Successful leadership in change management : case Company X
Raivio, Johanna (2020)
Raivio, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia mitä on onnistunut johtajuus muutoksen hallinnassa ja löytää tapoja kehittyä muutosjohtajana. Tutkimuksen toimeksiantajana oli kansainvälisesti toimiva pohjoismaalainen yritys teknologian alalta. Tutkimuksen päätavoitteet olivat saada selville, missä kohdeorganisaation muutosjohtajuus koetaan olevan tällä hetkellä ja määritellä mahdolliset kehitettävät osa-alueet tarjoten ehdotuksia, kuinka kehittyä kohti menestyvää johtajuutta muutoksessa.
Tutkimuksen teoriatausta muodostettiin perehtymällä kirjallisuuteen menestyksettömästä ja menestyvästä muutosjohtamisesta, erilaisiin muutosmalleihin ja kuinka muutosvastaisuutta voidaan hallita. Teoreettinen viitekehys muodosti pohjan tutkimuskyselyn luomiselle, joka toteutettiin empiirisenä tutkimuksena kohdeorganisaatiolle. Analysointi suoritettiin etsimällä eroavaisuuksia eri taustamuuttujien välillä ja joista jatkotutkimuksena testattiin myös tilastolliset eroavaisuudet.
Tutkimuksen mukaan kohdeorganisaatiossa on yleisellä tasolla positiivinen muutosympäristö, mutta yksityiskohtaisempi analyysi paljastaa kehitystarpeita eri osa-alueilla. Tutkimustulosten perusteella kehitystoimia tulisi kohdistaa esimiesten tietotaitoon muutosprosessista, yleiseen kommunikaatioon, ihmisten osallistumiseen ja kuuntelemiseen, muutosprosessin suunnittelemiseen ja aikatauluttamiseen sekä ihmisten erilaisuuden huomioimiseen. Sama kysely voidaan toteuttaa uudelleen edistymisen seuraamiseksi. The aim of the thesis was to research what is successful leadership in change management and to discover ways how to develop as a leader in managing change. The commissioning party of the study was an internationally operating Nordic company on the technology field. The main objects of the research were to find out where the case organization is currently with leadership in change and to define possible improvement areas with suggestions how to develop the successful leadership in a change.
The theory base was formed by examining known literature about failed and successful leadership in change management, different kind of change models and how to manage resistance in change. The theory base built foundation for creating a survey for the empirical research that was conducted in the case organizations. Analysis was done by searching for exceptions by different variables and by further analysis of testing the possible statistical differences.
Research results show that on general level the case organization has positive change environment but more detailed analysis reveals certain areas to be improved. The main findings express that improvement actions could be considered in managers’ knowledge about change process, communication in general, involving and listening of people, planning and scheduling the change process and noticing diversity of people. The same survey can be utilized in future in order to follow the progress.
Tutkimuksen teoriatausta muodostettiin perehtymällä kirjallisuuteen menestyksettömästä ja menestyvästä muutosjohtamisesta, erilaisiin muutosmalleihin ja kuinka muutosvastaisuutta voidaan hallita. Teoreettinen viitekehys muodosti pohjan tutkimuskyselyn luomiselle, joka toteutettiin empiirisenä tutkimuksena kohdeorganisaatiolle. Analysointi suoritettiin etsimällä eroavaisuuksia eri taustamuuttujien välillä ja joista jatkotutkimuksena testattiin myös tilastolliset eroavaisuudet.
Tutkimuksen mukaan kohdeorganisaatiossa on yleisellä tasolla positiivinen muutosympäristö, mutta yksityiskohtaisempi analyysi paljastaa kehitystarpeita eri osa-alueilla. Tutkimustulosten perusteella kehitystoimia tulisi kohdistaa esimiesten tietotaitoon muutosprosessista, yleiseen kommunikaatioon, ihmisten osallistumiseen ja kuuntelemiseen, muutosprosessin suunnittelemiseen ja aikatauluttamiseen sekä ihmisten erilaisuuden huomioimiseen. Sama kysely voidaan toteuttaa uudelleen edistymisen seuraamiseksi.
The theory base was formed by examining known literature about failed and successful leadership in change management, different kind of change models and how to manage resistance in change. The theory base built foundation for creating a survey for the empirical research that was conducted in the case organizations. Analysis was done by searching for exceptions by different variables and by further analysis of testing the possible statistical differences.
Research results show that on general level the case organization has positive change environment but more detailed analysis reveals certain areas to be improved. The main findings express that improvement actions could be considered in managers’ knowledge about change process, communication in general, involving and listening of people, planning and scheduling the change process and noticing diversity of people. The same survey can be utilized in future in order to follow the progress.