Medialeikki 2−3-vuotiaiden lasten pedagogisena toimintana
Soliankine, Erika (2020)
Soliankine, Erika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047143
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Erika Soliankine
Medialeikki 2−3-vuotiaiden lasten pedagogisena toimintana
75 sivua, 6 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) ja varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyö on produktio Medialeikki-nimisestä pedagogisesta toiminnasta sekä TVT eli tieto- ja viestintäteknologisten taitojen osaamisesta ja käytännön toteutustavoista erityisesti 2−3-vuotiaiden ryhmässä työskenneltäessä. Tavoitteena on, että mediakasvatus työtapana ja pedagogisena toimintana tulisi tutuksi osaksi ryhmän arkea.
Produktion tarkoituksena on toteuttaa mediakasvatusta lapsilähtöisellä tavalla. Erilaisille mediakasvatuksen toteutustavoille on pienten, alle 3-vuotiaiden lasten kanssa toimiessa tarvetta. Omalla toiminnallani haluan olla osana uusien pedagogisten menetelmien käyttöönottoa varhaiskasvatuksessa.
Medialeikkiin osallistui pienten, alle 3-vuotiaiden lasten ryhmästä neljä lasta sekä vertaisarvioija, ryhmän oma varhaiskasvatuksen opettaja. Medialeikki tuokioita toteutettiin yhteensä kuusi. Kolmella ensimmäisellä kerralla tutustuimme toisiimme ja välineisiin. Kolmella viimeisellä kerralla tutustuimme tunteisiin musiikin avulla. Jokaisella kerralla otettiin kuvia medialeikin sääntöjen mukaisesti.
Produktioon osallistuneille lapselle tehtiin oma digitaalinen kuvakirja, jonka kautta Medialeikki pedagogisena toimintana 2−3-vuotiaiden lasten kanssa tehtiin näkyväksi osaksi kasvua, kehitystä ja työskentelyprosesseja. Digitaalisen kuvakirjan avulla lapsi voi myös itse palata rauhassa omien koettujen tunteidensa äärelle.
Medialeikissä lapselle annetaan välineet tuottaa mediaa itse, aikuisen avustuksella. Medialeikissä lapsi kohtaa median omista lähtökohdistaan käsin. Kun ymmärrys oman median tuottamisesta kasvaa, on lapsen myöhemmin helpompi suodattaa itselleen soveltuvaa mediaa.
Avainsanat: Medialeikki, monilukutaito, media, pedagogiikka, mediakasvatus, varhaiskasvatus, värivalotalo, TVT-taidot, digitalisaatio, mediataidot, toimijuus, osallisuus, dokumentaatio, lapsilähtöisyys, mediapedagogiikka ABSTRACT
Erika Soliankine
Mediaplay as a pedagogical activity for 2−3-year-old children
75 pages, 6 appendices
Spring 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor's Degree in Social Services, Early Childhood Education and Care
Bachelor of Social Services
The thesis is a production of a pedagogical activity called Mediaplay and practical implementation of ICT skills, such as Information and communications technology skills, especially when working in a group of 2−3-year-old children. The aim was that media education as a way of working and pedagogical activities could become a part of the group’s everyday life.
The purpose of the production was to implement media education in a child-oriented way. There is a need for media education methods when working with children under the age of 3. Through my own activities, I want to be a part of the introduction of new pedagogical methods in early childhood education.
The Mediaplay was participated by four children from a group of young children under the age of 3, and a peer reviewer ‒ the group's own early childhood education teacher. There was a total of six Mediaplay sessions. For the first three times, we got to know each other and the tools. For the last three times, we got to know our emotions through music. Each time pictures were taken according the rules of the Mediaplay.
A digital picture book was made for each child who were involved in the production, and by that the Mediaplay as a pedagogical activity was made a visible part of growth, development and work processes for children aged 2−3. The digital picture book also allows the child later to return to his or her experienced feelings in peace.
In Mediaplay, children have the instrument to produce media with the help of an adult. In Mediaplay, the child will see the media from their own point of view. As your understanding of producing your own media grows, it becomes easier for the child to later filter the media that suits them.
