Instagram digitaalisen B2B-markkinoinnin työkaluksi Coloro CLR Oy:ssä
Liias, Siirimari (2020)
Liias, Siirimari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047011
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Instagramin käyttöönotto digitaalisen B2B-markkinoinnin työkaluksi Coloro CLR Oy:ssä. Se on vuonna 2018 perustettu suomalainen graafisen alan kasvuyritys. Tavoitteena on laatia toimeksiantajalle Instagram-markkinointisuunnitelma ja luoda Instagram-tili. Instagramin avulla pyritään lisäämään näkyvyyttä ja houkuttelemaan asiakkaita.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu B2B-markkinoinnista Instagramissa. Instagramista on koottu tärkeimmät ominaisuudet sekä sisältötyypit. Läpi käydään myös julkaisut ja eri elementit niissä sekä miten Instagramin algoritmi on muodostettu. Lisäksi esitellään menestyviä yrityksiä Instagramissa, trendejä ja mahdollista tulevaisuutta.
Instagram auttaa yrityksiä näkyvyydessä, oikeiden asiakkaiden tavoittelussa, sekä myynnin lisäämisessä visuaalisen sisällön avulla. Näin saadaan houkuteltua uusia asiakkaita jopa yrityksen verkkosivuille, ja pystytään esittelemään yrityksen arvoja. Hyvässä markkinoinnissa otetaan huomioon kohderyhmä, kuten minkä ikäisille markkinoidaan ja millä tavoin markkinoidaan. Instagramia luodessa siitä tulee samalla yksi kommunikointikanava yrityksen ja asiakkaan välille. Tärkeää on siis muistaa olla sosiaalinen sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin helmikuussa 2020, ja työn tekeminen eteni aikataulua nopeammin. Opinnäytetyön kanssa samaan aikaan tekijä on suorittanut työharjoittelun toimeksiantajalla, keväällä 2020. Instagram-tili perustettiin helmikuussa 2020 ja samaan aikaan tehtiin myös ensimmäinen julkaisu tilille.
Lopullinen markkinointisuunnitelma on helposti hyödynnettävissä yksinkertaisten askeleiden avulla ja suunnitelman toimivuus on osoitettu konkreettisten esimerkkien ansiosta. Toimeksiantaja oli tyytyväinen opinnäytetyöhön ja aikoi jatkaa Instagramin hyödyntämistä markkinoinnin ja viestinnän kanavana.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu B2B-markkinoinnista Instagramissa. Instagramista on koottu tärkeimmät ominaisuudet sekä sisältötyypit. Läpi käydään myös julkaisut ja eri elementit niissä sekä miten Instagramin algoritmi on muodostettu. Lisäksi esitellään menestyviä yrityksiä Instagramissa, trendejä ja mahdollista tulevaisuutta.
Instagram auttaa yrityksiä näkyvyydessä, oikeiden asiakkaiden tavoittelussa, sekä myynnin lisäämisessä visuaalisen sisällön avulla. Näin saadaan houkuteltua uusia asiakkaita jopa yrityksen verkkosivuille, ja pystytään esittelemään yrityksen arvoja. Hyvässä markkinoinnissa otetaan huomioon kohderyhmä, kuten minkä ikäisille markkinoidaan ja millä tavoin markkinoidaan. Instagramia luodessa siitä tulee samalla yksi kommunikointikanava yrityksen ja asiakkaan välille. Tärkeää on siis muistaa olla sosiaalinen sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin helmikuussa 2020, ja työn tekeminen eteni aikataulua nopeammin. Opinnäytetyön kanssa samaan aikaan tekijä on suorittanut työharjoittelun toimeksiantajalla, keväällä 2020. Instagram-tili perustettiin helmikuussa 2020 ja samaan aikaan tehtiin myös ensimmäinen julkaisu tilille.
Lopullinen markkinointisuunnitelma on helposti hyödynnettävissä yksinkertaisten askeleiden avulla ja suunnitelman toimivuus on osoitettu konkreettisten esimerkkien ansiosta. Toimeksiantaja oli tyytyväinen opinnäytetyöhön ja aikoi jatkaa Instagramin hyödyntämistä markkinoinnin ja viestinnän kanavana.