Puolukka-gin liköörin uudelleen asemointi
Rantanen, Jenni; Suomalainen, Tanja (2020)
Rantanen, Jenni
Suomalainen, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067577
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli asemoida uudelleen toimeksiantajan valmis tuote uudelle kohderyhmälle, 20-30-vuotiaille. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi The Helsinki Distilling Company, joka on tislaamo Helsingin Kalasatamassa. Opinnäytetyön uudelleen asemoitavaksi tuotteeksi valikoitui puolukka-gin likööri. Työn tarkoituksena oli luoda kilpailuetua puolukka-gin liköörille uudelleen asemoinnin menetelmällä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin brändiä, imagoa, segmentointia sekä visuaalista ulkoasua ja niiden vaikutusta ostopäätökseen. Lisäksi tarkasteltiin alkoholijuomia, suomalaisten juomamieltymyksiä ja -trendejä, joiden avulla saataisiin käsitys uuden kohderyhmän tottumuksista ja mieltymyksistä. Tietoperustassa käsiteltiin lopuksi omassa luvussaan asemointi ja uudelleen asemoinnin vaiheet.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suoritettiin puolukka-gin liköörin uudelleen asemointi. Menetelmänä käytettiin kilpailija-analyysiä, joka on yksi uudelleen asemoinnin vaiheista. Kilpailija-analyysin avulla selvitettiin The Helsinki Distilling Companyn ja puolukka-gin liköörin kilpailevat brändit sekä tuotteet. Tulokset kilpailija-analyysistä esitettiin taulukkona analysoinnin selkeyttämiseksi. Kilpailija-analyysin tavoitteena oli luoda kehittämisehdotuksia, jotka antavat puolukka-gin liköörille lisäarvoa ja kilpailuetua.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotuksia The Helsinki Distilling Companyn puolukka-gin liköörille. Kehittämisehdotuksiksi esitettiin uusi etiketti pullon toiselle puolelle ja drinkkiopas tislaamon internetsivuille. Kehittämisehdotukset sisältävät esimerkkejä uudesta etiketistä ja drinkkioppaasta. Kehittämisehdotuksissa on huomioitu The Helsinki Distilling Companyn visuaalisen ilmeen säilyttäminen ja yhtenäisyys. Kehittämisehdotusten toteuttamistoimenpiteiden avulla toimeksiantoyritys voi ohjata uutta kohderyhmää ymmärtämään tuotteen helppokäyttöisyyttä ja moniulotteisuutta.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin brändiä, imagoa, segmentointia sekä visuaalista ulkoasua ja niiden vaikutusta ostopäätökseen. Lisäksi tarkasteltiin alkoholijuomia, suomalaisten juomamieltymyksiä ja -trendejä, joiden avulla saataisiin käsitys uuden kohderyhmän tottumuksista ja mieltymyksistä. Tietoperustassa käsiteltiin lopuksi omassa luvussaan asemointi ja uudelleen asemoinnin vaiheet.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suoritettiin puolukka-gin liköörin uudelleen asemointi. Menetelmänä käytettiin kilpailija-analyysiä, joka on yksi uudelleen asemoinnin vaiheista. Kilpailija-analyysin avulla selvitettiin The Helsinki Distilling Companyn ja puolukka-gin liköörin kilpailevat brändit sekä tuotteet. Tulokset kilpailija-analyysistä esitettiin taulukkona analysoinnin selkeyttämiseksi. Kilpailija-analyysin tavoitteena oli luoda kehittämisehdotuksia, jotka antavat puolukka-gin liköörille lisäarvoa ja kilpailuetua.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotuksia The Helsinki Distilling Companyn puolukka-gin liköörille. Kehittämisehdotuksiksi esitettiin uusi etiketti pullon toiselle puolelle ja drinkkiopas tislaamon internetsivuille. Kehittämisehdotukset sisältävät esimerkkejä uudesta etiketistä ja drinkkioppaasta. Kehittämisehdotuksissa on huomioitu The Helsinki Distilling Companyn visuaalisen ilmeen säilyttäminen ja yhtenäisyys. Kehittämisehdotusten toteuttamistoimenpiteiden avulla toimeksiantoyritys voi ohjata uutta kohderyhmää ymmärtämään tuotteen helppokäyttöisyyttä ja moniulotteisuutta.