Balanced Scorecard osana strategista johtamista : Hoitava Group Oy
Heikkilä, Niilo (2020)
Heikkilä, Niilo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067613
Tiivistelmä
’’Jos et voi mitata sitä, et voi johtaa sitä.’’ – Robert Kaplan ja David Norton 1996.
Tämän ajatuksen ympärille rakentuu tasapainoitettu tuloskortti eli Balanced Scorecard. Se on Robert Kaplanin ja David Nortonin 1990-luvulla kehittämä strateginen työkalu, jonka avulla yritysten on mahdollista mitata taloudellis-ten tekijöiden lisäksi myös ei-taloudellisia tekijöitä. Balanced Scorecard on noussut vuosien varrella suureen suo-sioon niin Suomessa, kuin muualla maailmassa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi tasapainoitettu tuloskortti Hoitava Group Oy:lle, joka on vanhusten sosiaa-lipalveluita tarjoava yritys. Yritys toimii Kajaanin ja Päijät-Hämeen alueella ja on perustettu vuonna 2017. Yrityksen asiakkaita ovat ikääntyneiden lisäksi heidän omaisensa, kunnat ja kuntayhtymät ja se tuottaa laaja-alaisesti edun-valvonta-, hoito-, hoiva- ja terveyspalveluita ikääntyneille. Tavallisimmillaan palvelut ovat sosiaalisesta hyvinvoinnis-ta huolehtimista esimerkiksi tarjoamalla mahdollisuuksia harrastaa, terveydestä huolehtimista ja taloudellista neu-vontaa.
Opinnäytetyön aluksi esittelen strategian ja strategisen johtamisen teoriaa, jonka jälkeen työ syventyy erityisesti Balanced Scorecardiin. Balanced Scorecardiin liittyvä kirjallisuus linkittyy vahvasti mittariston alkuperäisiin luojiin, Kaplaniin ja Nortoniin, ja olen käyttänyt päälähteenä heidän kirjaansa The Balanced Scorecard – translating stra-tegy into action (1996). Lisäksi merkittäviä teoksia työn kannalta oli Malmin, Peltosen ja Toivasen kirja Balanced scorecard – Rakenna ja sovella tehokkaasti (2006). Tässä työssä mittariston rakentamiseen käytettiin Toivasen luomaa mallia Balanced Scorecardista.
Opinnäytetyöprojektissa mittariston lisäksi käsiteltiin Hoitava Groupin strategiaa, hiottiin erityisesti visiota ja täs-mennettiin missiota ja arvoja. Projektissa syntyneen mittariston avulla organisaation on mahdollista tähdätä kohti visiotaan, ja mittaristo toimii hyvänä työkaluna kasvun ja kehityksen matkalla.
Tämän ajatuksen ympärille rakentuu tasapainoitettu tuloskortti eli Balanced Scorecard. Se on Robert Kaplanin ja David Nortonin 1990-luvulla kehittämä strateginen työkalu, jonka avulla yritysten on mahdollista mitata taloudellis-ten tekijöiden lisäksi myös ei-taloudellisia tekijöitä. Balanced Scorecard on noussut vuosien varrella suureen suo-sioon niin Suomessa, kuin muualla maailmassa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi tasapainoitettu tuloskortti Hoitava Group Oy:lle, joka on vanhusten sosiaa-lipalveluita tarjoava yritys. Yritys toimii Kajaanin ja Päijät-Hämeen alueella ja on perustettu vuonna 2017. Yrityksen asiakkaita ovat ikääntyneiden lisäksi heidän omaisensa, kunnat ja kuntayhtymät ja se tuottaa laaja-alaisesti edun-valvonta-, hoito-, hoiva- ja terveyspalveluita ikääntyneille. Tavallisimmillaan palvelut ovat sosiaalisesta hyvinvoinnis-ta huolehtimista esimerkiksi tarjoamalla mahdollisuuksia harrastaa, terveydestä huolehtimista ja taloudellista neu-vontaa.
Opinnäytetyön aluksi esittelen strategian ja strategisen johtamisen teoriaa, jonka jälkeen työ syventyy erityisesti Balanced Scorecardiin. Balanced Scorecardiin liittyvä kirjallisuus linkittyy vahvasti mittariston alkuperäisiin luojiin, Kaplaniin ja Nortoniin, ja olen käyttänyt päälähteenä heidän kirjaansa The Balanced Scorecard – translating stra-tegy into action (1996). Lisäksi merkittäviä teoksia työn kannalta oli Malmin, Peltosen ja Toivasen kirja Balanced scorecard – Rakenna ja sovella tehokkaasti (2006). Tässä työssä mittariston rakentamiseen käytettiin Toivasen luomaa mallia Balanced Scorecardista.
Opinnäytetyöprojektissa mittariston lisäksi käsiteltiin Hoitava Groupin strategiaa, hiottiin erityisesti visiota ja täs-mennettiin missiota ja arvoja. Projektissa syntyneen mittariston avulla organisaation on mahdollista tähdätä kohti visiotaan, ja mittaristo toimii hyvänä työkaluna kasvun ja kehityksen matkalla.