Oluttapahtuman konseptointi naisasiakkaille
Jokinen, Meiju (2020)
Jokinen, Meiju
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067541
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää naisten mielenkiintoa olueen ja oluttapahtumiin liittyen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä naisista tietoa kuluttajina sekä alan ammattilaisina, sillä oluttapahtumien enemmistö on ollut miehiä. Toimeksiantaja Event Team Tapahtumapalvelut Oy hyötyy opinnäytetyön tekemisestä, sillä naiset ovat nykyisin itsenäinen ja oluista kiinnostunut asiakasryhmä. Opinnäytetyössä ilmenevien tulosten avulla toimeksiantaja voi ideoida oluttapahtumaan naisia houkuttelevan konseptin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin erilaisten tapahtumien ja oluttapahtumien määrittämiseen sekä niiden markkinointiin ja konseptointiin. Naiskohderyhmää tutkittiin toimeksiantajan OlutExpo -tapahtumista kerätyn informaation perusteella. Lisäksi naisten ostokäyttäytymistä ja naisia oluen kuluttajina tutkittiin, sekä naisten osuutta oluen parissa historian aikana. Lisäksi perehdyttiin nykyisiin oluttrendeihin.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin laadullisin menetelmin, eli havainnoimalla kahta ensi kertaa järjestettyä juomatapahtumaa, sekä toteuttamalla teemahaastattelu oluista ja muista alkoholijuomista kiinnostuneille naisille. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidusti kahdeksalle 25-45 –vuotiaalle naiselle.
Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten keskeisimmät kehityskohteet liittyvät tapahtumien markkinointiin, elämysten luomiseen, ruokakulttuurin kehittämiseen ja tasa-arvoon. Naiset ovat tavoiteltavan arvoinen asiakasryhmä oluttapahtumissa, sillä heillä on kiinnostusta kokeilla uusia asioita ja he kulkevat useiden kaveriseurueissa. Lisäksi heillä on ostovoimaa tapahtumissa, joten heidän saaminen tapahtumiin toisi lisää yleisöä ja tuloja.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia ei ehditty toteuttaa tämän vuoden tapahtumassa, mutta se tarjoaa varmasti uusia ideoita ja konseptointimallin ensi vuoden oluttapahtumaa ajatellen. Lisäksi opinnäytetyöstä hyötyvät myös sidosryhmät, kuten panimot, ravintolat ja ruokamyyjät.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin erilaisten tapahtumien ja oluttapahtumien määrittämiseen sekä niiden markkinointiin ja konseptointiin. Naiskohderyhmää tutkittiin toimeksiantajan OlutExpo -tapahtumista kerätyn informaation perusteella. Lisäksi naisten ostokäyttäytymistä ja naisia oluen kuluttajina tutkittiin, sekä naisten osuutta oluen parissa historian aikana. Lisäksi perehdyttiin nykyisiin oluttrendeihin.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin laadullisin menetelmin, eli havainnoimalla kahta ensi kertaa järjestettyä juomatapahtumaa, sekä toteuttamalla teemahaastattelu oluista ja muista alkoholijuomista kiinnostuneille naisille. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidusti kahdeksalle 25-45 –vuotiaalle naiselle.
Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten keskeisimmät kehityskohteet liittyvät tapahtumien markkinointiin, elämysten luomiseen, ruokakulttuurin kehittämiseen ja tasa-arvoon. Naiset ovat tavoiteltavan arvoinen asiakasryhmä oluttapahtumissa, sillä heillä on kiinnostusta kokeilla uusia asioita ja he kulkevat useiden kaveriseurueissa. Lisäksi heillä on ostovoimaa tapahtumissa, joten heidän saaminen tapahtumiin toisi lisää yleisöä ja tuloja.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia ei ehditty toteuttaa tämän vuoden tapahtumassa, mutta se tarjoaa varmasti uusia ideoita ja konseptointimallin ensi vuoden oluttapahtumaa ajatellen. Lisäksi opinnäytetyöstä hyötyvät myös sidosryhmät, kuten panimot, ravintolat ja ruokamyyjät.