Opas tukemaan omaohjaajan työtä nuorten lastensuojeluyksikössä: Kuopion kaupungin omaohjaaja on turvallinen, pysyvä ja läsnä oleva
Komulainen, Outi (2020)
Komulainen, Outi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077620
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu yhdessä kahden Kuopion kaupungin omistaman lastensuojeluyksikön kanssa.
Työn tarkoitus on selvittää mitä omaohjaajuus tarkoittaa Mäntyrinteen perhetukikeskuksen nuorten yksiköissä ja millaisia työtehtäviä kuuluu omaohjaajatyöhön. Tavoitteena on rakentaa toimiva ja työtä tukeva omaohjaajaopas, josta selviää työn sisältö ja toimintatavat. Omaohjaajaoppaan tarkoituksena on asettaa raamit työskentelylle ja tehdä omaohjaajatyöstä tasalaatuista. Opasta voidaan käyttää uuden ohjaajan perehdyttämiseen sekä ohjaajien toimenkuvan selkiyttämiseen.
Tutkimuksessa haastattelin kuutta nuorta sekä kolmeatoista omaohjaajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teemoittelua, joka auttoi vastausten järkevään jäsentelyyn. Lisäksi havainnoin toisessa yksikössä tehtävää omaohjaajatyötä. Kattavasta aineistosta käy ilmi, että omaohjaajamenetelmä on tärkeä työskentelymuoto ja antaa paljon niin nuorelle kuin ohjaajallekin.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että työ on ollut todella vapaamuotoista, eikä ohjaajilla ollut yhteneväistä työotetta. Monet ohjaajat kokevat tekevänsä vastuullista työtä, mutta tarvitsevansa tukea työlleen. Nuoret kokevat omaohjaajatyöskentelyn tärkeänä ja merkityksellisenä. Omaohjaaja on turvallinen, läsnäoleva ja pysyvä aikuinen nuoren elämässä.
Opinnäytetyöni tuotoksena syntyi Omaohjaajaopas, joka sisältää tietoa tutkimustuloksista. Olen koonnut oppaaseen teoriaa, omaohjaajan työtehtäviä, sijoituksen vaiheita ja vinkkejä työskentelyyn. Koin tarpeelliseksi toteuttaa sivutuotteena myös menetelmäkansion, josta voi saada uusia työvälineitä omaohjaajatyöskentelyyn.
Työn tarkoitus on selvittää mitä omaohjaajuus tarkoittaa Mäntyrinteen perhetukikeskuksen nuorten yksiköissä ja millaisia työtehtäviä kuuluu omaohjaajatyöhön. Tavoitteena on rakentaa toimiva ja työtä tukeva omaohjaajaopas, josta selviää työn sisältö ja toimintatavat. Omaohjaajaoppaan tarkoituksena on asettaa raamit työskentelylle ja tehdä omaohjaajatyöstä tasalaatuista. Opasta voidaan käyttää uuden ohjaajan perehdyttämiseen sekä ohjaajien toimenkuvan selkiyttämiseen.
Tutkimuksessa haastattelin kuutta nuorta sekä kolmeatoista omaohjaajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teemoittelua, joka auttoi vastausten järkevään jäsentelyyn. Lisäksi havainnoin toisessa yksikössä tehtävää omaohjaajatyötä. Kattavasta aineistosta käy ilmi, että omaohjaajamenetelmä on tärkeä työskentelymuoto ja antaa paljon niin nuorelle kuin ohjaajallekin.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että työ on ollut todella vapaamuotoista, eikä ohjaajilla ollut yhteneväistä työotetta. Monet ohjaajat kokevat tekevänsä vastuullista työtä, mutta tarvitsevansa tukea työlleen. Nuoret kokevat omaohjaajatyöskentelyn tärkeänä ja merkityksellisenä. Omaohjaaja on turvallinen, läsnäoleva ja pysyvä aikuinen nuoren elämässä.
Opinnäytetyöni tuotoksena syntyi Omaohjaajaopas, joka sisältää tietoa tutkimustuloksista. Olen koonnut oppaaseen teoriaa, omaohjaajan työtehtäviä, sijoituksen vaiheita ja vinkkejä työskentelyyn. Koin tarpeelliseksi toteuttaa sivutuotteena myös menetelmäkansion, josta voi saada uusia työvälineitä omaohjaajatyöskentelyyn.