Keywords: Mediaplay, multireading task, media, pedagogy, media education, early childhood education, colour light house, ICT skills, digitalisation, media skills, agency, inclusion, documentation, child-oriented, media pedagogy
Erika Soliankine
Medialeikki 2−3-vuotiaiden lasten pedagogisena toimintana
75 sivua, 6 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) ja varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyö on produktio Medialeikki-nimisestä pedagogisesta toiminnasta sekä TVT eli tieto- ja viestintäteknologisten taitojen osaamisesta ja käytännön toteutustavoista erityisesti 2−3-vuotiaiden ryhmässä työskenneltäessä. Tavoitteena on, että mediakasvatus työtapana ja pedagogisena toimintana tulisi tutuksi osaksi ryhmän arkea.
Produktion tarkoituksena on toteuttaa mediakasvatusta lapsilähtöisellä tavalla. Erilaisille mediakasvatuksen toteutustavoille on pienten, alle 3-vuotiaiden lasten kanssa toimiessa tarvetta. Omalla toiminnallani haluan olla osana uusien pedagogisten menetelmien käyttöönottoa varhaiskasvatuksessa.
Medialeikkiin osallistui pienten, alle 3-vuotiaiden lasten ryhmästä neljä lasta sekä vertaisarvioija, ryhmän oma varhaiskasvatuksen opettaja. Medialeikki tuokioita toteutettiin yhteensä kuusi. Kolmella ensimmäisellä kerralla tutustuimme toisiimme ja välineisiin. Kolmella viimeisellä kerralla tutustuimme tunteisiin musiikin avulla. Jokaisella kerralla otettiin kuvia medialeikin sääntöjen mukaisesti.
Produktioon osallistuneille lapselle tehtiin oma digitaalinen kuvakirja, jonka kautta Medialeikki pedagogisena toimintana 2−3-vuotiaiden lasten kanssa tehtiin näkyväksi osaksi kasvua, kehitystä ja työskentelyprosesseja. Digitaalisen kuvakirjan avulla lapsi voi myös itse palata rauhassa omien koettujen tunteidensa äärelle.
Medialeikissä lapselle annetaan välineet tuottaa mediaa itse, aikuisen avustuksella. Medialeikissä lapsi kohtaa median omista lähtökohdistaan käsin. Kun ymmärrys oman median tuottamisesta kasvaa, on lapsen myöhemmin helpompi suodattaa itselleen soveltuvaa mediaa.
Avainsanat: Medialeikki, monilukutaito, media, pedagogiikka, mediakasvatus, varhaiskasvatus, värivalotalo, TVT-taidot, digitalisaatio, mediataidot, toimijuus, osallisuus, dokumentaatio, lapsilähtöisyys, mediapedagogiikka
Erika Soliankine
Mediaplay as a pedagogical activity for 2−3-year-old children
75 pages, 6 appendices
Spring 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor's Degree in Social Services, Early Childhood Education and Care
Bachelor of Social Services
The thesis is a production of a pedagogical activity called Mediaplay and practical implementation of ICT skills, such as Information and communications technology skills, especially when working in a group of 2−3-year-old children. The aim was that media education as a way of working and pedagogical activities could become a part of the group’s everyday life.
The purpose of the production was to implement media education in a child-oriented way. There is a need for media education methods when working with children under the age of 3. Through my own activities, I want to be a part of the introduction of new pedagogical methods in early childhood education.
The Mediaplay was participated by four children from a group of young children under the age of 3, and a peer reviewer ‒ the group's own early childhood education teacher. There was a total of six Mediaplay sessions. For the first three times, we got to know each other and the tools. For the last three times, we got to know our emotions through music. Each time pictures were taken according the rules of the Mediaplay.
A digital picture book was made for each child who were involved in the production, and by that the Mediaplay as a pedagogical activity was made a visible part of growth, development and work processes for children aged 2−3. The digital picture book also allows the child later to return to his or her experienced feelings in peace.
In Mediaplay, children have the instrument to produce media with the help of an adult. In Mediaplay, the child will see the media from their own point of view. As your understanding of producing your own media grows, it becomes easier for the child to later filter the media that suits them.
Keywords: Mediaplay, multireading task, media, pedagogy, media education, early childhood education, colour light house, ICT skills, digitalisation, media skills, agency, inclusion, documentation, child-oriented, media pedagogy