cases. Subscriber is going to use these results to development of community educator`s education and set the new emphasis of the education for the future.
In this thesis research method was an interview, because it was the most suitable for our research purposes. We gathered research material by interviewing on seven different size localities in Finland. The material was gathered from public and private sectors. Those localities were chosen according to their geographical location to indicate differences between them.
According to the results, there is a rivalry over jobs between community educators and bachelor of social services in those vacancies where requirement is not a protected professional title. The Act of social welfare licentiate and title protected professions does not mean, that only professions in child welfare should be licenced social welfare professionals. In practice nevertheless the Act constrains community educators employment opportunities. This is unfortunate because according to the results, community educator`s education provides expertise what is needed in child welfare. The fact that community educator’s proficiency is rather unknown, does not promote situation.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Suomen Humanistinen ammattikorkeakoulu Oy. Olennaiset tavoitteet tilaajamme näkökulmasta tutkimuksellemme olivat selvittää niitä tapauksia, joissa yhteisöpedagogin työllistymisen esteeksi on noussut sosiaalialan ammattipätevyyden puuttuminen sekä niitä tapauksia, joissa yhteisöpedagogi on työllistynyt sosiaalialalle, vaikka hänellä ei ole sosiaalialan ammattipätevyyttä. Lisäksi meidän tuli kartoittaa työnantajien erilaisia tulkintoja edellä mainittuihin tapauksiin liittyen. Tilaajamme käyttää tutkimuksemme tuloksia yhteisöpedagogitutkinnon kehittämistyössä ja koulutuksen tulevien painopisteiden asettamisessa.
Tutkimusmenetelmäksi valitsimme haastattelun, koska se sopi parhaiten tutkimustarkoituk-siimme. Keräsimme tutkimusaineiston tekemällä haastatteluita seitsemällä eri kokoisella paik-kakunnalla ympäri Suomea. Aineistoa keräsimme sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta. Valit-simme paikkakunnat maantieteellisen sijainnin mukaan, jotta mahdolliset paikkakuntakohtaiset erot tulisivat esille.
Tulosten mukaan yhteisöpedagogit kilpailevat sosionomien kanssa niistä lastensuojelun avo- ja sijaishuollon tehtävistä, mitkä eivät edellytä sosiaalihuollon ammatinharjoittamisoikeutta. Vaik-ka sosiaalihuollon ammattihenkilölailla ei ole tarkoitus rajoittaa sosiaalihuollossa työskentelevää henkilöstöä vain laillistettuihin ammattihenkilöihin, niin käytännössä se rajoittaa siitä huolimat-ta yhteisöpedagogien mahdollisuuksia työllistyä lastensuojelun avo- ja sijaishuollon tehtäviin. Tämä on valitettavaa, koska tutkimustuloksien mukaan yhteisöpedagogitutkinto sisältää sellaista osaamista, mitä lastensuojelussa tarvitaan. Osaltaan asiaa ei edistä myöskään se, ettei yhteisö-pedagogien koulutuksen tuomaa ammattitaitoa tunneta kunnolla.
Subscriber of the thesis was Humak University of Applied sciences. The main objectives of the thesis were to find out those cases where community educator could not be employed because of lacking professional practicing rights for social welfare professionals. Furthermore, subscriber requested us to find out about the cases where community educator had been employed without professional practicing rights for social welfare professionals. Additionally, we were asked to look into how employers explicate above-mentioned cases. Subscriber is going to use these results to development of community educator`s education and set the new emphasis of the education for the future.
In this thesis research method was an interview, because it was the most suitable for our research purposes. We gathered research material by interviewing on seven different size localities in Finland. The material was gathered from public and private sectors. Those localities were chosen according to their geographical location to indicate differences between them.
According to the results, there is a rivalry over jobs between community educators and bachelor of social services in those vacancies where requirement is not a protected professional title. The Act of social welfare licentiate and title protected professions does not mean, that only professions in child welfare should be licenced social welfare professionals. In practice nevertheless the Act constrains community educators employment opportunities. This is unfortunate because according to the results, community educator`s education provides expertise what is needed in child welfare. The fact that community educator’s proficiency is rather unknown, does not promote situation.