Tv-tuotantoyhtiö sosiaalisessa mediassa : Case: Rabbit Films Oy:n Instagram-tili
Lahtinen, Mira (2020)
Lahtinen, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057359
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta on tullut iso osa televisio-ohjelmien markkinointia ja katselukokemusta. Ihmiset hakevat sosiaalisesta mediasta tietoa katselemistaan ohjelmista, osallistuvat keskusteluun, arvontoihin ja kilpailuihin. Tästä syystä myös tv-tuotantoyhtiöiden olisi hyvä näkyä sosiaalisessa mediassa. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin luovan tuotantoyhtiön Instagram-tiliä ja sen toimintaa sekä luotiin esimiestyön käsikirjaan sosiaalisen median ohjeistus siitä, kuinka tv-ohjelmien tuotannoissa tulisi ottaa sosiaalinen media huomioon.
Opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea sosiaalisen median ja televisioalan asiantuntijaa, jotta saataisiin selkeä kuva kuinka sosiaalista mediaa tulisi käyttää parhaiten hyödyksi televisiotuotannossa. Tutkimuskysely toteutettiin tuotantoyhtiön sosiaalisen median kanavien seuraajille, jotta saataisiin selko siitä, minkälaiset ihmiset tilaajaa seuraavat sosiaalisessa mediassa. Benchmarking-tekniikkaa käytettiin hyväksi vertaillessa muiden tuotantoyhtiöiden Instagram-tilejä Suomessa. Työtä varten toteutettiin myös aivoriihi, jossa organisaation työntekijät saivat ideoida tuotantoyhtiön Instagramin kehittämistä varten. Aineistoa on koottu myös eri verkkojulkaisuista ja digimarkkinointia käsittelevistä kirjoista.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median merkitystä tv-ohjelmille tänä päivänä ja tulevaisuudessa sekä minkälainen sosiaalisen median sisältö on paras mahdollinen tukemaan tv-ohjelman markkinointia. Tässä työssä keskityttiin nimenomaan Instagram-alustaan ja sen käyttöön. Työ avaa sosiaalisen median tärkeyttä ja potentiaalia tv-ohjelmien ilmiöttämisen ja markkinoinnin tueksi. Onnistunut sisällöntuotanto vahvistaa brändin tunnettavuutta ja kohdeyleisön välistä vuorovaikutusta. Instagram-tilin kehittämissuunnitelmassa kerrotaan konkreettisia ohjeita miten tuotantoyhtiön tulisi tuottaa sisältöä Instagram-alustalle tulevaisuudessa.
Työn tavoitteina oli kehittää tilaajan Instagram-viestintää ja saada aikaan yhdenmukainen tapa tuottaa sisältöä tuotantoyhtiön Instagram-alustalle esimiestyön käsikirjan avulla. Tavoitteena oli myös tuottaa sosiaalisen median ohjeistus, josta olisi hyötyä koko tv-tuotantoyhtiöalalle, koska tuotantoyhtiöillä ei ole ollut selvää linjausta, kuinka ja miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää hyödyksi. Opinnäytetyön tuotos kehittää ja nykyaikaistaa alan toimintaa maailmassa, jossa sosiaalisen median rooli kasvaa koko ajan. Valmis tuotos auttaa televisio-tuotantoyhtiöiden työntekijöitä kehittämään omaa osaamistaan sosiaalisen median sisällön tuottamisessa.
Opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea sosiaalisen median ja televisioalan asiantuntijaa, jotta saataisiin selkeä kuva kuinka sosiaalista mediaa tulisi käyttää parhaiten hyödyksi televisiotuotannossa. Tutkimuskysely toteutettiin tuotantoyhtiön sosiaalisen median kanavien seuraajille, jotta saataisiin selko siitä, minkälaiset ihmiset tilaajaa seuraavat sosiaalisessa mediassa. Benchmarking-tekniikkaa käytettiin hyväksi vertaillessa muiden tuotantoyhtiöiden Instagram-tilejä Suomessa. Työtä varten toteutettiin myös aivoriihi, jossa organisaation työntekijät saivat ideoida tuotantoyhtiön Instagramin kehittämistä varten. Aineistoa on koottu myös eri verkkojulkaisuista ja digimarkkinointia käsittelevistä kirjoista.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median merkitystä tv-ohjelmille tänä päivänä ja tulevaisuudessa sekä minkälainen sosiaalisen median sisältö on paras mahdollinen tukemaan tv-ohjelman markkinointia. Tässä työssä keskityttiin nimenomaan Instagram-alustaan ja sen käyttöön. Työ avaa sosiaalisen median tärkeyttä ja potentiaalia tv-ohjelmien ilmiöttämisen ja markkinoinnin tueksi. Onnistunut sisällöntuotanto vahvistaa brändin tunnettavuutta ja kohdeyleisön välistä vuorovaikutusta. Instagram-tilin kehittämissuunnitelmassa kerrotaan konkreettisia ohjeita miten tuotantoyhtiön tulisi tuottaa sisältöä Instagram-alustalle tulevaisuudessa.
Työn tavoitteina oli kehittää tilaajan Instagram-viestintää ja saada aikaan yhdenmukainen tapa tuottaa sisältöä tuotantoyhtiön Instagram-alustalle esimiestyön käsikirjan avulla. Tavoitteena oli myös tuottaa sosiaalisen median ohjeistus, josta olisi hyötyä koko tv-tuotantoyhtiöalalle, koska tuotantoyhtiöillä ei ole ollut selvää linjausta, kuinka ja miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää hyödyksi. Opinnäytetyön tuotos kehittää ja nykyaikaistaa alan toimintaa maailmassa, jossa sosiaalisen median rooli kasvaa koko ajan. Valmis tuotos auttaa televisio-tuotantoyhtiöiden työntekijöitä kehittämään omaa osaamistaan sosiaalisen median sisällön tuottamisessa.