Tieliikennelain muuutokset 2020 ja niiden vaikutukset kaupungin suojateihin
Sjölund, Jarmo (2020)
Sjölund, Jarmo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087854
Tiivistelmä
Uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1.6.2020. Uuden tieliikennelain tavoitteena on muun muassa liikenneonnettomuuksien ja muiden liikenteen haittojen vähentäminen. Kaikille tienkäyttäjille pyritään takaamaan tasapuoliset liikkumisen mahdollisuudet. Vanha tieliikennelaki on vuodelta 1981, johon on tehty monia uusia säädöksiä. Uusi tieliikennelaki kokoaa säädökset yhteen ja pyrkii tekemään laista helpommin ymmärrettävän ja helppolukuisemman.
Naantalista inventoitiin 329 suojatietä, jotka merkittiin katurekisteriin. Suojateistä kerättiin paikkatiedon lisäksi, tyyppi, merkintätarve ja mahdolliset lisähuomiot, jotta suojatiet voidaan muuttaa uuden tieliikennelain vaativalla tavalla. Inventointi suoritettiin maastokäynneillä marras-joulukuussa 2019.
Tämän inventoinnin perusteella suurimmat muutosalueet sijaitsevat Taimon, Nuhjalan sekä Soikallion alueella. Luonnonmaalla muutostarpeellisia suojateitä oli 8 ja Rymättylässä 4. Keskusta-alueen suojatiet pysyvät muuttumattomina. The new road traffic act will come into effect on 1 June 2020. The goal of the new road traffic act, among other things is to reduce traffic accidents and other harm caused by traffic. The aim is to guarantee equal opportunities for mobility to all road users. The pervious road traffic act dates back to the year 1981, and includes many new regulations. The new traffic law gathers the regulations together and aims to be more understandable and easier to read.
During the study 329 pedestrian crossings were inventoried from Naantali, which were recorded to the street register. In addition to the location data, the type, marking need and other observations were collected from the pedestrian crossings, so that they could be improved to meet requirements of the new road traffic act. The collection was completed on site from November to December 2019.
Based on this inventory, major areas of change are located in Taimo, Nuhjala and Soikallio area. In Luonnonmaa there are 8 pedestrian crossings that need improvement, and in Rymättylä there are 4 of them. Downtown area pedestrian crossings remain unchanged.
Naantalista inventoitiin 329 suojatietä, jotka merkittiin katurekisteriin. Suojateistä kerättiin paikkatiedon lisäksi, tyyppi, merkintätarve ja mahdolliset lisähuomiot, jotta suojatiet voidaan muuttaa uuden tieliikennelain vaativalla tavalla. Inventointi suoritettiin maastokäynneillä marras-joulukuussa 2019.
Tämän inventoinnin perusteella suurimmat muutosalueet sijaitsevat Taimon, Nuhjalan sekä Soikallion alueella. Luonnonmaalla muutostarpeellisia suojateitä oli 8 ja Rymättylässä 4. Keskusta-alueen suojatiet pysyvät muuttumattomina.
During the study 329 pedestrian crossings were inventoried from Naantali, which were recorded to the street register. In addition to the location data, the type, marking need and other observations were collected from the pedestrian crossings, so that they could be improved to meet requirements of the new road traffic act. The collection was completed on site from November to December 2019.
Based on this inventory, major areas of change are located in Taimo, Nuhjala and Soikallio area. In Luonnonmaa there are 8 pedestrian crossings that need improvement, and in Rymättylä there are 4 of them. Downtown area pedestrian crossings remain unchanged.