Vahvojen alkoholijuomien markkinointiviestintä messuilla
Seppä, Laura (2020)
Seppä, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057351
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajalle sopivia messutapahtumia Suomessa ja ulkomailla. Työn teoriaosassa käsitellään markkinointia, markkinointiviestintää sekä alkoholin valmistusta ja alkoholilakia. Kyseisiä osa-alueita lähdettiin tutkimaan, jotta ymmärrettäisiin tutkimusongelmaa paremmin.
Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle kattavasti tietoa messuosallistumisesta ja siihen liittyvistä kuluista ja toimenpiteistä. Internetissä ja kirjoissa on runsaasti tietoa, jopa niin paljon, että hyödyllistä tietoa voi olla vaikea löytää. Työ toimii samalla tiivistettynä messuoppaana yrityksille, jotka harkitsevat osallistuvansa messuille.
Työssä haastateltiin panimon edustajaa, jotta saatiin kuulla yrityksen messuosallistumiskokemuksia. Toinen haastateltava oli tapahtumajärjestäjä, joka järjestää useita kymmeniä messutapahtumia vuodessa. Strukturoiduilla haastatteluilla saatiin hyviä vinkkejä onnistuneeseen messuosallistumiseen. Työssä kirjallisina lähteinä toimivat messujen verkkosivut. Työssä tutkittiin viittä eri messutapahtumaa. Verkkosivuilta saatiin tietoa tapahtumien erityispiirteistä, hinnoista ja aikatauluista.
Työn tuotoksena toimeksiantajalle tehtiin yhteenveto erilaisista messutapahtumavaihtoehdoista sekä tietopaketti messuille osallistumisesta. Tutkimuksen mukaan messut ovat suosittu tapa kansainvälistyä sekä saada näkyvyyttä ja uusia kontakteja. Messut ovat pienelle yritykselle iso menoerä, mutta maksaa itsensä takaisin kun yritys on aktiivinen tapahtumassa sekä jälkihoidossa. In this thesis, student studied about suitable fair events for customer in Finland and overseas. This area includes knowledge of marketing, marketing communications, alcohol manufacturing and alcohol law. These aspects were explored in order to understand better the research problem.
The target of this thesis was to provide the client with comprehensive information about participation in a fair and the related costs and measures needs to be done. There are enormous amount of information on the internet and in books, even so much, that useful information can be difficult to find.
This thesis also works as a condensed trade fair guide for those considering participating in fairs. In this thesis, a distillery was interviewed to hear about their experiences of attending to fairs. Another interviewee was an event organizer, who organizes several dozen trade fair events a year. Structured interviews provided good tips for successful participation in a fair. The fair websites worked as written sources. Five different trade fairs were studied in this work. The fair websites provided information on special features, prices and schedules of the events.
As a result of the work, a summary of different trade fair event options and information package on attending on trade fairs were made for the customer. According to the study, trade fairs are a popular way to internationalize, gain visibility and make new contacts. Fairs are a big expense for a small company, but it pays for itself when the exhibitor is active in the event and in aftercare.
Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle kattavasti tietoa messuosallistumisesta ja siihen liittyvistä kuluista ja toimenpiteistä. Internetissä ja kirjoissa on runsaasti tietoa, jopa niin paljon, että hyödyllistä tietoa voi olla vaikea löytää. Työ toimii samalla tiivistettynä messuoppaana yrityksille, jotka harkitsevat osallistuvansa messuille.
Työssä haastateltiin panimon edustajaa, jotta saatiin kuulla yrityksen messuosallistumiskokemuksia. Toinen haastateltava oli tapahtumajärjestäjä, joka järjestää useita kymmeniä messutapahtumia vuodessa. Strukturoiduilla haastatteluilla saatiin hyviä vinkkejä onnistuneeseen messuosallistumiseen. Työssä kirjallisina lähteinä toimivat messujen verkkosivut. Työssä tutkittiin viittä eri messutapahtumaa. Verkkosivuilta saatiin tietoa tapahtumien erityispiirteistä, hinnoista ja aikatauluista.
Työn tuotoksena toimeksiantajalle tehtiin yhteenveto erilaisista messutapahtumavaihtoehdoista sekä tietopaketti messuille osallistumisesta. Tutkimuksen mukaan messut ovat suosittu tapa kansainvälistyä sekä saada näkyvyyttä ja uusia kontakteja. Messut ovat pienelle yritykselle iso menoerä, mutta maksaa itsensä takaisin kun yritys on aktiivinen tapahtumassa sekä jälkihoidossa.
The target of this thesis was to provide the client with comprehensive information about participation in a fair and the related costs and measures needs to be done. There are enormous amount of information on the internet and in books, even so much, that useful information can be difficult to find.
This thesis also works as a condensed trade fair guide for those considering participating in fairs. In this thesis, a distillery was interviewed to hear about their experiences of attending to fairs. Another interviewee was an event organizer, who organizes several dozen trade fair events a year. Structured interviews provided good tips for successful participation in a fair. The fair websites worked as written sources. Five different trade fairs were studied in this work. The fair websites provided information on special features, prices and schedules of the events.
As a result of the work, a summary of different trade fair event options and information package on attending on trade fairs were made for the customer. According to the study, trade fairs are a popular way to internationalize, gain visibility and make new contacts. Fairs are a big expense for a small company, but it pays for itself when the exhibitor is active in the event and in aftercare.