Henkilöstön sitouttaminen oppisopimuskoulutuksen avulla
Kuusela, Paula (2020)
Kuusela, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja, miten oppisopimuskoulutuksella voidaan vaikuttaa yritykseen sitouttamisessa toimeksiantajayrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ja löytää tapoja, miten niitä voidaan huomioida työntekijöille järjestettävässä oppisopimuskoulutuksessa toimeksiantajayrityksessä. Osatavoitteena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia oppisopimuskoulutuksesta.
Tutkimuksen tietoperusta rakentuu sitouttamisen ympärille. Tarkastellaan sitoutumisen vaikutuksia yhteiskunnan, yrityksen ja työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksessa nostetaan esille sitoutumisen ja motivaation välinen yhteys. Sisäisen motivaation merkitys korostuu. Lopuksi tuodaan esille konkreettisia tapoja, joilla voidaan lisätä työntekijöiden sitoutumista.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä sekä puhelinhaastattelua. Kysely lähetettiin sähköpostilla niille, jotka olivat käyneet yrityksen tarjoaman oppisopimuskoulutuksen. Kyselyn lopussa kartoitettiin vapaaehtoisia haastatteluun. Haastattelu oli vapaamuotoinen ja rakentui teemojen ympärille. Keskustelun tukena oli valmiiksi laadittuja apukysymyksiä.
Tutkimustuloksista tunnistettiin yrityksen vahvuuksia ja löydettiin kehityskohteita. Työilmapiiri ja joustavat työajat olivat tunnistettuja vahvuuksia. Kehittämiskohteita löytyi etenkin johtamisesta ja esimiestyöskentelystä, palkitsemisesta ja kehittymismahdollisuuksista.
Tutkimustulokset olivat yhteneväisiä kootun teoriapohjan kanssa. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että johtaminen ja esimiestyöskentely ovat avainasemassa henkilöstön sitouttamisessa. Mahdollisuus oman osaamisen kehittämiseen, mielekäs työ, palkitseminen, työilmapiiri, joustavat työajat sekä mahdollisuus vaikuttaa työtapoihin vaikuttavat yritykseen sitoutumiseen.
Tutkimuksen perusteella valittiin neljä kehityskohdetta. Koulutuksen suunnitteluun liittyi kaksi kohdetta, henkilöstön osallistaminen koulutuksen suunnitteluun sekä koulutuksen esittelytilaisuuden järjestäminen. Lisäksi tutkimuksesta tunnistetiin tarve urapolkujen kehittämiseen sekä esimiesten kouluttamiseen työpaikkaohjaajan ja -arvioijan rooliin.
Tutkimuksen tietoperusta rakentuu sitouttamisen ympärille. Tarkastellaan sitoutumisen vaikutuksia yhteiskunnan, yrityksen ja työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksessa nostetaan esille sitoutumisen ja motivaation välinen yhteys. Sisäisen motivaation merkitys korostuu. Lopuksi tuodaan esille konkreettisia tapoja, joilla voidaan lisätä työntekijöiden sitoutumista.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä sekä puhelinhaastattelua. Kysely lähetettiin sähköpostilla niille, jotka olivat käyneet yrityksen tarjoaman oppisopimuskoulutuksen. Kyselyn lopussa kartoitettiin vapaaehtoisia haastatteluun. Haastattelu oli vapaamuotoinen ja rakentui teemojen ympärille. Keskustelun tukena oli valmiiksi laadittuja apukysymyksiä.
Tutkimustuloksista tunnistettiin yrityksen vahvuuksia ja löydettiin kehityskohteita. Työilmapiiri ja joustavat työajat olivat tunnistettuja vahvuuksia. Kehittämiskohteita löytyi etenkin johtamisesta ja esimiestyöskentelystä, palkitsemisesta ja kehittymismahdollisuuksista.
Tutkimustulokset olivat yhteneväisiä kootun teoriapohjan kanssa. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että johtaminen ja esimiestyöskentely ovat avainasemassa henkilöstön sitouttamisessa. Mahdollisuus oman osaamisen kehittämiseen, mielekäs työ, palkitseminen, työilmapiiri, joustavat työajat sekä mahdollisuus vaikuttaa työtapoihin vaikuttavat yritykseen sitoutumiseen.
Tutkimuksen perusteella valittiin neljä kehityskohdetta. Koulutuksen suunnitteluun liittyi kaksi kohdetta, henkilöstön osallistaminen koulutuksen suunnitteluun sekä koulutuksen esittelytilaisuuden järjestäminen. Lisäksi tutkimuksesta tunnistetiin tarve urapolkujen kehittämiseen sekä esimiesten kouluttamiseen työpaikkaohjaajan ja -arvioijan rooliin.