Sähkömoottoripyörän kuljetuksen suunnittelu
Sainio, Petri (2020)
Sainio, Petri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sähkömoottoripyörän kuljetuksen suunnittelu, joka tehtiin RMK Vehicle Corporation Oy:n toimeksiantona. Toimeksiantajalla oli tarve sähkömoottoripyörän kuljetusyksikön suunnitelmalle, joka helpottaisi yrityksen työmäärää kuljetuksen suunnittelun osalta. Tarkoituksena oli selvittää mahdollisia tapoja kuljettaa moottoripyörä järkevästi ilman välikäsiä tehtaalta asiakkaalle, tutkia sähkömoottoripyörän kuljetukseen liittyvää lainsäädäntöä sekä lopulta mallintaa kuljetusyksikkö, jota yritys voisi hyödyntää moottoripyörien toimituksien alkaessa.
Opinnäytetyö alkoi tutkimalla teoriaa kuljetusrasituksista eri kuljetustavoissa. Tämän jälkeen selvitettiin sähköajoneuvojen kuljetukseen liittyviä kansainvälisiä kuljetusmääräyksiä eri kuljetusmuodoissa jaotellen ne maa-, meri- sekä lentokuljetuksiin. Kuljetusyksikön osalta tutkittiin puutavaran käyttöä kuljetuksessa koskevia vaatimuksia. Lainsäädännön selvittyä sähköajoneuvojen kuljetuksesta päästiin suunnittelemaan kuljetusyksikön mahdollisia toteutustapoja. Vaihtoehtoja oli useita, joista karsittiin valittujen kriteerien mukaan parhaat vaihtoehdot, kunnes jäljelle jäi järkevin ratkaisu. Kuljetusyksikön valinnassa tärkeänä osana oli kuluttajakokemus, jotta asiakkaalle jäisi paras mahdollinen kokemus ja laadukas vaikutelma.
Lopputuloksena saatiin toimeksiantajalle tärkeät huomioon otettavat asiat sisältävä selvitys ja suunnitelma kuljetusyksiköstä, joka on järkevästi toteutettavissa ja kuljetettavissa eri kuljetusmuodoissa mahdollisimman tehokkaasti. Moottoripyörän ulkomitat asettivat haasteita suunnitteluun, mutta lopputuloksena saatiin kuljetusyksikkö, joita mahtuu esimerkiksi 6 metriä pitkään merikonttiin 4 kappaletta. Ympäristöystävällisyys on myös huomioitu, sillä kuljetusyksikkö on tehty kierrätettävistä materiaaleista.
Opinnäytetyö alkoi tutkimalla teoriaa kuljetusrasituksista eri kuljetustavoissa. Tämän jälkeen selvitettiin sähköajoneuvojen kuljetukseen liittyviä kansainvälisiä kuljetusmääräyksiä eri kuljetusmuodoissa jaotellen ne maa-, meri- sekä lentokuljetuksiin. Kuljetusyksikön osalta tutkittiin puutavaran käyttöä kuljetuksessa koskevia vaatimuksia. Lainsäädännön selvittyä sähköajoneuvojen kuljetuksesta päästiin suunnittelemaan kuljetusyksikön mahdollisia toteutustapoja. Vaihtoehtoja oli useita, joista karsittiin valittujen kriteerien mukaan parhaat vaihtoehdot, kunnes jäljelle jäi järkevin ratkaisu. Kuljetusyksikön valinnassa tärkeänä osana oli kuluttajakokemus, jotta asiakkaalle jäisi paras mahdollinen kokemus ja laadukas vaikutelma.
Lopputuloksena saatiin toimeksiantajalle tärkeät huomioon otettavat asiat sisältävä selvitys ja suunnitelma kuljetusyksiköstä, joka on järkevästi toteutettavissa ja kuljetettavissa eri kuljetusmuodoissa mahdollisimman tehokkaasti. Moottoripyörän ulkomitat asettivat haasteita suunnitteluun, mutta lopputuloksena saatiin kuljetusyksikkö, joita mahtuu esimerkiksi 6 metriä pitkään merikonttiin 4 kappaletta. Ympäristöystävällisyys on myös huomioitu, sillä kuljetusyksikkö on tehty kierrätettävistä materiaaleista.