Sukupolviyhteistyö - arjen rikastuttaja varhaiskasvatuksessa ja vanhuspalveluissa
Riihinen, Ilona (2020)
Riihinen, Ilona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067582
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda käytännönläheinen toimintamalli vuorovaikutteiselle sukupolviyhteistyölle varhaiskasvatuksen ja vanhuspalvelujen välillä. Yhteistyökumppaneitani tässä projektissa olivat Haltianpolun päiväkoti sekä vanhusten palvelutalo Vaahterakoti, jotka molemmat toimivat Järvenpäässä. Sukupolviyhteistyön arvo ja merkitys oli tiedostettu molempien palveluntarjoajien organisaatioissa, mutta yhteistyön käynnistäminen ”tyhjältä pöydältä” koettiin haastavana ja niukkoja resursseja kuormittavana. Osapuolet kaipasivat runkoa ja toimintaideoita yhteistyön toteutukselle käytännössä.
Prosessin lopputuloksena syntyi toimeksiantajien toiveiden ja tarpeiden pohjalta, yhteistyön käynnistämistä ja myös käynnissä pitämistä helpottamaan sukupolviyhteistyön toiminnallinen ideapankki sekä vuosikello. Toimeksiantajat uskoivat selkeän toimintarungon ja konkreettisten uusien työkalujen madaltavan uuden toimintamuodon käynnistämiskynnystä.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui sukupolvien välisen kanssakäymisen ympärille. Tarkastelin teemaa toisaalta historian ja yhteiskuntamme muuttuneen arvomaailman näkökulmasta, mutta niiden ohella myös nykyisen palvelujärjestelmämme näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys ulottui myös varhaiskasvatuksen ja vanhuspalvelujen lakisääteisiin velvoitteisiin kuten myös kyseisten palvelusektoreiden asiakastyön menetelmällisiin ratkaisuihin.
Opinnäytetyölläni oli kehityksellinen tavoite. Kehittämistyössä käytin tiedonkeruun menetelmällisenä ratkaisuna haastattelua. Haastateltavina olivat eri organisaatiotasojen ammattilaiset varhaiskasvatuksen ja vanhuspalvelujen piiristä. Toimeksiantajaorganisaatioiden ohella tein kartoittavia haastatteluja myös yrityksissä, joilla on pitkänajan kokemusta institutionaalisesta sukupolviyhteistyöstä. Haastattelujen tavoitteena oli muodostaa realistinen käsitys yhteistyön toimintaedellytyksistä, jotta syntyvä ideapankki pohjaisi todellisiin tarpeisiin ja resursseihin ja palvelisi siten molempia toimeksiantajaosapuolia mahdollisimman hyvin.
Syntyneet ideapankki ja vuosikello toimivat lähtökohtina, joiden varassa yhteistyön käynnistys helpottuu. Jatkossa on kuitenkin tärkeää kehittää ja jalostaa yhteistoimintoja hyödyntäen asiakaspalautetta ja kertyvää kokemustietoa. Ideapankin tulee elää ja täydentyä asiakkaidensa näköiseksi, lasten ja vanhusten hyvinvointia ja osallisuutta vahvistavaksi. The purpose of this thesis was to create the practical procedure for the interactive intergenerational co-operation between early childhood education and eldercare. The co-operation partners in this process were the kindergarten Haltianpolku and the nursing home Vaahterakoti, both operating in the city of Järvenpää. The value and significance of the generational co-operation was clearly recognized in both organizations but the launching of co-operation from the scratch was found challenging and burdening by employees. A framework and functional ideas were needed for the practical implementation.
The functional idea bank and the annual schedule, in which the partners’ wishes and requirements were noticed, were created as the output of this project. Both partners felt that practical ideas as well as a clear operating framework would lower the threshold of starting a new operation model.
The theoretical part was built around the interaction between generations. The theme was examined from three point of views: historical, changed values of society and the current service system. The theoretical framework extended also to statutory obligations of early childhood education and eldercare as well as the methodological solutions for customer work within these sectors.
