Sosiaalisen median tulevaisuus vaikuttajan silmin
El Mrabt, Omar (2020)
El Mrabt, Omar
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077726
Tiivistelmä
Sosiaalinen media eli some on koko ajan muutoksen tilassa. Somen tulevaisuus on jatkuva kiinnostuksen aihe. Se kiinnostaa yrityksiä, normaaleja käyttäjiä ja etenkin viestinnän ja markkinoinnin työntekijöitä, joille sosiaalinen media on osa jokapäiväistä työtä. Tässä opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisen median tulevaisuuden trendejä, eri kanavien tulevaisuutta sekä vaikuttajien henkilöbrändien tulevaisuudennäkymiä. Opinnäytetyö sisältää myös kirjoittajan omaa havainnointia vaikuttajakentästä.
Työn aineisto koostuu haastattelututkimuksen vastauksista. Haastattelututkimuksessa haastateltiin viittä eri somevaikuttajaa, joilla on kaikilla hieman erilaiset kanavat ja näkemykset sosiaalisesta mediasta. Haastateltavien joukossa oli kaksi tubettajaa (Youtube), viestinnän ammattilainen (Twitter) sekä omaa blogia pitävät mikrovaikuttaja ja bloggaaja.
Työn lopputuloksena nousi esille vaikuttajien kertomana kymmenen trendiä, jotka jaettiin kolmen pääteeman alle. Pääteltiin, että ilmi nousseet kolme teemaa ovat vaikuttajien mielestä keskeisimpiä sosiaalisen median tulevaisuuden kannalta. Nämä kolme teemaa, jotka vaikuttavat sosiaalisen median tulevaisuuteen, ovat jaksaminen ja terveys, sääntely sekä vastuullisuus. Tämän työn takia sekä sosiaalisen median vaikuttajat ja yritykset ymmärtävät paremmin somen taustalla vaikuttavia toimintamalleja ja osaavat tehdä työtään entistä paremmin.
Kiinnostavia jatkotutkimusaiheita olisivat esimerkiksi ilmastonmuutos ja sen vaikutus eri trendeihin sosiaalisessa mediassa. Haastateltavien vaikuttajien määrä voisi olla myös jatkotutkimuksissa suurempi.
Työn aineisto koostuu haastattelututkimuksen vastauksista. Haastattelututkimuksessa haastateltiin viittä eri somevaikuttajaa, joilla on kaikilla hieman erilaiset kanavat ja näkemykset sosiaalisesta mediasta. Haastateltavien joukossa oli kaksi tubettajaa (Youtube), viestinnän ammattilainen (Twitter) sekä omaa blogia pitävät mikrovaikuttaja ja bloggaaja.
Työn lopputuloksena nousi esille vaikuttajien kertomana kymmenen trendiä, jotka jaettiin kolmen pääteeman alle. Pääteltiin, että ilmi nousseet kolme teemaa ovat vaikuttajien mielestä keskeisimpiä sosiaalisen median tulevaisuuden kannalta. Nämä kolme teemaa, jotka vaikuttavat sosiaalisen median tulevaisuuteen, ovat jaksaminen ja terveys, sääntely sekä vastuullisuus. Tämän työn takia sekä sosiaalisen median vaikuttajat ja yritykset ymmärtävät paremmin somen taustalla vaikuttavia toimintamalleja ja osaavat tehdä työtään entistä paremmin.
Kiinnostavia jatkotutkimusaiheita olisivat esimerkiksi ilmastonmuutos ja sen vaikutus eri trendeihin sosiaalisessa mediassa. Haastateltavien vaikuttajien määrä voisi olla myös jatkotutkimuksissa suurempi.