Visuaalisen minimalismin vaikutus brändin mielikuvalliseen arvoon
Kupiainen, Helvi (2020)
Kupiainen, Helvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087909
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee tuotegrafiikan muuntautumista pakkausmateriaaleja vähennettäessä, ja kuinka se vaikuttaa tuotteen mielikuvalliseen arvoon brändin kannalta. Teollisena muotoilijana osuuteni suunnittelutyöstä rajautuu pakkauksen fyysiseen muotoon, mutta tässä työssä käsittelen pakkausta tuotteena ja kokonaisuutena. Tärkeimmäksi osaksi nostan viestinnän ja vaikuttamisen ja kiinnitän erityistä huomiota tuotteeseen sidottujen etujen esilletuontiin.
Aluksi esittelen hypoteesin, jonka pohjalta sunnittelen uuden materiaalikuluiltaan tiiviimmän pakkauksen. Tämän jälkeen riisun brändituotteen ulkoasua minimalismin keinoin, hyödyntääkseni tilan tehokkaasti. Vertailukohteeksi, valitsen massatuotetun tuotteen, jonka ilmettä pyrin nostamaan brändituotteen tasolle.
Päämääränä on luoda tasaväkisempi kilpailu tuotteiden välillä ja vertailla kuinka mielikuvallinen arvo säilyy ja miten tuotteiden välinen hierarkia tiivistyy. Työn tuloksena syntyy yksi uudistettu pakkaus ja kaksi uudelleen innovoitua pakkausgafiikkaa eri lähtökohdista.
Aluksi esittelen hypoteesin, jonka pohjalta sunnittelen uuden materiaalikuluiltaan tiiviimmän pakkauksen. Tämän jälkeen riisun brändituotteen ulkoasua minimalismin keinoin, hyödyntääkseni tilan tehokkaasti. Vertailukohteeksi, valitsen massatuotetun tuotteen, jonka ilmettä pyrin nostamaan brändituotteen tasolle.
Päämääränä on luoda tasaväkisempi kilpailu tuotteiden välillä ja vertailla kuinka mielikuvallinen arvo säilyy ja miten tuotteiden välinen hierarkia tiivistyy. Työn tuloksena syntyy yksi uudistettu pakkaus ja kaksi uudelleen innovoitua pakkausgafiikkaa eri lähtökohdista.