This thesis was developmental and the data collection method was an interview. Professionals of both early childhood education and eldercare from different organizational levels were interviewed. In addition, a survey and familiarization were made in such companies that already have long-term experience in institutional co-operation between generations. The goal was to form a realistic understanding of the preconditions for co-operation so the generating idea bank would be based on actual needs and resources and would serve both sectors as well as possible.
The idea bank and the annual schedule are the basis, on which it is easier to start co-operation. However, it is also important to develop and refine co-operation in the future using collected customer feedback and accumulated knowledge. The functions must be adjusted on the basis of children’s and elderly’s needs – to strengthen their wellbeing and involvement.
Prosessin lopputuloksena syntyi toimeksiantajien toiveiden ja tarpeiden pohjalta, yhteistyön käynnistämistä ja myös käynnissä pitämistä helpottamaan sukupolviyhteistyön toiminnallinen ideapankki sekä vuosikello. Toimeksiantajat uskoivat selkeän toimintarungon ja konkreettisten uusien työkalujen madaltavan uuden toimintamuodon käynnistämiskynnystä.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui sukupolvien välisen kanssakäymisen ympärille. Tarkastelin teemaa toisaalta historian ja yhteiskuntamme muuttuneen arvomaailman näkökulmasta, mutta niiden ohella myös nykyisen palvelujärjestelmämme näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys ulottui myös varhaiskasvatuksen ja vanhuspalvelujen lakisääteisiin velvoitteisiin kuten myös kyseisten palvelusektoreiden asiakastyön menetelmällisiin ratkaisuihin.
Opinnäytetyölläni oli kehityksellinen tavoite. Kehittämistyössä käytin tiedonkeruun menetelmällisenä ratkaisuna haastattelua. Haastateltavina olivat eri organisaatiotasojen ammattilaiset varhaiskasvatuksen ja vanhuspalvelujen piiristä. Toimeksiantajaorganisaatioiden ohella tein kartoittavia haastatteluja myös yrityksissä, joilla on pitkänajan kokemusta institutionaalisesta sukupolviyhteistyöstä. Haastattelujen tavoitteena oli muodostaa realistinen käsitys yhteistyön toimintaedellytyksistä, jotta syntyvä ideapankki pohjaisi todellisiin tarpeisiin ja resursseihin ja palvelisi siten molempia toimeksiantajaosapuolia mahdollisimman hyvin.
Syntyneet ideapankki ja vuosikello toimivat lähtökohtina, joiden varassa yhteistyön käynnistys helpottuu. Jatkossa on kuitenkin tärkeää kehittää ja jalostaa yhteistoimintoja hyödyntäen asiakaspalautetta ja kertyvää kokemustietoa. Ideapankin tulee elää ja täydentyä asiakkaidensa näköiseksi, lasten ja vanhusten hyvinvointia ja osallisuutta vahvistavaksi.
The functional idea bank and the annual schedule, in which the partners’ wishes and requirements were noticed, were created as the output of this project. Both partners felt that practical ideas as well as a clear operating framework would lower the threshold of starting a new operation model.
The theoretical part was built around the interaction between generations. The theme was examined from three point of views: historical, changed values of society and the current service system. The theoretical framework extended also to statutory obligations of early childhood education and eldercare as well as the methodological solutions for customer work within these sectors.
This thesis was developmental and the data collection method was an interview. Professionals of both early childhood education and eldercare from different organizational levels were interviewed. In addition, a survey and familiarization were made in such companies that already have long-term experience in institutional co-operation between generations. The goal was to form a realistic understanding of the preconditions for co-operation so the generating idea bank would be based on actual needs and resources and would serve both sectors as well as possible.
The idea bank and the annual schedule are the basis, on which it is easier to start co-operation. However, it is also important to develop and refine co-operation in the future using collected customer feedback and accumulated knowledge. The functions must be adjusted on the basis of children’s and elderly’s needs – to strengthen their wellbeing and involvement.