Markkinointisuunnitelma : asiakaslähtöisyyden parantaminen sosiaalisen median välinein
Jokinen, Mira (2020)
Jokinen, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067528
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma yrityksen sosiaalisen median alustoille. Pyrkimyksenä oli tutkia yrityksen asiakkaiden sosiaalisen median käyttäytymistä, jotta löydettäisiin yritykselle sopivat sosiaalisen median alustat, sekä sosiaalisen median kohdeyleisö. Tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden toiveet yrityksen sosiaalisen median alustoja kohtaan.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä. Kysely suunniteltiin täyttämään sosioekonomiset perustiedot sekä vastaajan sosiaalisen median kiinnostukset. Näiden lisäksi asiakkaan tuli vastata erinäisiin kysymyksiin koskien vastaajan omaa kaupankäynnin käyttäytymistään. Kyselyyn pystyi vastaamaan sekä verkossa että yrittäjän kahdessa eri kaupassa.
Asiakaskyselyn tuloksiin perustuen luotiin asiakaspersoona yrityksen sosiaalisen median kohderyhmäksi. Kyselyn tuloksena yrityksen ei tarvinnut liittyä uusiin sosiaalisen median alustoihin, vaan voi keskittyä jo olemassa oleviin alustoihinsa. Tätä varten luotiin kilpailija-analyysi, jossa tutkittiin kilpailijoiden sosiaalisen median markkinointia valituilla alustoilla.
Tutkimuksen pohjalta yritykselle luotiin sosiaalisen median strategia ja markkinointisuunnitelmakalenteri. Perustuen tutkittuihin teorioihin luotiin markkinointisuunnitelma sisältöteemoilla sosiaalisen median markkinoinnin helpottamiseksi. Markkinointisuunnitelmaa tullaan jatkossa päivittämään ketjun tietojen ja ajankohtaisten tapahtumien pohjalta säännöllisesti. Alustojen julkaisuja tullaan seuraamaan ja analysoimaan, jotta alustojen tavoitteet saavutettaisiin. The purpose of this thesis was to create a marketing plan for a company’s social media platforms. The purpose was to study the social media behavior of the company’s customers in order to find suitable social media platforms for the company, as well as the target audience of the social media. The purpose was to map customers’ expectations for the company’s social media platforms.
The survey was conducted as a customer survey. The survey was designed to provide basic socioeconomic information as well as customers social media interests. In addition to these, the customer was asked various questions regarding their own purchasing behaviour. The survey could be answered both online and at the company’s two different stores.
A customer persona was created to represent the company's social media target group based on the results of the customer survey. The survey confirmed that the company did not need to join new social media platforms. Instead it can focus on its existing platforms.
To this end, a competitor analysis was created that examined the competitor’s social media marketing on selected platforms. Based on the research, a social media strategy and marketing calendar were created for the company. Relying on the theories researched, a marketing plan with content themes was created to facilitate marketing on social media platforms. In the future the marketing plan will be regularly updated with brand information and current events. The publications on the platforms will be monitored and analyzed in order to achieve the objectives of the platforms.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä. Kysely suunniteltiin täyttämään sosioekonomiset perustiedot sekä vastaajan sosiaalisen median kiinnostukset. Näiden lisäksi asiakkaan tuli vastata erinäisiin kysymyksiin koskien vastaajan omaa kaupankäynnin käyttäytymistään. Kyselyyn pystyi vastaamaan sekä verkossa että yrittäjän kahdessa eri kaupassa.
Asiakaskyselyn tuloksiin perustuen luotiin asiakaspersoona yrityksen sosiaalisen median kohderyhmäksi. Kyselyn tuloksena yrityksen ei tarvinnut liittyä uusiin sosiaalisen median alustoihin, vaan voi keskittyä jo olemassa oleviin alustoihinsa. Tätä varten luotiin kilpailija-analyysi, jossa tutkittiin kilpailijoiden sosiaalisen median markkinointia valituilla alustoilla.
Tutkimuksen pohjalta yritykselle luotiin sosiaalisen median strategia ja markkinointisuunnitelmakalenteri. Perustuen tutkittuihin teorioihin luotiin markkinointisuunnitelma sisältöteemoilla sosiaalisen median markkinoinnin helpottamiseksi. Markkinointisuunnitelmaa tullaan jatkossa päivittämään ketjun tietojen ja ajankohtaisten tapahtumien pohjalta säännöllisesti. Alustojen julkaisuja tullaan seuraamaan ja analysoimaan, jotta alustojen tavoitteet saavutettaisiin.
The survey was conducted as a customer survey. The survey was designed to provide basic socioeconomic information as well as customers social media interests. In addition to these, the customer was asked various questions regarding their own purchasing behaviour. The survey could be answered both online and at the company’s two different stores.
A customer persona was created to represent the company's social media target group based on the results of the customer survey. The survey confirmed that the company did not need to join new social media platforms. Instead it can focus on its existing platforms.
To this end, a competitor analysis was created that examined the competitor’s social media marketing on selected platforms. Based on the research, a social media strategy and marketing calendar were created for the company. Relying on the theories researched, a marketing plan with content themes was created to facilitate marketing on social media platforms. In the future the marketing plan will be regularly updated with brand information and current events. The publications on the platforms will be monitored and analyzed in order to achieve the objectives of the platforms.