Sillan korjaussuunnittelu
Meis, Alaa (2020)
Meis, Alaa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057342
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä korjaussuunnitelma Hämeenlinnan Lukiokadulla sijaitsevaan teräsbetoniseen risteyssiltaan. Työn tilaaja on Hämeenlinnan kaupunki, ja sen tuottaa A-insinöörit Civil Oy. Työssä perehdytään Suomen siltoihin ja niiden yleiskuntoon, sillan tarkastuksiin ja betonisiltojen yleisiin vaurioihin sekä vaurioiden korjaustoimenpiteisiin.
Korjaussuunnitelman lähtötietoina oli sillalle tehty erikoistarkastus ja sillan alkuperäiset piirustukset. Mitään vakavia vaurioita sillalla ei ole todettu. Sillan vaurioita olivat mm. pakkasrapautumaa, halkeilua, vesivuoto liikuntasaumojen kohdalla ja painumat tulopenkereillä. Myös sillan reunapalkit on tehty matalina reunapalkkeina, joita ei sallita risteyssilloissa. Korjaussuunnitelmassa otettiin huomioon sillalle aikaisemmin tehty peruskorjaus. Suunnittelussa oli käytössä mm. eri SFS-standardit, Eurokoodit, Väyläviraston ohjeet ja mallipiirustukset. Sillalle ei ole tehty kantavuustarkastusta.
Työn tuloksena saatiin korjaussuunnitelma, jonka mukaan risteyssilta tullaan korjaamaan kesällä 2020. Korjaussuunnitelmassa ja tutkimusosassa käsiteltiin oleelliset betonivauriot ja niiden korjaustoimenpiteet, joten opinnäytetyötä voidaan hyödyntää betonisiltojen tarkastus- ja korjausprosesseissa.
Korjaussuunnitelman lähtötietoina oli sillalle tehty erikoistarkastus ja sillan alkuperäiset piirustukset. Mitään vakavia vaurioita sillalla ei ole todettu. Sillan vaurioita olivat mm. pakkasrapautumaa, halkeilua, vesivuoto liikuntasaumojen kohdalla ja painumat tulopenkereillä. Myös sillan reunapalkit on tehty matalina reunapalkkeina, joita ei sallita risteyssilloissa. Korjaussuunnitelmassa otettiin huomioon sillalle aikaisemmin tehty peruskorjaus. Suunnittelussa oli käytössä mm. eri SFS-standardit, Eurokoodit, Väyläviraston ohjeet ja mallipiirustukset. Sillalle ei ole tehty kantavuustarkastusta.
Työn tuloksena saatiin korjaussuunnitelma, jonka mukaan risteyssilta tullaan korjaamaan kesällä 2020. Korjaussuunnitelmassa ja tutkimusosassa käsiteltiin oleelliset betonivauriot ja niiden korjaustoimenpiteet, joten opinnäytetyötä voidaan hyödyntää betonisiltojen tarkastus- ja korjausprosesseissa.