Pop-up-kahvila Tiramisun suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
Aaltonen, Markus (2020)
Aaltonen, Markus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057348
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on matka Tiramisun luomiseen, syntyyn, tarinaan ja kasvuun. Tiramisu oli kesällä 2019 Kuopioon perustettu määräaikaisena toiminut pop-up-kissakahvila. Tiramisu avasi ovensa lauantaina 25.5.2019 ja sulki 31.8.2019.
Opinnäytetyön tavoite on kissakahvila-liiketoiminnan kehittäminen ja vieminen uusille alueille. Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella, sekä toteuttaa Tiramisu ja verrata pop-up -kahvila Tiramisua kiinteään kissakahvila Purnauskikseen.
Tämä työ tehtiin, koska yrittäjät Markus ja Tiina Aaltonen halusivat selvittää, miten pop-up-ajatus toimisi konseptikahvila-ajatuksessa. Kysymyksiä herättivät mm. seuraavat teemat. Onko koko työmäärässä järkeä vain muutamassa kuukaudessa saatavaan tuloksen vuoksi? Mitkä osa-alueet olisivat helpompia tai vaikeampia kuin kiinteää liiketoimintaa perustettaessa?
Opinnäytetyössä luodaan, perustetaan ja ohjataan läpi olemassaolonsa pop -up -kissakahvila Tiramisu. Teoreettisena taustana kahvilaa perustettaessa sovelletaan erilaisia analyyseja, canvaksia, sekä palvelumuotoilun tyylejä. Määräaikaista pop-up -kissakahvilaa myös verrataan viisi vuotta toimineeseen vastaavaan kiinteään liiketoimintaan.
Opinnäytetyön alussa tehdään erilaisia liiketoiminta-analyysejä. Opinnäytetyön edetessä siirrytään enemmän havainnoivaan, suorittavaan ja tekemistä seuraaviin metodeihin. Saatu aineisto käsitellään ja näistä syntyy läpileikkaus Tiramisun koko matkasta.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia ovat eri liiketoiminta-analyyseillä saatu tieto palveluliiketoiminnan perustamiseksi, sekä vertailutulokset määräaikaisen pop-up -liiketoiminnan ja kiinteän liiketoiminnan välillä. Työn keskeisten tulosten toimivuutta todistaa mm. se, että saatuja tuloksia on hyödynnetty Aaltosten muissa ravintoloissa.
Opinnäytetyöstä voidaan vetää useitakin erilaisia johtopäätöksiä. Tärkein huomio oli, ettei kiinteän ja määräaikaisen kahvilaravintolan perustamisessa ja pyörittämisessä lopulta ole kovinkaan suuria eroja.
Opinnäytetyön tavoite on kissakahvila-liiketoiminnan kehittäminen ja vieminen uusille alueille. Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella, sekä toteuttaa Tiramisu ja verrata pop-up -kahvila Tiramisua kiinteään kissakahvila Purnauskikseen.
Tämä työ tehtiin, koska yrittäjät Markus ja Tiina Aaltonen halusivat selvittää, miten pop-up-ajatus toimisi konseptikahvila-ajatuksessa. Kysymyksiä herättivät mm. seuraavat teemat. Onko koko työmäärässä järkeä vain muutamassa kuukaudessa saatavaan tuloksen vuoksi? Mitkä osa-alueet olisivat helpompia tai vaikeampia kuin kiinteää liiketoimintaa perustettaessa?
Opinnäytetyössä luodaan, perustetaan ja ohjataan läpi olemassaolonsa pop -up -kissakahvila Tiramisu. Teoreettisena taustana kahvilaa perustettaessa sovelletaan erilaisia analyyseja, canvaksia, sekä palvelumuotoilun tyylejä. Määräaikaista pop-up -kissakahvilaa myös verrataan viisi vuotta toimineeseen vastaavaan kiinteään liiketoimintaan.
Opinnäytetyön alussa tehdään erilaisia liiketoiminta-analyysejä. Opinnäytetyön edetessä siirrytään enemmän havainnoivaan, suorittavaan ja tekemistä seuraaviin metodeihin. Saatu aineisto käsitellään ja näistä syntyy läpileikkaus Tiramisun koko matkasta.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia ovat eri liiketoiminta-analyyseillä saatu tieto palveluliiketoiminnan perustamiseksi, sekä vertailutulokset määräaikaisen pop-up -liiketoiminnan ja kiinteän liiketoiminnan välillä. Työn keskeisten tulosten toimivuutta todistaa mm. se, että saatuja tuloksia on hyödynnetty Aaltosten muissa ravintoloissa.
Opinnäytetyöstä voidaan vetää useitakin erilaisia johtopäätöksiä. Tärkein huomio oli, ettei kiinteän ja määräaikaisen kahvilaravintolan perustamisessa ja pyörittämisessä lopulta ole kovinkaan suuria eroja.