Suomalaisen aidon omenasiiderin tuotekehitys: Tunnettavuus ja kuluttajat
Katajamäki, Harri (2020)
Lataukset:
Katajamäki, Harri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047104
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää Terissaari Oy:lle suomalaisen aidon omenasiiderin tunnettavuutta ja määrittää kuluttajakohderyhmät, joille suunnitellaan ja kohdistetaan rajalliset tuotekehitys, tuotanto-, markkinointi- ja myyntiresurssit joko yksin tai yhdessä muiden kotimaisten piensiiderituottajien kanssa. Siideriteollisuuden megatrendit vaikuttivat voimakkaasti erityisesti 18–34-vuotiaisiin kuluttajiin, jotka vaativat valmistusmäärältään pieniä, mutta korkealaatuisia artesaanisiidereitä tuottamaan ensiluokkaisia elämyksiä ja kokemuksia. Terissaari Oy:n Johannes Vuorinen perusti yhdessä muiden siideripientuottajien kanssa vuonna 2016 Suomalaisen Aidon Siiderin Seura ry:n (SASS), jonka tehtävä on edistää myöntämänsä ja sertifioimansa Suomalainen Aito Siideri SASS® -tavaramerkin mukaista siiderin valmistusta Suomessa. Terissaari Oy valmisti ensimmäiset suomalaiset aidot siiderinsä vuonna 2018. Kotimaisille kuluttajille suomalainen aito siideri on uusi sekä käsitteenä että tuotteena eikä sen kotimaisia kuluttajakohderyhmiä ole vielä määritelty.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti Hämeen ammattikorkeakoulussa 18–60-vuotiaille bio- ja elintarviketekniikan ja puutarhatalouden opiskelijoille (n=365) vuonna 2019. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 32,1 % (n= 117, ±6 % virhemarginaali). Kokonaisotannassa selvitettiin vastaajien esitiedot, siiderin kulutuskäyttäytyminen sekä suomalaisen aidon siiderin kulutuskäyttäytyminen. Tuloksien perusteella vastaajat eivät tunteneet suomalaista aitoa siideriä tuotteena, sillä heillä ei ollut tietoa niiden tuotemerkeistä tai valmistajista eikä niiden saatavuudesta heidän asuinpaikkojensa vähittäiskaupoissa. Tulevaisuudessa tärkein kuluttajakohderyhmä Terissaari Oy:lle on 18–34-vuotiaat kuluttajat, joille on avainasemassa löytää oikea markkinointi- ja myyntikanava ja -paikka sekä hyödyntää mahdollisia tässä tutkimuksessa esille tuotuja lisäarvotekijöitä tuotekehityksessä, tuotannossa, myynnissä ja markkinoinnissa. The objective of this thesis was to survey the awareness of Finnish Real Apple Cider for the company of Terissaari Oy among consumer target groups and to identify the groups to whom company´s product development, production, marketing and sales resources are addressed and planned either by itself alone or in cooperation with other small domes-tic cider producers. Global megatrends of cider industry affect particularly consumers aged 18–34, who require artisanal ciders of low volume but high quality to provide with first-rate experience. In 2016, Suomalaisen Aidon Siiderin Seura ry (SASS) was founded by Johannes Vuorinen from Terissaari Oy together with other small domestic cider producers. Its task is to certify and grant Suomalainen Aito Siideri SASS®-trademark based cider production in Finland. Terissaari Oy manufactured its first commercial Finnish Real Apple Ciders in 2018. Finnish Real Apple Cider is new in concept and product for domestic consumers, and no Finnish consumer target groups have been defined so far.
The consumer survey was conducted for 365 students aged 18 to 60 years studying in the Degree Programmes of Biotechnology and Food engineering and Horticulture at Häme University of Applied Sciences in 2019. In the study, respondent data and the consumption behaviour of ciders in general and of the Finnish Real Apple Cider, were investigated. The sur-vey response rate was 32.1 % (OU 117, margin of error 6 %). Results showed that the respondents did not recognize Finnish Real Apple Cider as a product because they had no information about its brands or manufacturers or its availability in the retail of their place of residence. In the future, the most important consumer target group of Terissaari Oy will be consumers aged 18–34, to whom the company needs to find the right marketing and sales channels and utilize the potential value added factors identified in this research for its product development, production, sales and marketing.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti Hämeen ammattikorkeakoulussa 18–60-vuotiaille bio- ja elintarviketekniikan ja puutarhatalouden opiskelijoille (n=365) vuonna 2019. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 32,1 % (n= 117, ±6 % virhemarginaali). Kokonaisotannassa selvitettiin vastaajien esitiedot, siiderin kulutuskäyttäytyminen sekä suomalaisen aidon siiderin kulutuskäyttäytyminen. Tuloksien perusteella vastaajat eivät tunteneet suomalaista aitoa siideriä tuotteena, sillä heillä ei ollut tietoa niiden tuotemerkeistä tai valmistajista eikä niiden saatavuudesta heidän asuinpaikkojensa vähittäiskaupoissa. Tulevaisuudessa tärkein kuluttajakohderyhmä Terissaari Oy:lle on 18–34-vuotiaat kuluttajat, joille on avainasemassa löytää oikea markkinointi- ja myyntikanava ja -paikka sekä hyödyntää mahdollisia tässä tutkimuksessa esille tuotuja lisäarvotekijöitä tuotekehityksessä, tuotannossa, myynnissä ja markkinoinnissa.
The consumer survey was conducted for 365 students aged 18 to 60 years studying in the Degree Programmes of Biotechnology and Food engineering and Horticulture at Häme University of Applied Sciences in 2019. In the study, respondent data and the consumption behaviour of ciders in general and of the Finnish Real Apple Cider, were investigated. The sur-vey response rate was 32.1 % (OU 117, margin of error 6 %). Results showed that the respondents did not recognize Finnish Real Apple Cider as a product because they had no information about its brands or manufacturers or its availability in the retail of their place of residence. In the future, the most important consumer target group of Terissaari Oy will be consumers aged 18–34, to whom the company needs to find the right marketing and sales channels and utilize the potential value added factors identified in this research for its product development, production, sales and marketing.