Interaktiivisen elementtijärjestelmän integrointi VR-sovellukseen
Mannelin, Tiina (2020)
Mannelin, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077675
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoitus oli tehdä ns. Imbue System, vapaasti suomennettuna kyllästämisjärjestelmä, VR-peliin. Järjestelmän tarkoituksena on, että pelaaja voi kyllästää pelin aikana pelissä olevia esineitä taikakristallipalloilla, jolloin esineiden ominaisuudet muuttuvat kristallin elementin mukaan. Tavoitteena oli saada yhteensä neljätoista eri esinetyyppiä kyllästettäväksi pelin kolmelle eri elementille. Työ tehtiin Unity-pelimoottorilla käyttäen C#-ohjelmointikieltä.
Insinöörityössä perehdyttiin virtuaalitodellisuuden historiaan ja sovellusten suorituskyvyn optimointi käytäntöihin Unity-pelimoottorissa. Samalla tutustuttiin myös delegaattien käyttöön ja luokkien perintään C#-ohjelmointikielessä.
Insinöörityössä saatiin toteutettua rakenne, jolla kaikki eri esinetyypit saadaan kyllästettyä suunnitelluilla tavoilla. Lisäksi varmistettiin, että peliin vasta insinöörityön päättymisen jälkeen lisättävät esineet saataisiin kyllästymään halutulla tavalla.
Paranneltavaa jäi optimoinnin ja koodin luettavuuden kannalta. Lisäksi alun perin suunnitelmissa ollutta muusta peliprojektista itsenäisesti toimivaa versiota kyllästysjärjestelmästä ei ehditty valmistamaan. Koko kyllästysjärjestelmä saatiin toimimaan moitteettomasti kaikkien suunnitelmien mukaisten ominaisuuksiensa kanssa.
Insinöörityössä perehdyttiin virtuaalitodellisuuden historiaan ja sovellusten suorituskyvyn optimointi käytäntöihin Unity-pelimoottorissa. Samalla tutustuttiin myös delegaattien käyttöön ja luokkien perintään C#-ohjelmointikielessä.
Insinöörityössä saatiin toteutettua rakenne, jolla kaikki eri esinetyypit saadaan kyllästettyä suunnitelluilla tavoilla. Lisäksi varmistettiin, että peliin vasta insinöörityön päättymisen jälkeen lisättävät esineet saataisiin kyllästymään halutulla tavalla.
Paranneltavaa jäi optimoinnin ja koodin luettavuuden kannalta. Lisäksi alun perin suunnitelmissa ollutta muusta peliprojektista itsenäisesti toimivaa versiota kyllästysjärjestelmästä ei ehditty valmistamaan. Koko kyllästysjärjestelmä saatiin toimimaan moitteettomasti kaikkien suunnitelmien mukaisten ominaisuuksiensa kanssa.